Dilemma, graag jullie mening

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Dilemma, graag jullie mening

Bericht door Dreeke » vr 13 jul 2007, 10:38

Ik heb op Bokt gelezen dat je een hengstveulen ook kan laten castreren als ze nog bij de moeder lopen, dan zouden ze er makkelijker "overheen" komen en zoeken steun bij hun moeder.

Ik ben er nog niet uit wat ik met Dakota wil eigenlijk, ik wil het liefst met
mijn paardjes weer naar mijn eigen dorp verhuizen omdat ik het heen
en weer gerijd zat ben, en als je 40 uur werkt is het wel eens lastig
in te plannen. Nu kan ik bij een stalling terecht waar nu nog geen paarden staan, als Dakoot afgespeend word zou Vinga daar dus alleen staan en dat wil ik niet. Een vriendin van mij heeft dr veulen ook afgespreend maar heeft haar veulen daarvoor nooit in de opfok gedaan, het veulen is geleidelijk thuis bij de moeder afgespeend.

Als ik Dakota zou laten castreren als hij nog bij Vinga loopt (op jonge leeftijd dus) dan zou hij gelijk met Vinga mee kunnen verhuizen en dan
zou ik hem net zo afwillen spenen als mn vriendin gedaan heeft.

Wat vinden jullie hiervan en wat raden jullie me aan en af??
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 13 jul 2007, 12:21

Ik vind afspenen met aanwezigheid van de moeder helemaal niet negatief.
Is toch een hele klap voor de kleine als ze ineens zonder mama moeten zitten. Voor de merrie haar uier e.d. is het wel beter heb ik vernomen als het veulen weggaat.

Maar als het zo kan, waarom niet :)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 13 jul 2007, 12:21

Phoe geen idee.
Ik heb nog niet eerder gehoord van vroegtijdig spenen.
Zelf zou ik zo laat mogelijk casteren (hoewel de kosten dan wel wat hoger worden omdat ze dan vaak onder narcose moeten dacht ik).
Maar al bij de moeder castreren heb ik nog niet eerder van gehoord...
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » vr 13 jul 2007, 14:57

Is dat niet erg vroeg om te castreren? Of bij hoeveel maanden wilde je dat dan doen?

Wij hebben Zorwin destijds met 11 maanden gecastreerd. Dit omdat hij ook bij de merries moest kunnen staan en toen al flink hengstengedrag begon te vertonen.

Vuran is t/m zijn derde hengst gebleven. Hij heeft in zijn jonge jaren 's zomers op de weide gelopen met andere jonge hengsten en in de winter werd hij op stal gehouden en daarnaast mocht hij dagelijks uitkuren in de wei met zijn broertje en een ander jong paard.
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 13 jul 2007, 14:57

Hm, ook nooit eerder van gehoord zo vroeg al castreren.
Ik zou het niet doen, en castreren als hij minimaal 1 jaar is.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 jul 2007, 18:11

Had je vriendin merrie of hengstveulens??

Verder ben ik zelf wel voor gescheiden afspenen, met name bij hengstveulens. Denk dat jij er met Dakota ook goed aan zou doen, omdat hij ook vrij dominant is. Zonder moeders komt ie toch even op eigen benen te staan en neemt die dominantie hopelijk wat af. Met moeders erbij vraag ik me af of dat gaat gebeuren.
Daarnaast draagt het zoveel bij om een paard in een 'andere' groep op te laten groeien. Toevallig vandaag met neus op de feiten gedrukt. Een hengst/ruin die weinig 'paardentaal' heeft leren 'spreken' door divers contact, loopt er nu nog bij als een dominante hengst (tov andere paarden).

Daarnaast vroeg castreren, tja...wat wil je er nu precies mee opschieten??
Betreft castratie...heb niet het idee dat bewust de omgeving zoveel extra klap meegeeft. Ene hengst was hier meer 'bewust' dan de ander. Zero zelfs gedroeg zich na de castratie nog gewoon alsof het iets was wat dagelijks aan de orde was 8)7...de dagen daarna was de een zieliger dan de ander, maar ze zochten ook enorm steun bij hun weidegenootjes. Maar heb niet de indruk gehad dat ze er nu echt een gigantische klap van kregen. Nadeel van het nog bij de moeder zijn, is misschien dat de moeder bewuster is van wat er gebeurt en zelf meer stress ervaart. Benz hier werd ook vroegtijdig gecastreerd vanwege een balbreuk. Voor Benz niet stressvol, maar Norah had je niet moeten zien staan :o Die had volgens de DA de halve stal lopen verbouwen.

Is er niet een andere stalgenoot te vinden voor Vinga, daar dichterbij je huis?
Geluk is de vrucht van intens werk
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 13 jul 2007, 19:58

Nou, Ronan was 3 maanden jong toen hij werd gecastreerd. En ik heb een flinke heer er aan over gehouden hoor!!
Ik moet zeggen, dat hij niet veel 'geleden'heeft. Hij is niet dunner geworden of wat dan ook, terwijl als je je hengst later laat castreren, hij vaak een flinke terugval kan krijgen. Ik moet zeggen, ik zou niet weten hoe hij zou zijn geweest als hij langer hengst was. Dat hij nu geen hengstenstreken meer zou hebben, is niet waar. Sinds hij een paar jaar bij een hengstenhouder op stal heeft gestaan en die hengsten heeft gehoord en geroken, lijkt het wel of hij juist meer hengstenstreken heeft gekregen. Ook zeker nu hij in een wei met alleen merries staat.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 14 jul 2007, 06:20

Bella schreef:Is er niet een andere stalgenoot te vinden voor Vinga, daar dichterbij je huis?
Toevallig ben ik gisteren wezen praten voor de stalling waar Vinga eerst gestaan heeft. Daar staan 6 ruinen en 2 shet merries. In die groep wil
ik ze plaatsen. Het is over duidelijk dat Dakota zich dood verveeld en
daarom zo bijterig en baldadig is naar ons toe. Hij zal dan gewoon volgens
planning in oktober weggaan bij Vinga en afgespeend worden en
volgendjaar weer terug komen en vervolgens gecastreerd worden.

Of deze stalling door kan gaan hoor ik zondagavond pas, aangezien er
nog meer kapers op de kust zijn.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Plaats reactie