scheren? dekentjes?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jilly

Bericht door Jilly » wo 20 jun 2007, 13:31

Ik heb het eerst ook geprobeerd, voordat hij in z'n wintervacht kwam een deken op. Maar da's toch verrevan hetzelfde als scheren, hij zweette nog steeds heel erg, dus toch gekozen voor scheren :j Bevalt 10x beter dan gewoon met een deken.

Maar je doet ze alleen een deken op als ze op stal staan en buiten niks?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Wanja

Bericht door Wanja » wo 20 jun 2007, 15:12

Nee hoor, ze krijgen buiten ook een deken op uiteraard. Staat er inderdaad een beetje vreemd beschreven ;)

Volgens mij is het echt heel verschillend per paard of een deken wel of niet genoeg is om een dikke vacht te voorkomen. Voor die van mij werkt het in ieder geval wel. Daarbij vind ik een geschoren Fjord persoonlijk geen gezicht, maar dat moet natuurlijk ieder voor zich weten :j
crosmuller2

Bericht door crosmuller2 » wo 20 jun 2007, 17:02

Kort samengevat doet iedereen het weer anders :D
Esther

Bericht door Esther » wo 20 jun 2007, 17:39

Maar ja, mijn manier is natuurlijk de beste!!! :+
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wanja

Bericht door Wanja » wo 20 jun 2007, 19:21

Haha, ja dat vind natuurlijk iedereen van zichzelf :D
Jilly

Bericht door Jilly » wo 20 jun 2007, 19:27

Esther schreef:Maar ja, mijn manier is natuurlijk de beste!!! :+

ttss tutje }>

@Wanja: dan heb ik niks gezegd hoor ;) dacht dat je ze zonder deken buiten deed.
Maar de mijne komt idd heel dik in het haar, tov een van de andere hengsten, jaloers op zijn vachtje hihi.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 22 jun 2007, 14:48

Wanja schreef:Dat is echt onzin. Zo houden ze hun zomervacht, scheren lijkt me in ieder geval zeker niet beter. Dan verstoor je pas echt alles, risico op verkoudheid etc. is vele malen groter.
Ik wil best de discussie aan,... maar dan moet dit topic of gesplits of verplaatst wordne.
Mir

Bericht door Mir » za 23 jun 2007, 09:02

Wanja schreef:Dat is echt onzin. Zo houden ze hun zomervacht, scheren lijkt me in ieder geval zeker niet beter. Dan verstoor je pas echt alles, risico op verkoudheid etc. is vele malen groter.
Risico op verkoudheid lijkt mij groter als je een paard ongeschoren bezweet laat staan. Feit is nou eenmaal dat een geschoren paard sneller droogt dan een paard met dikke vacht. Een paard wat gaat nazweten na het werk heeft met een dikke vacht meer energie nodig om te drogen en warm te blijven.
Ik vind jouw redenatie (als ik het goed begrijp zoals het er staat) nogal tegenstrijdig eerlijk gezegd. In de koude buitenlucht staan ze zonder dek en als ze dan in de (neem aan afgesloten?) stal staan gaat er een dikke deken op (terwijl op stal de temperatuur hoger zal zijn als deze afgesloten is).
Wanja

Bericht door Wanja » za 23 jun 2007, 18:25

@Mir: Lees eerst even goed voordat je een reactie geeft |o !

Ik heb in de tijd dat ik paarden heb nog nooit 1 verkouden of grieperig paard gehad, terwijl de geschoren beesten bij ons op stal het een na het andere moment staan te snotteren. Kan toeval zijn, maar ik doe het gewoon op deze manier, wat een ander doet moet ie zelf weten :j
Mir

Bericht door Mir » zo 24 jun 2007, 09:26

@ Wanja, sorry hoor :o lees over dat ene berichtje heen...
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 25 jun 2007, 09:44

Wanja... dan zal dat wel erg toeval zijn...
Hier op stal staan heel veel geschoren (in de winter) paarden... Geen van de paarden zijn snotterig geweest. Overigens gaan paarden niet van kou snotteren maar van een virale dan wel bacteriele infectie :)* (in combi met vaak een lagere weerstand)
Wanja

Bericht door Wanja » ma 25 jun 2007, 17:05

Het blijft gek dat nou juist net die paarden verkouden worden en de rest niet. Ze worden op en top verzorgd daar, dus daar ligt het zeker niet aan. Maar goed, zoals gezegd het kan toeval zijn...

Mijn redenatie is dat je met scheren het paard de mogelijkheid ontneemt om z'n vacht optimaal te gebruiken op het moment dat het deze nodig heeft. De natuur is niet na te bootsen (gelukkig) hoe goed we ook ons best daarvoor doen. Als het paard het koud heeft zet het z'n haren op zodat er meer lucht tussen kan om 'm warm te houden, een paard wat geschoren is kan dat niet of nauwelijks en zal daardoor op die momenten bevattelijker zijn voor kou, al doe je nog zo je best met dekens. Als wij in de regen lopen en te lang nat blijven worden we ook ziek.
Daarbij is mijn ervaring dat een geschoren paard niet eerder droog is dan zoals bijvoorbeeld Wanja die alleen een deken op heeft. Ze is bij mij binnen een half uur droog als ik haar op stal zet. Als ik haar onder het solarium zet zelfs binnen 10 minuten.
Claudje

Bericht door Claudje » ma 25 jun 2007, 17:56

Ik scheer dus wel (helemaal), de paarden staan 24/7 buiten (uiteraard met waterdichte winterdeken)
en ze kunnen zelf kiezen of ze wel of niet in de stal gaan staan. Toch zijn ze nooit ziek, terwijl ik ze al 3
jaar achter elkaar heb geschoren. Dus die vlieger gaat niet altijd op, dat geschoren paarden sneller ziek
worden :n
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Mir

Bericht door Mir » di 26 jun 2007, 05:51

Mijn paard is ook 2 winters flink verkouden geweest... dat was voor ik haar begon te scheren, daarna nooit meer last gehad :+ dus ik ben gezien mijn ervaringen juist weer pro scheren. Als het zonder kan is dat ideaal, maar heb die ervaring zelf eenmaal niet. Daarbij, Wanja is dan geen nazweter waarschijnlijk? Ik ken paarden die pas op stal nog eens even lekker gaan zweten en die redden het ook niet met korte tijd dek op. Ach, 1000 mensen 1000 meningen...
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 26 jun 2007, 08:57

Wanja schreef:Mijn redenatie is dat je met scheren het paard de mogelijkheid ontneemt om z'n vacht optimaal te gebruiken op het moment dat het deze nodig heeft. De natuur is niet na te bootsen (gelukkig) hoe goed we ook ons best daarvoor doen. Als het paard het koud heeft zet het z'n haren op zodat er meer lucht tussen kan om 'm warm te houden, een paard wat geschoren is kan dat niet of nauwelijks en zal daardoor op die momenten bevattelijker zijn voor kou, al doe je nog zo je best met dekens. Als wij in de regen lopen en te lang nat blijven worden we ook ziek.
Daarbij is mijn ervaring dat een geschoren paard niet eerder droog is dan zoals bijvoorbeeld Wanja die alleen een deken op heeft. Ze is bij mij binnen een half uur droog als ik haar op stal zet. Als ik haar onder het solarium zet zelfs binnen 10 minuten.
Dus scheren is wel tegen de natuur en een deken niet O:)
Wanja

Bericht door Wanja » di 26 jun 2007, 10:53

Ja, want de haren zijn niet afgeschoren en behouden dus hun functie ;)

Inderdaad Mir, iedereen denkt er anders over :O
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 26 jun 2007, 11:08

Maar niet als je die deken erover heen doet O:) Als het lichaam te warm wordt, kan het minder goed de warmte kwijt.
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 26 jun 2007, 11:18

Die slaapverwekende smiley zegt toch al genoeg Janine? Wij snappen het allemaal niet en doen het verkeerd. Prima toch?

Ben ook heel benieuwd wat zij onder intensief rijden verstaat...
Kelly

Bericht door Kelly » di 26 jun 2007, 11:32

Oww jeej dan doe ik het wel heel verkeerd met mijn 4/5 keer scheren in de winter :D
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 26 jun 2007, 12:11

Ben het met janine eens! :j

Ik scheer die van mij 2x in de winter en ze staan nachts op stal en overdag een paar uurtjes buiten!
Verder rijd ik elke dag.
Vreemd dat die van mij nog nooit ziek is geworden dan! :+
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Gesloten