een vraagje
een vraagje
hoi
ik heb een fjordenmerrie van 17 jaar die hellemaal in de war is met haar hormonen.
nu heb ik 3 weken geleden een da laten komen.
en die heeft haar een natuurlijk troepje gegeven,met het verhaal dat het heel misschien hielp.
nu had ik gevraagt wat als het niet werkt zijn er dat nog meeer opties.
die ware er.
punt 1
hormonen in gaan spuiten nou vond de da dat niet echt een strak plan.
ik ben daar ookniet echt een voorstander voor en mijn pa en ma ook niet.
op stal waren ze het er ook niet echt mee eens.
punt 2
om te laten dekken.
nu helpt het spul nog steeds niet.
dus willen we haar inderdaad laten dekken.
zouden jullie dat nu nog doen, omdat ik hier lees dat de meeste merries ale gedekt zijn.
ze heeft al eerder 3 veulens gehad bij een andre eigenaar
ik heb een fjordenmerrie van 17 jaar die hellemaal in de war is met haar hormonen.
nu heb ik 3 weken geleden een da laten komen.
en die heeft haar een natuurlijk troepje gegeven,met het verhaal dat het heel misschien hielp.
nu had ik gevraagt wat als het niet werkt zijn er dat nog meeer opties.
die ware er.
punt 1
hormonen in gaan spuiten nou vond de da dat niet echt een strak plan.
ik ben daar ookniet echt een voorstander voor en mijn pa en ma ook niet.
op stal waren ze het er ook niet echt mee eens.
punt 2
om te laten dekken.
nu helpt het spul nog steeds niet.
dus willen we haar inderdaad laten dekken.
zouden jullie dat nu nog doen, omdat ik hier lees dat de meeste merries ale gedekt zijn.
ze heeft al eerder 3 veulens gehad bij een andre eigenaar
Ik zou niet dekken als je geen veulen wil 
Er is niet veel markt voor fjorden, maar als zelf een veulentje wil, is het wel een optie. Maar je zit nu al wel wat aan de late kant in het seizoen om nog te beginnen.
Wat voor een 'troepje' heb je gehad? Teunisbloem misschien?

Er is niet veel markt voor fjorden, maar als zelf een veulentje wil, is het wel een optie. Maar je zit nu al wel wat aan de late kant in het seizoen om nog te beginnen.
Wat voor een 'troepje' heb je gehad? Teunisbloem misschien?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
ik heb haar al 9 jaar
en ze staat al 5 jaar op de zelfde stal
we willen zelf wel een veulentje en ook gewoon zelf houden dan.
dus dat is het probleem niet.
ik ben die naam helemaal kwijt wat ze heeft gehad sorry.
alleen de da zei dat het nog wel kon om te deken als het ineens lukt zei hij dat ze dan ongeveer juni juli geboren werdt.
anders wordt het inderdaad wel wat laat ja.
als ze zo moet blijven staan is het ook niet goed voor haar gezondheid.
en ik denk als we haar laten dekken dat het wel over is en dat ze weer een beetje vrolijker is.
en ik denk dat het ook wel beter voor haar gezondheid is dan nu nog 1 jaar te wachten zal dat niet zo zij????
alleen de da zei dat het nog wel kon om te deken als het ineens lukt zei hij dat ze dan ongeveer juni juli geboren werdt.
en ik denk als we haar laten dekken dat het wel over is en dat ze weer een beetje vrolijker is.
en ik denk dat het ook wel beter voor haar gezondheid is dan nu nog 1 jaar te wachten zal dat niet zo zij????
de da zei inderdaad dat dat kon .
maar het kan ook zijn als ze nog 1 x een veulen krijg dat het dan misschien over is.
ik ken het geval wel waar wij op de manege hebben gestaan, daar hadden ze ook een les paard en die moest ook bijna elk jaar een veulen omdat ze inderdaad ook met haar hormonen in de knoei zat.
eigenlijk achteraf best zielig ene veulen eruit de andere erin.
ik ga het even overlegen met mijn pa en ma en staleigenaaresse en dan kijken we wel.
in ieder geval bedankt voor de reactie`s
maar het kan ook zijn als ze nog 1 x een veulen krijg dat het dan misschien over is.
ik ken het geval wel waar wij op de manege hebben gestaan, daar hadden ze ook een les paard en die moest ook bijna elk jaar een veulen omdat ze inderdaad ook met haar hormonen in de knoei zat.
eigenlijk achteraf best zielig ene veulen eruit de andere erin.
ik ga het even overlegen met mijn pa en ma en staleigenaaresse en dan kijken we wel.
in ieder geval bedankt voor de reactie`s
Heeft ze dit iedere jaar en wat zijn de klachten precies (behalve dan dat ze hensgtig is). Moet wel heel dramatisch zijn als je er hormonen in wilt stoppen.
Ik zou zelf voor geen van beide opties kiezen maar eerst verder onderzoeken waar de klachten vandaan komen (cyste op de eierstokken of in de baarmoeder ofzo).
Er zijn ook goede natuurlijke kruiden die kunnen helpen bij lastige merries tijdens de hensgtigheid. Moody mare bijvoorbeeld en meer van dat soort kruiden/poeders.
Maar belangrijkste denk ik is dat je even vertelt of ze die al die jaren al heeft, of het alleen in de zomer is en zo ja wat de gedragingen precies zijn.
Ik zou zelf voor geen van beide opties kiezen maar eerst verder onderzoeken waar de klachten vandaan komen (cyste op de eierstokken of in de baarmoeder ofzo).
Er zijn ook goede natuurlijke kruiden die kunnen helpen bij lastige merries tijdens de hensgtigheid. Moody mare bijvoorbeeld en meer van dat soort kruiden/poeders.
Maar belangrijkste denk ik is dat je even vertelt of ze die al die jaren al heeft, of het alleen in de zomer is en zo ja wat de gedragingen precies zijn.
Wat Annabel al schreef, hier krijgen ze soms tien dagen regumate en daarna worden ze hengstig gespoten en dat geeft goede resultaten voor zover ik het heb gezien.
Ik heb ook wel eens gehoord dat merries die niet gedekt worden maar een vreemde cyclus hebben een langere periode regumate krijgen.
Ik vind het verder nog niet te laat hoor, hier is het nog vreselijk druk..
Tea is ook nog niet drachtig, maar dat komt nog wel, als je nu laat dekken kan het veulen eind mei/begin juni nog geboren worden, lijkt me geen probleem..
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn om in de kudde te laten dekken, gaat vaak best mooi en de hengst zoekt zelf het beste moment uit.
Ik ben wel benieuwd naar je hengstenkeuze eigenlijk!!!
Ik heb ook wel eens gehoord dat merries die niet gedekt worden maar een vreemde cyclus hebben een langere periode regumate krijgen.
Tea is ook nog niet drachtig, maar dat komt nog wel, als je nu laat dekken kan het veulen eind mei/begin juni nog geboren worden, lijkt me geen probleem..
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn om in de kudde te laten dekken, gaat vaak best mooi en de hengst zoekt zelf het beste moment uit.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Er was hier toch eerder een merrie op FW die daar last van had? Ik ben de naam van die merrie even kwijt, maar stond die toen niet bij Wianda en co.? Volgens mij hebben ze die toen inderaad ook laten dekken. Hoe het verder afgelopen is weet ik niet.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

- klavertje4
natas schreef:ik heb haar al 9 jaar
hoi, ik heb in het verleden zoiets meegemaakt met een paardje op stal, daarbij zette de eisprong niet voort en bleef dit zeg maar hangen, heeft jouw paardje last van haar rug en bokt ze veel?
dat kennisje heeft haar laten opereren, want die merrie had ontiegelijk veel pijn,maar ik weet dus niet hoe het bij jouw paardje zit...
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
zelf heeft ze er in precipe geen last van wij ook niet.Bella schreef:Hier willen ze ook nog wel aan een kuurtje Regumate gezet worden, om de hormoonhuishouding weer een beetje op de regel te krijgen!
Maar in hoeverre ondervindt zij of jullie hinder van die warrige hormoonhuishouding?
ze is er niet ziek van.
maar had wel begrepen als dat door ga dat ze dan wel een baarmoederontsteking kon krijgen enzo.
maar ze is de enigste merrie op stal en de ruinen worden er gek van.
ze staat nu ook appart want zei naaide de ruinen lekker op en die gingen op de vuist zeg maar en helekaal onder de wonden.
ook de kwpner van ons maar die weet niet beter die staat al zeker 6 met haar .
en daar mag niemand bijkomen van hem, maar nu we haar appart in een paddock hebben ga het goed.
Viv schreef:Heeft ze dit iedere jaar en wat zijn de klachten precies (behalve dan dat ze hensgtig is). Moet wel heel dramatisch zijn als je er hormonen in wilt stoppen.
ze heeft dit voor de eertste keer.
dat hormone gedoe wil ik zowiezo niet, of het moet inderdaad wel heel erg zijn.
de eierstokken enzo hadden wij inderdaad ook naar gevraagt,heeft de da haar ook opgevoelt maar die zei dat dat het niet was.
want op stal heeft de eigenaaresse het ook gehad met een kwpner merrie en die had dat dus wel.
haar gedragingen zijn gewoon alleen die ruinen uitlokken als ze hengstig is.
voor de rest heeft ze dit echt nog nooit gehad.
ze heeft hellemaal geen last van haar rug.klavertje4 schreef:natas schreef:ik heb haar al 9 jaar
hoi, ik heb in het verleden zoiets meegemaakt met een paardje op stal, daarbij zette de eisprong niet voort en bleef dit zeg maar hangen, heeft jouw paardje last van haar rug en bokt ze veel?
dat kennisje heeft haar laten opereren, want die merrie had ontiegelijk veel pijn,maar ik weet dus niet hoe het bij jouw paardje zit...
en ze bokt ook niet
dus dat kan het ook niet zijn
Esther schreef:Wat Annabel al schreef, hier krijgen ze soms tien dagen regumate en daarna worden ze hengstig gespoten en dat geeft goede resultaten voor zover ik het heb gezien.
ik dacht namelijk dat ik al te laat was om te dekken.
maar ik von het inderdaad wel mooi mei juni ongeveer een veulentje
ik dacht dat ik al te laat was omdat de meeste hier allemaal al gedekt zijn.
maar ik dacht ook wel dat het een mooie tijd was als het veulen geboren wordt.
mijn pa en ik zijn aan het kijken.
we twijfelen tussen zortin,havik,sven
maar dat weet ik wel hoor.
ik ga er vanaf dag 1 mee bezig zijn zodat hij zei lekker gewent raakt aan me.
dan als hij of zei al aan een halstertouwtje me kan lopen.
ook mee op straat lopen.
en dan al hij of zei 3 is inrijden.
en ik wou ook naar de veulenkeuring ook al wet ik niet goed hoe dat in elkaar zit.
maar daar zal ik vast wel achter komen.
ik ga er vanaf dag 1 mee bezig zijn zodat hij zei lekker gewent raakt aan me.
dan als hij of zei al aan een halstertouwtje me kan lopen.
ook mee op straat lopen.
en dan al hij of zei 3 is inrijden.
en ik wou ook naar de veulenkeuring ook al wet ik niet goed hoe dat in elkaar zit.
maar daar zal ik vast wel achter komen.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou zo wie zo voor het dekken haar eerst even laten scannen. Idd wat Viv ook al meld er kan een cyste zitten bijvoorbeeld!
Dan weet je in ieder geval of dat in orde is! Mijn stalgenoot heeft vorig jaar een gezwel en eierstok weg laten halen. Van zware hengstigheid ging de merrie over in hengstengedrag (de cyste gaf mannelijk hormoon af) tot gevaarlijk aan toe.
Dan weet je in ieder geval of dat in orde is! Mijn stalgenoot heeft vorig jaar een gezwel en eierstok weg laten halen. Van zware hengstigheid ging de merrie over in hengstengedrag (de cyste gaf mannelijk hormoon af) tot gevaarlijk aan toe.