Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
vosse
-
Contacteer:
Bericht
door vosse » wo 20 jun 2007, 16:25
Misschien een beetje een rare vraag, maar waar letten of horen de meeste jury's op te letten in de B?
Ik ben bang dat ik te goed wil gaan rijden vrijdag en dat ik dus anders ga rijden en het dus verknal..Een WP wordt het zoiezo nog niet, maar wil toch wel een beetje normaal me rondjes rijden

Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
-
Mieke_Cunna
-
Contacteer:
Bericht
door Mieke_Cunna » wo 20 jun 2007, 17:18
Gewoon rijden alsof je thuis bezig bent. Lekker ontspannen je ding doen en niet overvragen.
-
Tanja
Bericht
door Tanja » wo 20 jun 2007, 20:10
Mieke_Cunna schreef:Gewoon rijden alsof je thuis bezig bent. Lekker ontspannen je ding doen en niet overvragen.
Hier ben ik het mee eens.
Het is al spannend genoeg,ik heb de laatste keer ook overvraagd,
Tika was toen niet meer vooruit te branden.
Ik kreeg ook deze tip mee voor volgende keer.
Makkelijker gezegd dan gedaan.

Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
-
Yvette_Minouk
Bericht
door Yvette_Minouk » wo 20 jun 2007, 20:54
Probeer netjes de onderdelen te rijden.
De hoekjes goed inrijden (behalve als je je paard daardoor naar buiten zou moeten trekken, dan kun je beter gewoon beetje binnenstelling aanhouden en de bochtjes gewoon goed maken).
En de figuren netjes rond, bijv. bij de volte een meter voor de letter op de hoefslag en een meter erna er weer vanaf. Dan ziet de jury dat je hem mooi rond rijdt en netjes op de letter.
Heel veel succes vrijdag! Zal vast helemaal goedkomen!
En op het moment zelf denk je vaak toch niet aan die dingen die er nu staan, dan ben je gewoon aan het rijden en je aan het concentreren om je proefje goed te rijden

-
Vera
Bericht
door Vera » do 21 jun 2007, 07:36
Kijk eens voor in het proevenboekje, daar staan heel veel belangrijke dingen in.
Zoals hoe je de figuren moet rijden en hoe de gevraagde oefeningen er uit moeten zien.
Nou zit er in de B nog niet zo heel veel, maar met een goed gereden middendraf en correct halthouden kun je wel punten scoren.
Verder zijn je overgangen ook erg belangrijk.
Ook word er naar de gangen gekeken:
De stap moet een zuivere viertakt zijn, het paard mag niet dribbelen, te haastig of te onrustig stappen. Het paard mag niet te kort stappen en voorwaarts vanuit de schouder stappen. Het paard moet sporen (achterbenen in het spoor v/d voor benen) De stap mag niet slepend zijn. De stap moet regelmatig zijn en met stuwing van uit de achterhand.
De draf moet een zuivere tweetakt zijn en mag niet onregelmatig wezen. Het paard moet sporen, mag niet te veel op de voorhand lopen. Moet met voldoende impuls draven en met voldoende stuwing. Verder mag het niet te haastig, scheef of passageachtig draven.
De galop is een 3 temi gang. moet met voldoende impuls gereden worden. Het paard mag niet op de voorhand galoperen. Het mag niet overkruist galloperen. Het moet in de goede galop. Het paard moet sporen. Het moet ruime voorwaartse sprongen maken en ontspannen zijn. Het mag niet omspringen.
Verder geld altijd:
Paard moet niet tegen de hand zijn of achter de teugel of achter de loodlijn.
Verzet (bokken, steigeren) is altijd fout.
Dus je ziet er is best nog veel om te trainen ook in de B, maar maak je geen zorgen want een jury beoordeelt een combinatie naar de graad van afriching. Maar hoe meer je voor elkaar hebt hoe hoger je punten uiteindelijk zullen zijn.
veel succes!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
vosse
-
Contacteer:
Bericht
door vosse » do 21 jun 2007, 08:55
bedankt allemaal voor de reacties..Ik zie nog het meest tegen mijn rechtergalop op, en de overgangen..Maarja is zie het wel het is voor ons beide de eerste wedstrijd en op vreemd terrein. Ik doe gewoon mijn best en rijdt zo netjes mogelijk en ben niet te al te veel met de aanleuning bezig, want dat pakt vaak verkeerd uit
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
-
Vera
Bericht
door Vera » do 21 jun 2007, 18:51
Dat is alvast een hele goede instelling.
Het gaat vast goed!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
joske_vuran
-
Contacteer:
Bericht
door joske_vuran » do 21 jun 2007, 20:36
De meeste tips zijn al gegeven. Ik wil alleen nog zeggen: kramp je in de proef niet teveel vast op de onderdelen die minder goed gingen (bv als je rechtergalop niet gaat) Probeer dat onderdeel dan meteen af te sluiten zo van: 'oke, dat ging slecht, niks meer aan te doen, het volgende maar weer gewoon netjes rijden dan

' Dit zie je namelijk heel vaak fout gaan op wedstrijd vind ik. Vooral in het B. Dan begint de proef heel netjes, en dan gaat er 1 dingetje fout, en daarna is de hele proef slordig en gehaast omdat ze een beetje boos zijn.
En probeer ook niet nu al te denken: o jee de rechtergalop en de overgangen! Gewoon rijden
Komt helemaal goed!

Vuran

Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » vr 22 jun 2007, 06:58
ik zei altijd tegen mijn verzorgster toen ze ging starten :
goed luisteren, netjes door de hoek rijden, OP de letter rijden....
(bij uniek gaan de gangen zowiezo wel goed, geen verkeerde galop of eruit vallen of zoiets dergelijks) en die reed altijd een winstpunt, soms wel 2 (wel tussen de pony's he!!)
dus in ieder geval niet focussen of je paard wel aan de teugel loopt, want dat is echt nog niet mega-belangrijk heb ik gemerkt.........
wanneer ga je starten??
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
vosse
-
Contacteer:
Bericht
door vosse » vr 22 jun 2007, 11:52
vanavond moet ik tegen half 8 rijden
ik zie het wel hoor, doe net alsof ik gek ben of ik ga liedjes zingen ofzo als het niet goed gaat, werkt nog wel eens bij mezelf
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper: