Ideale keuringsleeftijd veulen?
Ideale keuringsleeftijd veulen?
Wat vinden jullie de ideale leeftijd om een veulen te laten keuren? Ik vind het erg lastig om te bepalen of ik beter vroeg in het seizoen kan gaan (denk Sevenum 14 juli), halverwege (denk 1 augustus Emst) of pas rond/in september een keer...
Djimm is van 20 mei, hij is niet echt groot maar al wel aardig ontwikkeld (geen slungeltje). Want als als ik te vroeg ga wordt hij misschien ondergewaardeerd (dat hij nog te babyachtig is), maar wanneer ik te laat ga is hij misschien alweer zijn mooie verhoudingen kwijt... Lastig!
Dus nogmaals, wat vinden jullie de ideale leeftijd om een veulen te laten keuren? Vind het erg lastig omdat je al zo vroeg van te voren op moet geven!
Djimm is van 20 mei, hij is niet echt groot maar al wel aardig ontwikkeld (geen slungeltje). Want als als ik te vroeg ga wordt hij misschien ondergewaardeerd (dat hij nog te babyachtig is), maar wanneer ik te laat ga is hij misschien alweer zijn mooie verhoudingen kwijt... Lastig!
Dus nogmaals, wat vinden jullie de ideale leeftijd om een veulen te laten keuren? Vind het erg lastig omdat je al zo vroeg van te voren op moet geven!
Dat hangt heel erg van het veulen af. Cosimo was al te slungelig met zijn dikke 5 maanden. Er liep op diezelfde keuring een veulen van een week oud en die haalde gewoon een a premie.
Als het echt een goed veulen is, kijken ze wel door de leeftijd heen
Als het echt een goed veulen is, kijken ze wel door de leeftijd heen

"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Caylinn was 3,5 maand toen ze naar de keuring ging, maar had haar beter op 2/2,5 maand kunnen doen 
Op 3,5 maand was ze echt ineens een slungel, terwijl ze dat daarvoor niet was. Dus het verschilt echt per veulen!

Op 3,5 maand was ze echt ineens een slungel, terwijl ze dat daarvoor niet was. Dus het verschilt echt per veulen!

Ereplaatsje voor

Haha ok, lastig te bepalen dus! Wij gingen ook eerst altijd naar de keuringen die het beste uitkwamen qua datum en vervoer, maar nu ik het zelf moet bepalen denk ik er ineens een stuk meer over na. Ik denk dat ik dan gewoon naar Sevenum ga, dan is Djimm twee maanden. Anders kan ik altijd twee weken later naar Emst en anders een van de latere... Vervoer is gelukkig geen probleem!
Dan nog even een vraag over het bijschrijven op een keuring.... Je kunt dan toch gewoon daar heen gaan, of moet je van te voren nog bellen met het stamboek?
Dan nog even een vraag over het bijschrijven op een keuring.... Je kunt dan toch gewoon daar heen gaan, of moet je van te voren nog bellen met het stamboek?
- Cindy+Uniek
-
En naar Spoordonk? Daar ging je toch ook naar toe? Dan is hij toch weer een maand ouder (en wij willen hem ook heel graag 'live'zien.) Maar voor het laatste moet je het natuurlijk niet doen.
Maar het is net wat de anderen zeggen, dat is per veulen verschillend.
Er komen toch best veel veulens vanaf de 2 maanden naar de keuring.
Maar het is net wat de anderen zeggen, dat is per veulen verschillend.
Er komen toch best veel veulens vanaf de 2 maanden naar de keuring.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Klopt Suzanne, ik wilde eerst eigenlijk naar Spoordonk. Alleen we willen ook graag met Zjanthi naar Spoordonk en dat zou betekenen dat Zjan en Yan tegen elkaar zouden moeten lopen en dat vinden we niet leuk. Nu gaan Sally en Diemer en Zjanthi dus naar Spoordonk en Yanneke en Djimm naar een andere keuring, hopelijk Sevenum. Sevenum is toch ook wel te doen voor jullie? Komen jullie daar toch gezellig kijken naar mijn mini-Tsjerkje! 

Arisca was 3,5 maand oud toen ze naar de keuring ging.
Vond ik de mooiste tijd voor haar!
Vond ik de mooiste tijd voor haar!

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Hier was laatst ook iemand die zei, je kunt een paard het best beoordelen op 3 weken, 3 maanden, 3 jaar...ergens dus wel een stelling die het land door gaat.
Maarja, vind het heel verschillend. Cai was iets meer dan drie maand, maar had voor mijn gevoel met 2,5 maand ook gekund. En Ciska was 2 weekjes.
Eigenlijk maakt het niet eens zo heel veel uit.
Denk dat het er ook heel veel mee te maken heeft hoe de merrie zoogt. (je ziet goed melkgevende merries altijd met sneller ontwikkelende veulens, dan minder goed melkgevende merries. En vettige(re) merries hebben vaak ook gevuldere veulens naast zich.)
Maarja, vind het heel verschillend. Cai was iets meer dan drie maand, maar had voor mijn gevoel met 2,5 maand ook gekund. En Ciska was 2 weekjes.
Eigenlijk maakt het niet eens zo heel veel uit.
Denk dat het er ook heel veel mee te maken heeft hoe de merrie zoogt. (je ziet goed melkgevende merries altijd met sneller ontwikkelende veulens, dan minder goed melkgevende merries. En vettige(re) merries hebben vaak ook gevuldere veulens naast zich.)
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Ja natuurlijk komen we daar!!! En natuurlijk kom ik je mini-Tsjerkje bekijken!!! Eeh.. ik moet zeggen 'we'. Leo is razend benieuwd naar hem.Klopt Suzanne, ik wilde eerst eigenlijk naar Spoordonk. Alleen we willen ook graag met Zjanthi naar Spoordonk en dat zou betekenen dat Zjan en Yan tegen elkaar zouden moeten lopen en dat vinden we niet leuk. Nu gaan Sally en Diemer en Zjanthi dus naar Spoordonk en Yanneke en Djimm naar een andere keuring, hopelijk Sevenum. Sevenum is toch ook wel te doen voor jullie? Komen jullie daar toch gezellig kijken naar mijn mini-Tsjerkje!
We hebben dan Djimm zijn half-oom bij ons. Ronan gaat als het goed is, mee naar de keuring. Dus...tot dan!