Hoefverzorging..?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ingele

Hoefverzorging..?

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 07:47

Hoe zit dat nou, heeft invetten (met olie of hoefvocht) nu wel of geen zin?
Iedereen roept wat anders en ik wil het toch wel eens weten :+

Dat gewoon geen vet geen zin heeft omdat het juist de hoef afsluit dat snap ik, maar olie trekt erin, net als hoefvocht..

Wat smeren jullie zelf? Of helemaal niet?
lientje

Bericht door lientje » ma 11 jun 2007, 07:48

ik smeer niks, alleen af en toe in het water zetten. Vind ik het beste werken. Mijns smid is ook tegen smeren.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ingele

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 07:50

ja water zetten is idd het beste, alleen krijg ik dat dus met geen mogelijkheid voor elkaar bij budje :\
lientje

Bericht door lientje » ma 11 jun 2007, 07:51

en met een natte spons, of met een kwast gewoon paar keer erop smeren?
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ingele

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 07:53

ja is nog steeds een heel gedoe, met kwastje uit een potje zou nog kunnen, maar een spons en emmer wordt hem ook niet helaas :\
yvette

Bericht door yvette » ma 11 jun 2007, 07:54

Ik maak ze na het rijden nat en dan doe ik hoefolie (met tea tree) eroverheen. Op die manier wordt het vocht binnen gehouden, in plaats van dat je het juist buiten houdt.
Uiteraard alleen als het droog weer is. Als ze lekker in het vochtige gras/natte zand staan is het niet nodig.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 11 jun 2007, 07:54

Ik zorg altijd voor een modderpoeltje bij de drinkbak buiten, met droogte. Dan staan ze meerdere malen per dag even in het vocht. Werkt tot nu toe aardig.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 11 jun 2007, 07:55

Hallo, 1x per 2 weken doe ik als ik de benen afgespoten heb er manenvet op. Is een natuurproduct (van het paard), sluit niet af en Nais z'n hoeven zijn er met sprongen op vooruit gegaan.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 11 jun 2007, 08:05

Ik smeer niks, alleen even afspoelen. Als ik toch zou moeten smeren, dan eerst nat maken, dan een mengsel van azijn en slaolie erop.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 11 jun 2007, 08:23

Naisven schreef:Hallo, 1x per 2 weken doe ik als ik de benen afgespoten heb er manenvet op. Is een natuurproduct (van het paard), sluit niet af en Nais z'n hoeven zijn er met sprongen op vooruit gegaan.
Hoi,

Dat manen vet gebruik ik ook nog steeds! Mijn hoefsmid vind dit echt helemaal geweldig spul. En ik moet zeggen het ziet er wel netjes uit nu dr hoeven!

Kan ik trouwens dat spul weer eens bestellen? Ik had het toen ook gevraagt maar dat andere potje kreeg ik terug van dat meisje maar die begint nu ook aardig op te raken :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Krista

Bericht door Krista » ma 11 jun 2007, 08:28

Wij zetten de paarden smorgens vroeg in de wei 's zomers als het gras nog vochtig is. De hoeven blijven dan soepel en je hoeft niets te smeren!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Esther

Bericht door Esther » ma 11 jun 2007, 09:03

Ik vroeg Annabel er gisteren nog naar, ik wil dat manenvet ook wel eens proberen.. Annabel zei dat Nicole het via Naisven kreeg, kan ik ook wat bij jou bestellen??
Ik hoor er zulke lovende dingen over!!

Verder smeer ik het het liefst niet, maar Tea heeft wat meer last van brokkelhoeven, Jeskim nooit, die heeft hoeven van beton, nooit scheurtjes o.i.d. als de hoefsmid komt hoeft er maar een klein randje vanaf, en dat randje is dan wel keihard!!

Voor Tea zou ik dus graag het manenvet willen proberen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
lauraatje

Bericht door lauraatje » ma 11 jun 2007, 09:06

Ik mag van mijn smid niks smeren... Alleen als hij is geweest doe ik er hoefbalsem met laurier (van Leovet) op. Verder vroeg naar buiten in het natte gras en afspuiten.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 11 jun 2007, 09:23

Mijn zus (hoefsmid) heeft uitgelegd dat iets smeren geen zin heeft als de hoeven van te voren niet nat zijn gemaakt/in het water hebben gestaan.

Kun je buddy niet leren om met een hoefje in een bak water te staan? Niet persé een emmer, maar misschien een teiltje?
Bij Minouk duurde dit een hele tijd, veel geduld, erbij blijven en veel hooi voeren O:) Maar tegenwoordig kan ik haar wel met een hoef in een emmer water laten staan. (En zij vindt water echt 3x niks).
Ingele

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 09:46

Buddy staat wel 24/7 in het land :)

Toch waren zijn hoeven erg gebrokkeld :\ Smid geweest en het ziet er wel weer netjes uit, alleen wel kort..volgens hem had smeren ook geen zin..

In een teiltje zetten werkt ook niet, geloof me ik heb echt ALLES geprobeerd, maar de angst voor water krijg ik er niet uit, ben er al 4 jaar mee bezig dus ik denk wel dat ik het genoeg en met geduld heb gedaan. Heb ook alle methoden geprobeerd, van de lieve tot de niet lieve en alles wat daar tussen in zit. Er zijn al veel mensen die geroepen hebben kom ik doe het wel, maar die geven al na 1 of twee keer op := dus als er vrijwillegers zijn ;) Ik heb me er al min of meer bij neegelegd dat het hem gewoon niet gaat worden met water...

Maargoed ik wilde graag weten of er toch niet iemand een wondermiddel weet ;)

Yvette, hoe maak je dat mengsel dan? in welke verhouding? Of kun je dat kopen?

Manevet? heb ik nog nooit van gehoord! hoe kun je daar aan komen?
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » ma 11 jun 2007, 10:21

Orion1996 schreef:Als ik toch zou moeten smeren, dan eerst nat maken, dan een mengsel van azijn en slaolie erop.
Dat doe ik ook alleen dan azijn + zonnebloemolie! ;)
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ingele

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 10:28

jessica schreef:
Orion1996 schreef:Als ik toch zou moeten smeren, dan eerst nat maken, dan een mengsel van azijn en slaolie erop.
Dat doe ik ook alleen dan azijn + zonnebloemolie! ;)
In welke verhouding? Werkt dit echt? heb er nmlk nog nooit van gehoord, maar als het helpt zou ik het wel willen proberen :)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 11 jun 2007, 10:38

Ik doe Rian's hoefjes iedere dag schoon borstelen met water en ze gaan 5-10minuutjes in een voetenbad.
Meestal staat ze in de emmer, soms spuit ik ze af (ook 5-10minuten).
Dat met de emmer heeft wel ff geduurt voordat ze dat snapte en bleef staan.

Eigenlijk zoek ik nog steeds een (oude) koeievoetenbad zodat ik daar zand in kan doen, en dat nat maken. Zodat ze een half uurtje (met b.v. poetsen) de hoefjes relaxt vocht op kunnen nemen.

Een keer in de 2-3 weken doe ik er manenvet op. Rian heeft erg snel last van erg droge hoeven. Ik smeer geen vet, want je ziet bij haar gewoon dat er 3-4dagen geen vocht van buitenaf meer in kan...

Wat je kan doen in de weide, is de plek rondom het waterpunt nat maken, zodat de hoefjes ook daar vocht krijgen (maar vaak komen de achtervoeten dan niet in de modder.
Ingele

Bericht door Ingele » ma 11 jun 2007, 10:40

Geloof dat ik een boze boer achter me aankrijg als ik de waterplek nat ga spuiten haha!

Wat is dat manenvet dan? ook nog nooit van gehoord, waar haal je dat dan?
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 11 jun 2007, 10:44

Manenvet is wat het zegt, manen-vet. Het vet van/uit de manen :j

Mijn vorige smid wilde het me ook al aanraden, toen ik hem vertelde dat ik net een potje had gekregen van een vriendin O:) Via marieke toen dus! Werkt erg goed. 2 stalgenootjes hier zijn daar erg tevreden over.
Bij Rian is echt vocht het probleem... dus ik moet gewoon veel vocht blijven toedienen...

Marieke haar vriendin (toch?) maakt het. Maar het was ook te koop bij de Ruitershop in Harmelen, dacht ik.
Plaats reactie