Het is al vaker gezegd, maar het ligt inderdaad heel erg aan de bouw van je fjord. Een fjord die ik vroeger verzorgde gallopeerde zonder problemen met 2 mensen op haar rug. Uslli vindt stappen met 2 mensen op z'n rug al moeilijk, dus dat doe ik ook niet meer. Die verzorgfjord en Uslli zijn ongeveer even groot, maar Uslli is veel smaller gebouwd.
Meestal merk je wel aan je paard wat hij wel en niet aankan.
wat kan een fjord dragen aan gewicht ....
- klavertje4
ben hier nog niet zo lang maar wel bedankt voor je uigebreide infoyvette schreef:Deze discussie is al vaker gevoerd hier (als je de zoekfunctie gebruikt, kan je misschien nog wel wat oude discussies terugvinden).
Het hangt ten eerste van de bouw van de fjord af. Een fjord met een lange rug kan minder dragen dan een compacter gebouwde fjord.
Ten tweede hangt het van de ruiter af. Ik heb op Iza liever iemand van 85 kilo die meezit met de bewegingen, dan iemand van 60 kilo die als een zoutzak zit.
Al ben ik ervan overtuigd dat het voor een keertje niet zoveel kwaad kan.
Bij ons op de (gehandicapten)manege hadden we een absoluut maximum van 100 kilo voor de sterkste paarden. Dat werd door sommige instructeurs als kwetsend gezien voor ruiters die veel zwaarder waren, maar uiteindelijk moesten die paarden dat meerdere keren per week doen en dan slijten ze wel erg snel.
Wat is eigenlijk de relatie met het feit dat de fjord te zwaar is? Overigens is 50 kilo te zwaar nog niet eens dramatisch. Misschien is de conditie daardoor wat minder, maar het beinvloedt naar mijn mening niet de draagcapaciteit van de fjord.
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Daarom raad ik je ook aan even de zoekfunctie te gebruiken. Daar vind je nog veel meer info...klavertje4 schreef:ben hier nog niet zo lang maar wel bedankt voor je uigebreide infoyvette schreef:Deze discussie is al vaker gevoerd hier (als je de zoekfunctie gebruikt, kan je misschien nog wel wat oude discussies terugvinden).
Het hangt ten eerste van de bouw van de fjord af. Een fjord met een lange rug kan minder dragen dan een compacter gebouwde fjord.
Ten tweede hangt het van de ruiter af. Ik heb op Iza liever iemand van 85 kilo die meezit met de bewegingen, dan iemand van 60 kilo die als een zoutzak zit.
Al ben ik ervan overtuigd dat het voor een keertje niet zoveel kwaad kan.
Bij ons op de (gehandicapten)manege hadden we een absoluut maximum van 100 kilo voor de sterkste paarden. Dat werd door sommige instructeurs als kwetsend gezien voor ruiters die veel zwaarder waren, maar uiteindelijk moesten die paarden dat meerdere keren per week doen en dan slijten ze wel erg snel.
Wat is eigenlijk de relatie met het feit dat de fjord te zwaar is? Overigens is 50 kilo te zwaar nog niet eens dramatisch. Misschien is de conditie daardoor wat minder, maar het beinvloedt naar mijn mening niet de draagcapaciteit van de fjord.

"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"