Hoe train je je jonge paard?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Hoe train je je jonge paard?

Bericht door Annemarie » vr 08 jun 2007, 05:46

Jaa, omdat ik nu zelf een jonkie heb ben ik heel benieuwd wat andere mensen met hun A-tje doen of met hun Z-je? Dit omdat ik niets wil overhaasten en je gewoon veel kan leren van de tips van anderen :)* .

Ik ben gewoon erg benieuwd wanneer je wat doet? Wanneer begin je met leren galopperen, wanneer ga je buitenrijden? Wie wandelt er veel? Wanneer ga je eens naar de ponyclub (niet bedoeld omdingen te overhaasten, maar gewoon benieuwd). Hoe vaak per week wordt er iets gedaan?

Wat ik nu zelf met Anka doe is 2* per week even rijden + wandelen. Meestal nog voor mezelf in de binnenbak, af en toe in de les, maar dat is 35 minuten + in en uitstappen en dus nog best zwaar (wel alleen stap en draf). Galop doen we nog niet. Maar ze leert erg snel! En afgelopen 2* keer rijden had ze zoiets o, dat ken ik wel, en had ze geen zin :? . Ik had me iets heel anders voor gesteld bij een 3-jarig paard. Eerder iets van druk druk, maar misschien komt dat nog?

Ik wilde binnenkort eens met een groepje naar buiten, klein rondje stappen. Dat vind ik wel heel spannend := , Anka heeft nog niet zo heel veel gezien. Wel wandel ik nu na elke keer rijden over het erf en even een stukje langs de weg voor de manege heen en weer.

Nou, ik ben benieuwd wat anderen doen. Ik beleef er zelf ontzettend veel plezier aan om met een jong paardje lekker bezig te zijn.

Weet niet of het topic hier goed staat, maar iedereen met ideeen / meningen brand maar los! :wave:
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kelly

Bericht door Kelly » vr 08 jun 2007, 05:52

Galop heb ik met Taco vanaf het eerste moment meegenomen.
Nu kun je ze nog makkelijk in galop laten "vallen" als ze straks wat stabieler zijn heb je kans dat ze gewoon hard blijven draven.

Toen Taco 3 was deed ik 3x per week 30min rijden (wilde 20 maar dat was voor hem echt te kort)
Toen Taco 4 was deed ik 4x per week 45 min rijden
Toen Taco 5 was deed ik 5x per week 45/60 min rijden en dat doe ik nu nog steeds.

Taco heeft nu nog 1 dag helemaal vrij en 1 dag longeren.

Buitenrijden heb ik gedaan toen ik er een keer of 6 had opgezeten.
Lekker met zijn beste vriendje een stapritje (althans dat was de planning) over het strand.

Taco heeft nooit gebokt of wat dan ook, ik had ook meteen stuur maar géén rem.

Leuk is het he.... dat jonge spul opleiden :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Claudje

Bericht door Claudje » vr 08 jun 2007, 06:12

Ik ben met Ullwinn eigenlijk gelijk naar buiten gegaan. Ik had toen geen bak om in te rijden, dus ik moest wel.
Voordeel was wel dat Ullwinn al helemaal verkeersmak was doordat ik hem al 3 jaar lopend overal mee naar
toe nam :D Eigenlijk pas toen hij dik 3,5/4 jaar was ben ik lessen gaan rijden op de manege. Dan reed ik dus
1 les in de 1 of 2 weken (nam Marga namelijk ook wel eens mee) en daarnaast gingen we 1 of 2 keer zelf in
de bak oefenen, maar vaak ook gewoon buitenrijden (rechtuit) Eigenlijk pas toen hij 5 was ben ik veel meer
dressuurmatig met hem gaan rijden. Ik weet niet of ik het weer zo aan zou pakken als ik toen gedaan heb,
het vele rechtuitrijden is voor hem wel heel goed geweest, want hij was nogal een slap paardje. Ik was toen
zelf 15 toen ik hem ging inrijden, dus verder ook nooit echt over na gedacht. Ik denk dat ik Caylinn wel
meer in de bak zal gaan rijden als die 'groot' is. Puur omdat ik die mogelijkheid nu wel heb en omdat ik
nu meer ervaring heb :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 08 jun 2007, 06:25

Kelly schreef:Galop heb ik met Taco vanaf het eerste moment meegenomen.
Nu kun je ze nog makkelijk in galop laten "vallen" als ze straks wat stabieler zijn heb je kans dat ze gewoon hard blijven draven.

Toen Taco 3 was deed ik 3x per week 30min rijden (wilde 20 maar dat was voor hem echt te kort)
Toen Taco 4 was deed ik 4x per week 45 min rijden
Toen Taco 5 was deed ik 5x per week 45/60 min rijden en dat doe ik nu nog steeds.

Taco heeft nu nog 1 dag helemaal vrij en 1 dag longeren.

Buitenrijden heb ik gedaan toen ik er een keer of 6 had opgezeten.
Lekker met zijn beste vriendje een stapritje (althans dat was de planning) over het strand.

Taco heeft nooit gebokt of wat dan ook, ik had ook meteen stuur maar géén rem.

Leuk is het he.... dat jonge spul opleiden :j
Dat van de galop heb ik inderdaad meer gehoord, dat het toch handig is dat vrij snel mee te nemen. Anka is al vrij mooi ontwikkeld en denk dat ze het wel zou kunnen. Dat zal ik binnenkort wel eens gaan proberen. Ik was alleen zelf wat bang dat als je begint met in galop laten vallen, dat je dat er zo moeilijk weer uit krijgt. Dat was dus met Nisko zo, die bleef dat ook later doen. Nou was de bouw van Nisko ook wel een beetje zo dat galop nooit haar sterkste punt is geworden (lange en ietwat gezonken rug).

Tot nu toe heeft Anka ook nog niet gebokt. Ook niet als je een tikkie met de zweep uitdeelt. Halthouden gaat bij haar honderd keer beter dan bij Nisko. Als ik nu in de halthoud stand ga zitten staat ze soms al stil zonder dat ik de teugels aan raak hihi (wel in de binnenbak maar OK).

En dat buitenrijden met vriendjes moeten we denk maar gauw eens doen.

Helemaal mee eens dat jong spul wat leren erg leuk is :j .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 08 jun 2007, 06:26

ik stond toen al met uniek op het kleine ros en woonde er praktisch schuintegenover dus liep best wel veel met haar buiten....
toen ze 3 was ben ik gaan rijden, ben zelfs begonnen zonder zadel met iemand aan de hand ernaast om mijn been duidelijk te maken, want uniek beet naar mijn enkels toen ik ze aanlegde hahaha
vlak daarna kwam mijn zadel en ik heb ook altijd gelikj alle gangen gedaan..... weet nog wel dat ik héél erg voorover viel door haar ongecontroleerde lijfje....... ik reed volgens mij zolang als ik zag dat ze het hebben kon?!?! ik weet het eigenlijk niet meer 8)7 ook kreeg ik les een half uurtje per week... ik denk dat je gewoon moet kijken naar wat je paard aankan/leuk vind..... toen uniek 2 of 3 maanden onder het zadel was, ben ik helemaal met een vriendin naar de dooie arm over de dijk gereden :o de koeien waren doodeng, maar voor de rest liep ze wel! hahaha tja ik was ook maar 16.... zou het nu nooit meer doen......

toen die bonte van mij kwam (7) kon ze eigenlijk oo niks en had al zo lang stil gestaan dat ze geen spiertje had.... daar heb ik ook vanaf dag 1 mee gereden en dingen als galop opgebouwd, want ze kon zich soms amper houden met haar achterhand omdat ze ook nog eens zo hard wil gaan.... en die liep met een maand eigenlijk al met redelijke conditie gewoon stap draf en galop...... maar ik rijd eigenlijk nog vaak niet eens een uur.... eergister was ze met een half uur zeiknat.... (ook door dit weer) en dan stop ik ook gewoon lekker!

ik zou lekker je beestje goed aanvoelen en dan kan je denk ik zelf ook wel inschatten wat wel en niet kan!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 08 jun 2007, 16:45

Sjee, heb geloof ik met zinnish een keer of wat in de bak gereden. Wat stap en draf en af en toe eens galopje proberen, maar vond hij nog vrij pittig. Vervolgens vrij snel al naar buiten gegaan. Tja bos naast de deur en genoeg rijmaatjes. Dus vrij snel opgestapt en meegegaan en dan is het toch wel fijn. Hij liep zo mee alsof hij dat ook best durfde, net als Iwan! En galopjes ook meteen meegepakt.

Inderdaad gewoon zien wat ze kunnen. Maar vooral ook niet te eentonig worden!

En hier is het wel ongeveer hetzelfde wat kelly inderdaad aanhoud als tijden. (voor zover dat lukt natuurlijk)
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie