wat kan een fjord dragen aan gewicht ....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
klavertje4

wat kan een fjord dragen aan gewicht ....

Bericht door klavertje4 » do 07 jun 2007, 20:50

wanneer hij zelf wat aan de zware kant is?
ik vraag dit voor iemand anders en weet er zelf eigen lijk geen goed antwoord op , wie van jullie hier heeft daar wat verstand van ?
de fjord zal ong 50 kg te zwaar zijn. :D
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Kelly

Bericht door Kelly » vr 08 jun 2007, 05:14

Ik denk dat ieder dat voor zich bepaald :j
Ik heb voor Taco een maximum van 75/80 kg.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 08 jun 2007, 05:23

Zoals Kelly zegt ligt dat aan je Fjord, maar hij kan zeker wel 75 kilo dragen.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 08 jun 2007, 05:28

De fysiotherapeut vond hier dat 80 kg toch echt te zwaar was. Ik hou dus een maximum van 70 kg aan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kelly

Bericht door Kelly » vr 08 jun 2007, 05:31

nina1993 schreef:De fysiotherapeut vond hier dat 80 kg toch echt te zwaar was. Ik hou dus een maximum van 70 kg aan.
Voor Taco wel voor het iedere dag werk. Maar voor af en toe kan het wel iets zwaarder :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
yvette

Bericht door yvette » vr 08 jun 2007, 05:45

Deze discussie is al vaker gevoerd hier (als je de zoekfunctie gebruikt, kan je misschien nog wel wat oude discussies terugvinden).

Het hangt ten eerste van de bouw van de fjord af. Een fjord met een lange rug kan minder dragen dan een compacter gebouwde fjord.
Ten tweede hangt het van de ruiter af. Ik heb op Iza liever iemand van 85 kilo die meezit met de bewegingen, dan iemand van 60 kilo die als een zoutzak zit.
Al ben ik ervan overtuigd dat het voor een keertje niet zoveel kwaad kan.
Bij ons op de (gehandicapten)manege hadden we een absoluut maximum van 100 kilo voor de sterkste paarden. Dat werd door sommige instructeurs als kwetsend gezien voor ruiters die veel zwaarder waren, maar uiteindelijk moesten die paarden dat meerdere keren per week doen en dan slijten ze wel erg snel.

Wat is eigenlijk de relatie met het feit dat de fjord te zwaar is? Overigens is 50 kilo te zwaar nog niet eens dramatisch. Misschien is de conditie daardoor wat minder, maar het beinvloedt naar mijn mening niet de draagcapaciteit van de fjord.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » vr 08 jun 2007, 05:45

Het ligt natuurlijk ook aan de bouw en de leeftijd van de fjord. Een net zadelmakkke 3 jarige zou ik elk geval geen 80 kilo (of meer) te dragen geven en een iel beestje al helemaal niet.
Een paardje met korte rug zal al snel wat sterker zijn dan eentje met een hele lange rug.
En dan is het ook nog afhankelijk van het werk wat er mee word gedaan. Op hoog niveau dressuur of springen kost natuurlijk al meer kracht dan een beetje recreatief rondstappen.
Een fjord van 1.50 zal ook iets meer kunnnen hebben als eentje van 1.35 dus je zult echt de combinatie moeten zien om er iets zinnigs van te zeggen
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
yvette

Bericht door yvette » vr 08 jun 2007, 05:48

Vera schreef:Een fjord van 1.50 zal ook iets meer kunnnen hebben als eentje van 1.35 dus je zult echt de combinatie moeten zien om er iets zinnigs van te zeggen
Ik denk juist dat een compact fjordje van 1.35 meer kan dragen dan een slungel van 1.50... Die kleine fjordjes komen vaak ook met heel stevig beenwerk...
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 08 jun 2007, 06:29

nou jullie weten hoe fijntjes uniek is.... ik weeg bijna 70 kg en zwaarder komt er echt niet op bij haar!!!! tja een rondje stappen misschien, maar echt niet rijden!!!!
maar volgens mij zou een zware/grove fjord toch makkelijk 90 kg moeten kunnen houden?!?!?
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 08 jun 2007, 06:35

Vinga kan makkelijk 100 kilo dragen (niet dat ik dat weeg hoor ik weeg zelf 80 kilo) Ze is groot en stevig dus dat kan ze makkelijk.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
yvette

Bericht door yvette » vr 08 jun 2007, 06:41

Dreeke schreef:Vinga kan makkelijk 100 kilo dragen (niet dat ik dat weeg hoor ik weeg zelf 80 kilo) Ze is groot en stevig dus dat kan ze makkelijk.
Maar zou je haar dagelijks laten werken met 100 kilo op haar rug, dan zou ze wel sneller slijten...
klavertje4

Bericht door klavertje4 » vr 08 jun 2007, 06:41

yvette schreef:Deze discussie is al vaker gevoerd hier (als je de zoekfunctie gebruikt, kan je misschien nog wel wat oude discussies terugvinden).

Het hangt ten eerste van de bouw van de fjord af. Een fjord met een lange rug kan minder dragen dan een compacter gebouwde fjord.
Ten tweede hangt het van de ruiter af. Ik heb op Iza liever iemand van 85 kilo die meezit met de bewegingen, dan iemand van 60 kilo die als een zoutzak zit.
Al ben ik ervan overtuigd dat het voor een keertje niet zoveel kwaad kan.
Bij ons op de (gehandicapten)manege hadden we een absoluut maximum van 100 kilo voor de sterkste paarden. Dat werd door sommige instructeurs als kwetsend gezien voor ruiters die veel zwaarder waren, maar uiteindelijk moesten die paarden dat meerdere keren per week doen en dan slijten ze wel erg snel.

Wat is eigenlijk de relatie met het feit dat de fjord te zwaar is? Overigens is 50 kilo te zwaar nog niet eens dramatisch. Misschien is de conditie daardoor wat minder, maar het beinvloedt naar mijn mening niet de draagcapaciteit van de fjord.

hoi,
nou ik vroeg dit omdat max regelmatig zijn rug weg duwt waardoor zijn buikspieren niet gebruikt worden ik bewn hier heel intensief mee bezig maar het is niet opgelost van vandaag op morgen, daarom wilde ik dit graag weten ,en verder was hij veel zwaarder toen hij kwam dus dat heeft hij niet aan mij te danken , ik geef hem niets bij het gras wat hij binnen krijgt op de wei , ik denk denk dat de winter periode de ideale tijd is om af te vallen , want nu lukt het echt niet , ook al rij ik nog zoveel met hem.
verder vrees ik dat hij gewoon aanleg heeft om dik te zijn. :n
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
yvette

Bericht door yvette » vr 08 jun 2007, 06:43

Kan je hem niet op wat minder gras zetten en juist wel krachtvoer bijvoeren? Want in biks zitten de bouwstoffen om spieren aan te maken.
Vera

Bericht door Vera » vr 08 jun 2007, 07:15

yvette schreef:
Vera schreef:Een fjord van 1.50 zal ook iets meer kunnnen hebben als eentje van 1.35 dus je zult echt de combinatie moeten zien om er iets zinnigs van te zeggen
Ik denk juist dat een compact fjordje van 1.35 meer kan dragen dan een slungel van 1.50... Die kleine fjordjes komen vaak ook met heel stevig beenwerk...
ja, ik zat nu even vlek met vera te vergelijken, maar daar heb je wel gelijk in!
we hadden overigens gelijk gepost

ik denk ook dat training (op de goede manier) meer zin heeft dan hem snel af te laten vallen. Vera is op het moment ook veel te zwaar, maar heeft echt geen last van het gewicht op haar rug of van haar zelf wat betreft de rug wegdrukken.
Het kan misschien ook aan het zadel liggen
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 08 jun 2007, 08:13

Sorry ik kan er niets aan doen maar ik moet altijd een beetje lachen om dit soort discussies. Ik ben zelf 1.83 en lengte brengt ook gewicht met zich mee goed ik ben wat te zwaar maar ik heb volgens de BMI geen overgewicht. Dennis is 1.96 lang en absoluut niet dik maar die weegt 96 kilo dat zou voor hem betekenen dat hij niet meer zou kunnen paardrijden. Ik denk dat je niet sec naar gewicht kan kijken. Iemand die heel zwaarlijvig is kan zelf moeilijker bewegen en zorgt dus voor meer belasting op de rug dan dat een slanker persoon met hetzelfde gewicht doet in mijn ogen. Iemand van 170 die 96 kilo weegt vind ik dus bezwaarlijker om op mijn paard te zetten dan iemand van 1.96 die 96 kilo weegt. Ik vind ook dat een onafhankelijke zit meespeelt in dit verhaal. Net als de discipline trouwens. Je kan met dit soort dingen niet zwart wit denken.....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
yvette

Bericht door yvette » vr 08 jun 2007, 08:32

Marijke&Rosco schreef:Sorry ik kan er niets aan doen maar ik moet altijd een beetje lachen om dit soort discussies. Ik ben zelf 1.83 en lengte brengt ook gewicht met zich mee goed ik ben wat te zwaar maar ik heb volgens de BMI geen overgewicht. Dennis is 1.96 lang en absoluut niet dik maar die weegt 96 kilo dat zou voor hem betekenen dat hij niet meer zou kunnen paardrijden. Ik denk dat je niet sec naar gewicht kan kijken. Iemand die heel zwaarlijvig is kan zelf moeilijker bewegen en zorgt dus voor meer belasting op de rug dan dat een slanker persoon met hetzelfde gewicht doet in mijn ogen. Iemand van 170 die 96 kilo weegt vind ik dus bezwaarlijker om op mijn paard te zetten dan iemand van 1.96 die 96 kilo weegt. Ik vind ook dat een onafhankelijke zit meespeelt in dit verhaal. Net als de discipline trouwens. Je kan met dit soort dingen niet zwart wit denken.....
Dus eigenlijk zijn we het eens :D
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 08 jun 2007, 08:35

Ik geloof het wel ja......had je dat niet eerder kunnen zeggen had me een hoop typwerk gescheeld :D
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 08 jun 2007, 09:30

yvette schreef:
Dreeke schreef:Vinga kan makkelijk 100 kilo dragen (niet dat ik dat weeg hoor ik weeg zelf 80 kilo) Ze is groot en stevig dus dat kan ze makkelijk.
Maar zou je haar dagelijks laten werken met 100 kilo op haar rug, dan zou ze wel sneller slijten...
Tja echt werken hoeft Vinga nooit :D (dressuurmatig dan he ;) )
Wij rijden hoofdzakelijk buiten, maar als ze echt dressuurmatig getraind zou worden zou er niet iemand van 100 kilo met haar aan de slag gaan nee, dat lijkt me voor haar niet fijn :n
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Krista

Bericht door Krista » vr 08 jun 2007, 09:33

Ik ben het met je eens Marije, het ligt helemaal aan hoe de persoon is dus lengte-gewicht verhouding) en voor welke dicipline en uiteraard voor welk soort fjord.
Wat ik wel grappig vind om te lezen dat Dennis die rijdt op jullie fjord en dat gaat prima neem ik aan. Bram van mij, ook 196 lang en 96 kilo, is voor de gein een keer op Oos gestapt en dat vond Oos dus niet leuk. Liep met de rug weggedrukt, oren in de nek en hij kon met galopperen nauwlijks het achterbeen meer gebruiken. Zo zie je gelijk wat een verschil er dus in de fjorden onderling zit!
(Nu is Ozar niet erg breed of grof gebouwd dus dat heeft er misschien ook mee te maken)
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ydel

Bericht door Ydel » vr 08 jun 2007, 09:34

ik ben ook niet een van de lichtsten O:)
maar ydel heeft er nooit moeite mee (denk ik)
maar rij ook maar 3 keer in de week en de andere 3 keer rijdt mijn verzorgster ;)

(maar ik ga afvallen en naar de chirurg dus dan komt t allemaal goed ;) )
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Plaats reactie