ik ook. Yuur is in de bak op mijn pinken, op een dubbel gerboken trensje. Buiten is een ander verhaal, ik rijd dan ook gewoon met de pelham emt 2 teugels. Het heeft in mijn ogen niet veel te maken met de bak training, hij ziet die dingen gewoon los van elkaar.DeeDee schreef:Ik ga hier in volledig mee. Ik heb een tijd terug zelfs les gehad IN het bos om toch een poging te doen het eruit te krijgen, maar het is gewoon het enthousiasme van het buitenrijden. Ik zou dus gewoon lekker dat bitje gebruiken voor de buitenritten. In de bak vind ik het een heel ander verhaal dat zou ik dus ook niet doen.Pablo schreef:Ik geef je groot gelijk. Ik rijd Pablo nu buiten op een lichte dunne dressuurstang, daarvoor op menbitten. Het heeft geen klap met vertrouwen of andere rijtechnische sjit te maken, die beesten vinden buitenrijden gewoon te gek en willen graag lopen, dat krijg je er niet uit. (bij Pablo in elk geval niet na bijna 5 jaar) Als je maar weet wat je in je handen hebt..
Te scherp (en verroest) bit ?
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Je kunt natuurlijk wel terug naar een zachter bit, maar daar moet je wel naartoe werken.. Ik ben ook van thiedemann naar geen gegaan, is anders dan een bit, maar het gaat nu prima..
Het ligt inderdaad ook aan hoe je hand is..
Het ligt inderdaad ook aan hoe je hand is..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- klavertje4
bit
hoi,
ik heb de mening dat, een stang alleen scherp betiteld kan worden wanner je de kinketting gebruikt en wanneer je dus te veel met de teugels werkt , wat een gebroken trens betreft kan het zijn dat de scharnier of hoe dat ook heet ,bij ontspanning in het gehemelte prikt, ik heb dat zelf inderdaad ondervonden bij mijn paardjes , en de bitten passen gewoon !!
en ik heb dit eens keer in bit gelezen ,dacht ik of in een ander tijdschrift.
dus ik rijd met stang en VRIJE teugels en dat gaat super !
en bij max hoef ik de teugels tegenwoordig helemaal niet meer te gebruiken
die gaat werkelijk geweldig op de zit en stem!!

ik heb de mening dat, een stang alleen scherp betiteld kan worden wanner je de kinketting gebruikt en wanneer je dus te veel met de teugels werkt , wat een gebroken trens betreft kan het zijn dat de scharnier of hoe dat ook heet ,bij ontspanning in het gehemelte prikt, ik heb dat zelf inderdaad ondervonden bij mijn paardjes , en de bitten passen gewoon !!
en ik heb dit eens keer in bit gelezen ,dacht ik of in een ander tijdschrift.
dus ik rijd met stang en VRIJE teugels en dat gaat super !
en bij max hoef ik de teugels tegenwoordig helemaal niet meer te gebruiken
die gaat werkelijk geweldig op de zit en stem!!

een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Het bit is zo scherp als je hem zelf maakt. Dus mijns inziens geen probleem.
Ik rijd Nan buiten (als ik ook ga galopperen) met een gebroken pelham met twee teugels. Ik heb de onderste teugels eigenlijk niet eens meer nodig en ik rijd haar dan zelfs met een los teugeltje.
Ook is ze nu wel met een dubbelgebroken watertrens te houden als ik alleen buiten ga rijden. Met anderen erbij is ze te druk daarvoor.
Ik rijd Nan buiten (als ik ook ga galopperen) met een gebroken pelham met twee teugels. Ik heb de onderste teugels eigenlijk niet eens meer nodig en ik rijd haar dan zelfs met een los teugeltje.
Ook is ze nu wel met een dubbelgebroken watertrens te houden als ik alleen buiten ga rijden. Met anderen erbij is ze te druk daarvoor.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
ik rijd inderdaad ook alleen in een groep met de pelham. ALleen kan ik hem ook makkelijk rijden op alleen een trensJoyceNan schreef:Het bit is zo scherp als je hem zelf maakt. Dus mijns inziens geen probleem.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Ik denk dat je in dit geval ook een veiligheids oogpunt in acht moet nemen. Natuurlijk kan je beter met een zacht bit rijden dan met een stang. En dat is afhankelijk van de ruwheid in de ruiterhand zoals al een aantal keer gezegd is.
Hou er wel rekening mee dat ze hem in de bak prima bij zich kan houden maar ze moet voornamelijk buitenrijden legt ze uit. Door het verkeer met mede weggebruikers...als je paard door het verkeer gaat rennen en je hebt geen rem en stuur meer...Je pony loopt gevaar, je medeweggebruikers lopen gevaar en de ruiter ook. Moet je dan maar door blijven vechten? En er meer moeite voor doen?
Hou er wel rekening mee dat ze hem in de bak prima bij zich kan houden maar ze moet voornamelijk buitenrijden legt ze uit. Door het verkeer met mede weggebruikers...als je paard door het verkeer gaat rennen en je hebt geen rem en stuur meer...Je pony loopt gevaar, je medeweggebruikers lopen gevaar en de ruiter ook. Moet je dan maar door blijven vechten? En er meer moeite voor doen?
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
En ik denk echt dat je dus niet begrijpt wat het gros wat wel met scherp bit buiten rijd ervaart. Ik zou zelf zelfs het liefste zonder bit rond kunnen sturen, maar ADHD fjorarie is het daar niet mee eens. Terwijl ik in de bak geen bit nodig hebVjestagirl schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen voorstander ben van het rijden met stang. Het is makkelijker een scherp bit te grijpen dan om het gevecht aan te gaan, maar ik denk dat je paard er wel beter van word om op een simpel bitje te lopen...

Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.