Arin staat nu dag en nacht buiten in een koppel van 6 paarden, 4 merries en nog 1 ruin. Een aantal weken geleden begon de andere ruin 1 van de merries te dekken toen ze hengstig was, en Arin is daar toen ook mee begonnen. Ik weet niet in hoeverre het echt lukt, aangezien het om een kwpn merrie van ruim 1.70m gaat, maar ik, en ook anderen, hebben hem er al regelmatig op zien springen.
Vandaag haalde ik hem uit het land, en toen ik even met hem aan het werk wilde viel het me al op dat hij anders was als anders. Hij maakte zich ontzettend druk, gillen naar andere paarden, niet goed luisteren, slechte consentratie. In eerste instantie dacht ik dat het misschien door het weer kwam, en ben ik lekker gestopt toen hij een braaf rondje had gedaan. Behalve dat hij stout was had hij ook weer nieuwe wondjes op zijn benen.
Eenmaal weer bij het weiland had de merrie in kwestie weer erg veel intresse in Arin, en ja hoor madame was hengstig. Toen viel het kwartje bij mij dat hij ook wel eens daarom lastiger als anders kon zijn. Arin is er toen we er nog bij stonden nog opgesprongen.
Nu baal ik hier ontzettend van, niet alleen omdat ik dus denk dat hij daarom lastiger wordt, maar ook omdat ze elkaar niet heel laten. De merrie had eerder al een flinke wond op haar been toen ze hengstig was, en Arin zit ook onder de wondjes en schrammen. Hij is zoiezo al een wildebras, maar ik ben bang dat als ik hem laat staan dat het dan wel eens goed mis kan gaan. De merrie staat rondom op ijzers.
Nu zou ik wel eens willen weten of iemand hier ervaring mee heeft, en wat ik het beste kan doen? Alleen als die merrie hengstig is hem uit het koppel halen, of hem helemaal uit het koppel halen, of het nog even aan kijken? Ik wil niet dat hij straks echt rakke klappen krijgt, het zelfde geld natuurlijk voor de merrie, en ik heb ook geen zin om elke maand met een lastige pony opgescheept te zitten. Van de andere kant is dit het enige koppel dat 24/7 buiten staat, en ik wil hem ook het liefst lekker buiten houden.