Perla gister naar Claudia gebracht...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Kelly

Bericht door Kelly » wo 23 mei 2007, 10:11

Krista schreef: Je moet het ook niet al te hoog opvatten hoor, ik zeg alleen wat ik zou doen :D
Overigens ben je bekend met de incubatietijd van droes? En van de risicos die andere paarden nu in de omgeving van Perla kunnen lopen als zij eventueel drager zou zijn? Ik snap heel goed dat je het veulen wil beschermen maar met de merrie gaan slepen lijkt mij gewoon niet handig. Dan moet je ook niet meer naar concoursen gaan en geen vreemden bij je paarden laten. Want daarmee loop je ook onwijs veel risico op ziekten als je paard onvoldoende weerstand heeft. En dat laatste staat helaas bij paarden niet op het voorhoofd geschreven :D
Anyway hopelijk is er niets aan de hand en blijft Perla mooi gezond.
Alles is meegenomen in ons besluit ;)

Vreemde komen er niet bij Perla, dat is bij ons op stal verboden om pensionpaarden te aaien en ze staat achter een ketting.

Op wedstrijden niet laten snuffelen verminderd een hoop.

Dit is wat ons het verstandigst leek en ik sta achter de beslissing :D
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
yvette

Bericht door yvette » wo 23 mei 2007, 10:14

Ik ben eerlijk gezegd zelf niet zo bang van droes. Als die kleintjes het krijgen, dan is dat maar zo, gaan ze normaal gesproken niet kapot aan. Wij hebben zelf droes op stal gehad toen Iza net een paar maanden drachtig was. Er stonden nog twee drachtige merries waarvan 1 met een veulen met droes aan de voet. Gelukkig is het bij 3 jonge dieren gebleven en is het niet verder verspreid door goed te ontsmetten en de zieke dieren apart te houden.
Met een net drachtige merrie zou ik ook het risico niet willen lopen dat ze het vruchtje verliest, dus als je dan een optie als deze hebt, is dat alleen maar heel fijn...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 mei 2007, 11:21

Is het niet zo dat droes voornamelijk bij jonge dieren voorkomt en als ze het eenmaal gehad hebben ze het niet meer krijgen? Dat ze er immuun voor worden zeg maar? Meen ik me te kunnen herinnneren.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Kelly

Bericht door Kelly » wo 23 mei 2007, 11:22

Marijke&Rosco schreef:Is het niet zo dat droes voornamelijk bij jonge dieren voorkomt en als ze het eenmaal gehad hebben ze het niet meer krijgen? Dat ze er immuun voor worden zeg maar? Meen ik me te kunnen herinnneren.
De paarden die het hier "hebben" zijn volwassen dieren.
Perla heeft nog nooit droes gehad dus ze is er nog vatbaar voor.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 mei 2007, 11:25

Vroeg me meer af of die stelling daadwerkelijk klopt :D . Als ze het als jong paard niet hebben gehad is het dan natuurlijk logisch dat ze het als volwassen paard kunnen krijgen.
Krista

Bericht door Krista » wo 23 mei 2007, 11:30

Droes is een besmettelijke ziekte die alleen voorkomt bij paarden, ezels en muildieren en wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. Droes kan voorkomen op elke leeftijd en bij elk ras. Oudere dieren hebben doorgaans een zeer goede weerstand na infecties.
Het meeste risico lopen jonge paarden, paarden die worden gehouden in grote aantallen en in aanraking komen met andere paarden en paarden die veel op concoursen en shows komen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 23 mei 2007, 11:39

Maar is het wel zo dat ze nadat ze het gehad hebben er immuun voor zijn? Dat het lichaam zelf resistentie opbouwt?
Krista

Bericht door Krista » wo 23 mei 2007, 11:43

Ja dat schijnt wel zo te zijn, als een paard eenmaal droes heeft gehad dat er een weerstand tegen ontwikkeld is.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Bericht door claudia » wo 23 mei 2007, 11:54

Jonge paarden zijn vatbaarder omdat ze meestal minder weerstand hebben maar alle paarden ongeacht welke leeftijd kunnen droes krijgen.
Maar meestal is het wel zo dat een paard op oudere leeftijd meestal zieker zijn dan jonge dieren.
Het is wel zo dat als ze het eenmaal hebben gehad ze er heel veel afweer voor hebben en het bijna nooit een tweede keer krijgen.

Er wordt altijd heel gemakkelijk gezegd, ik hoop dat die van mij het krijgt als veulen dan is hij zijn hele leven ervan af. Meestal is dat ook zo.

Maar droes in een vroegstadium van de dracht kan lijden tot een abortus. Dus we hebben het zeker voor het onzekere genomen en haar bij mij neergezet.
Nastuurlijk kan ze het nu al wel bij haar hebben(maar de kans is klein). Maar nu is wel de grootste infectiedruk weg.

Dus we hopen dat het voor perla met een sisser gaat aflopen. (waar ik wel vanuit ga)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
yvette

Bericht door yvette » wo 23 mei 2007, 12:44

Het is niet waar dat een paard wat het eenmaal gehad heeft het 100% zeker niet meer krijgt, maar meestal hebben ze er afweer tegen opgebouwd, maar niet altijd.
Petra heeft een twee-jarige in de opfok staan die droes heeft (gelukkig dus niet bij ons op stal), terwijl die het als veulen ook heeft gehad.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 23 mei 2007, 13:57

Ongeveer 75% van de paarden die droes hebben gehad hebben immuniteit opgebouwd na een infectie. Ongeveer 10% blijft drager van de bacterie, als dan de weerstand verminderd is kan de ziekte weer opspelen.
Uit een verslag van ons. Dit zijn gemiddelde percentages.
Geluk is de vrucht van intens werk
Leentje

Bericht door Leentje » wo 23 mei 2007, 17:02

kan me voorstellen dat je deze actie hebt ondernomen.
better save than sorry.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 23 mei 2007, 18:37

Wikke schreef:kan me voorstellen dat je deze actie hebt ondernomen.
better save than sorry.
Ik zou hetzelfde gedaan hebben hoor, waarom risico nemen?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Umiek

Bericht door Umiek » wo 23 mei 2007, 18:57

Fijn dat je zo snel een oplossing kon vinden. Had ik ook gedaan , zeker als Umiek drachtig was , ik ben toch al zo'n over bezorgde eigenaar O:)
Hoop voor je dat deze ziekte snel onder controle is , zodat Perla weer snel naar huis kan. Zo te lezen kan ze geen beter oppas adres treffen :D
Vera

Bericht door Vera » do 24 mei 2007, 10:07

ik zou ook het risico niet nemen met een merrie die nog maar zo kort drachtig is. zeker niet na alle moeite.

en over taco zou ik me ook niet direct zorgen maken, natuurlijk kan hij ook wel ziek worden, maar zo'n sterke ruin komt daar dan wel overheen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
claudia

Bericht door claudia » do 24 mei 2007, 19:02

Nou Perla heeft het hier erg goed naar haar zin.
Ze staat (met 1 stal er tussen) naast Alco. Die vindt dat natuurlijk erg leuk..
Ze gaat lekker de bak in en zo nu en dan de wei op. Ik heb haar vanavond gereden, wat is het toch een heerlijk paardje.

Ze heeft gelukkig (nog) nergens last van en ik hoop dat dat ook zo blijft.

Volgende week nog een keertje scannen en dan hebben we nog meer zekerheigd.

Van het weekend kan Kelly haar weer lekker zelf doen. (en hermansen)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie