Welke paarden zijn bevangen geweest en hoe het land op?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nancy imka

Welke paarden zijn bevangen geweest en hoe het land op?

Bericht door nancy imka » vr 18 mei 2007, 15:39

Hoi,

Imka is nu na een erg lange periode weer aardig aan het lopen. Ze heeft nu twee jaar een peesblessure achter de rug. Gelukkig is ze weer helemaal op de been. Maar ja nu staat ze ondertussen 5 uur per dag op het land. Maar nou was mijn vraagje hoe doen mensen met fjorden die ook al bevangen geweest zijn dit eigenlijk? We zijn begonnen met een uurtje op het land. Toen twee uur. Toen de rest 4 uur het land op ging heb ik imka langzaam aan laten wennen tot 3 uur grazen. Ondertussen heb ik het nu tot 5 uur grazen opgebouwd. Maar ik merk toch wel dat ze ondertussen dikker word. Hier baal ik ergens wel van, het is eigenlijk wel belangrijk dat ze netjes op gewicht blijft.
Hoe doen jullie het dus met jullie (exbevangen) fjorden. Laten jullie ze toch iets dikker worden of gaan ze dan echt van het land af en staan ze in bijvoorbeeld de paddock?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
mariën
Contacteer:

Bericht door mariën » vr 18 mei 2007, 18:32

Pleuni staat nu heel kort oftewel geen gras te eten en ze krijgt gewoon hooi.
Verder als ze straks het gras in gaat krijgt ze stripbegrazing en zal ze deels in de bak leven.
Pleuni was vorig jaar door haar hoefbevangenheid er zeer slecht aan toe, oftewel alleen maar liggen en niet kunnen staan. Ze doet het weer helemaal super dit jaar 8-)
Maurits & Pleuni
maroes

Bericht door maroes » vr 18 mei 2007, 18:57

Maroesja is op het land hoefbevangen geworden,Al eind van het seizoen,dus ze kwam in september weer terug op stal.Dat jaar niet meer op het land gestaan.Sindsdien heeft ze nooit meer bix gehad(behalve in de dracht)Alleen maar hooi.Het jaar erop langzaam het land opgebouwd,echt langzaam.Eerst een uurtje en zo steeds langer.Wel altijd beweging gegeven in het land periode en optijd naar de hoefsmid.

Zo heb ik het de jaren daarna ook altijd gedaan en ze is nooit meer bevangen geweest.Wel ben ik er altijd bang voor gebleven,maar ik vind persoonlijk dat een paard op het land hoort.
In iedergeval in de zomer periode en daarom heb ik altijd het gewoon gedaan.

Mijn hoefsmid vertelede mij dat bevangenheid vl komt door teveel suikers dat ze niet kwijt kunnen en met beweging kunnen ze dat zelf opnemen en kwijtraken.
Eens bevangen hoeft niet altijd bevangen te zijn.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 18 mei 2007, 21:06

Dat klopt niet helemaal. Als er veranderingen in de hoef zijn zoals zakken of kantelen van het hoefbeen dan draai je dat nooit meer terug. Dus eens (echt) hoefbevangen is wel degelijk altijd hoefbevangen. Echter, als het niet zo ernstig geweest is kun je als je voorzichtig bent nieuwe acute bevangenheid wel voorkomen.

Ik vind ook dat een paard in het land hoort, maar als hij minder energie verbruikt voor bv groei, dracht, melkgift of arbeid dan hij opneemt zet ik ze toch een poos per dag op het zand. Ik laat ze dan op het gras een aantal uur voordat ik ze binnen haal, dat voorkomt last met ze uit de wei halen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
maroes

Bericht door maroes » za 19 mei 2007, 05:00

Een hoefbeen kantelt (als het paard daarna niet meer bevangen is geweest) na 4 jaar terug.En na 4 jaar kan je haar dus weer gewoon beschouwen als een "normaal"paard.
Dit zeggen verschillende DA`s!
Leentje

Bericht door Leentje » za 19 mei 2007, 06:14

waar haal je dat vandaan maroes?
de haflingerruin van mn vriendin is zwaar bevangen,dierenarts kan niks meer voor m doen,beide hoebeentjes flink gekantelt.
ze gaan dinsdag naar visdonk,hopen daar nog iets te kunnen,anders moet ze hem laten gaan,het dier loopt,zelfs op pijnstillers niet of naumwelijks.
zou,haar graag jouw reactie willen laten lezen,maar wil ook niemand blij maken met een dooie mus.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 19 mei 2007, 12:02

Nou, ik kan in dit topic natuurlijk ook wel ff wat kwijt. Voor zo ver ik weet is als de hoefbeentje gekanteld zijn, een paar altijd bevangen (ook wel chronisch bevangen). Nisko heeft in beide voorvoeten gekantelde hoefbeentjes en volgens de DA's komt dit nooit meer goed. Wel heb ik 3 jaar zonder noemenswaardige problemen gereden. Afgelopen maart is ze voor het eerst echt kreupel geweest en was ze bevangen (ze stond toen nog op stal). Oorzaak onbekend. Hoewel op de wei ook trickie is hebben beide DA's dat toch geadviseerd. Nisko loopt sinds gister op een nagenoeg kale wei en er komt af en toe een streep gras bij. Ik kijk hoe het gaat en als dat niet genoeg is moet ze wat hooi bij hebben. Ik heb geen idee of dit problemen zal opleveren, maar ik heb nu gedaan wat de DA's adviseerden. En ik zal haar zeker in de zomer beweging blijven geven.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 19 mei 2007, 12:40

Lijkt me dat je dat heel goed doet Annemarie.
Enne, terugkantelen van het hoefbeen is leuk verzonnen, maar dat bestaat echt niet hoor (helaas)
maroes

Bericht door maroes » za 19 mei 2007, 12:57

Tja,ik heb het van verschillende Da`s vernomen en ik denk niet dat die het verzinnen.Als je paard na 4 jaar niet bevangen is geweest,kan je het weer gewoon beschouwen als een ieder ander paard.Ik had het al eerder gehoord en bij de verkoop van Maroesja weer.Dit was mede een reden dat de mensen Maroesja hadden gekocht(op advies van hun Da)Maar misschien ligt het aan de hoeveelheid dat het hoefbeen gekanteld is?Ik weet het niet,maar bij Maroes heb ik nooit meer problemen gehad en altijd gewoon in het lang gezet.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 19 mei 2007, 13:20

Tuurlijk kan het zijn als je voorzichtig bent dat ze er nooit meer last van hebben en dat ze normaal te gebruiken zijn (mits het niet te hevig is geweest) maar terugkantelen kan echt niet. Je hoefsmid zal ook zijn leven lang kunnen blijven zien dat het paard ooit bevangen is geweest.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 19 mei 2007, 15:14

Hoi,

Ik heb het toen ook aan mijn dierenarts gevraagt en eigenlijk komt het kantelen van het hoefbeentje nooit meer goed. Alleen was hij bij Imka toen nog maar 1mm gekanteld en toen zeiden ze dat het heel misschien nog iets beter kon worden. Maar meestal niet hoor.

Imka is nu 6 jaar geleden bevangen geweest en laatst moest de hoefsmid haar stand toch weer zo corrigeren dat ze weer recht stond. Terwijl Imka toch echt iedere 7 weken beslagen word opnieuw. Ik vroeg toen ook hoe dit kwam en hij zei ook dat dit kwam omdat ze ooit bevangen geweest was.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie