eczeem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
klavertje4

eczeem

Bericht door klavertje4 » vr 18 mei 2007, 11:44

hallo,
ik lees hier veel over fjorden die zomereczeem hebben ,
dat ik mij afvraag of specifiek fjorden daar nou zo n last van hebben ,
meer dan andere koudbloedpaarden , is dat zo of lijkt dat maar zo?
: :?
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 18 mei 2007, 13:01

Deze vraag past beter bij Ziekenboeg of Stel je vraag...

Maar een deel antwoord:
Eczeem is een zeer ingewikkeld probleem met verschillende factoren, welke bij ieder paard een verschillende uitwerking hebben.

Maar koudbloeden zijn over het algemeen sobere rassen, dus met de voeding moet men goed opletten sober voeren en houden.
Vaak zijn koudbloeden wat eerder op overgewicht wat er ook mee te maken kan hebben.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 mei 2007, 15:46

Maar eczeem komt in ieder stamboek voor dus is niet specifiek een koudbloed mankement. Je ziet het ook vaak bij friesen bijvoorbeeld. Er wordt geroepen dat een op de tien paarden eczeem heeft.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Renske

Bericht door Renske » vr 18 mei 2007, 16:46

Zomereczeem komt bij veel rassen voor, niet alleen bij koudbloeden. Dat lijkt denk ik, omdat die gewoon meer buiten en in de wei staan.
Het wordt meestal veroorzaakt door een allergie voor steekmugjes.
Het is net als bij ons. De een heeft er wel last van de ander niet. De heftigheid varieert ook per paard.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 18 mei 2007, 16:57

Iets wat mij enorm opvalt mbt eczeem:
- Het uit zich met name in gebieden met bosgebieden. (bijv. rietgebieden zie je ze aanzienlijk minder tot niet).
- Het doet vaak de (veel) te dikke paarden aan.

Weet niet of jullie dit ook ervaren??
Geluk is de vrucht van intens werk
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 mei 2007, 17:00

Bella schreef:Iets wat mij enorm opvalt mbt eczeem:
- Het uit zich met name in gebieden met bosgebieden. (bijv. rietgebieden zie je ze aanzienlijk minder tot niet).

Dat bosgebied dat klopt ja. Maar Ros is nu aan de dikke kant maar toen hij de eczeem kreeg niet. Ik ken ook een aantal slanke jonge kwpn'ers die er last van hebben.

[edit] wat ik me afvraag is of andere paarden, met eczeem, in de eczeemtijd ook last hebben van wat teveel gassen. Ros laat in het eczeemseizoen heel gruwelijk veel scheten en het andere half jaar niet. Dennis noemt hem altijd gasfabriek :+
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
klavertje4

Bericht door klavertje4 » vr 18 mei 2007, 17:48

Marijke&Rosco schreef:Maar eczeem komt in ieder stamboek voor dus is niet specifiek een koudbloed mankement. Je ziet het ook vaak bij friesen bijvoorbeeld. Er wordt geroepen dat een op de tien paarden eczeem heeft.
jezus,
dat is veel!
gelukkig heb ik er geen ervaring mee!
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Mir

Bericht door Mir » zo 20 mei 2007, 06:03

Hier geen bos te bekennen, wel veengrond. Heb wel eens gedacht dat de grondsoort ook goed van invloed kan zijn.
Te dik, de eczemers die ik ken zijn geen van allen echt erg te dik, wel wat mollig sommige.
Een stoornis in de stofwisseling vind ik zelf ook erg aannemelijk, de mijne had destijds ook een tijd een ontsteking bij de nieren. En op het laatst een soort hooikoorts/stofallergie.
En de temperatuur, de klachten verhevigden meestal als het boven de 20-25 graden was.
Heb ook wel eens een drachtige merrie gezien die zich ineens kapot schuurde, later nergens meer last van. Maar in de dracht verandert de stofwisseling en hormoonhuishouding natuurlijk ook.
Mir

Bericht door Mir » zo 20 mei 2007, 06:04

Hier geen bos te bekennen, wel veengrond. Heb wel eens gedacht dat de grondsoort ook goed van invloed kan zijn.
Te dik, de eczemers die ik ken zijn geen van allen echt erg te dik, wel wat mollig sommige.
Een stoornis in de stofwisseling vind ik zelf ook erg aannemelijk, de mijne had destijds ook een tijd een ontsteking bij de nieren. En op het laatst een soort hooikoorts/stofallergie.
En de temperatuur, de klachten verhevigden meestal als het boven de 20-25 graden was.
Heb ook wel eens een drachtige merrie gezien die zich ineens kapot schuurde, later nergens meer last van. Maar in de dracht verandert de stofwisseling en hormoonhuishouding natuurlijk ook.
Mir

Bericht door Mir » zo 20 mei 2007, 06:04

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 24 mei 2007, 13:15

Over het riet... geen idee.
Hier op stal hebben we er 1 merrie die het heeft, en eentje staat in een eczeemdeken maar geen ideee of het een echte eczemer is. Zal het eens vragen.
Bella schreef:- Het doet vaak de (veel) te dikke paarden aan.
Misschien ook iets te maken met Insuline resistentie?
Tanja

Bericht door Tanja » do 24 mei 2007, 14:02

Dat van dat veengrond heb ik ook gehoord.
Er heeft bij ond tijdelijk een paardje gestaan ,en die had altijd op veengrond gestaan,
nu kwam ie bij ons,en de eczeem kwam tot uitting.
Misschien zal ie het heeft goed wel hebben gehad,maar de soort grond heeft waarschijnlijk toch invloed.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » do 24 mei 2007, 16:59

ik moet het niet te hard zeggen, maar tot nu toe gaat het met sjors iets beter dan op zijn vorige stal. Hij heeft nog niet aan zijn manen en voorlpluk gezeten, enkel zijn staart heeft het moeten ontgelden _-:(
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Plaats reactie