Wanneer weer beginnen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Wanneer weer beginnen?

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 05:53

De vraag zegt het al, wanneer kan ik weer beginnen met longeren/rijden met Vinga?
Dakota is zaterdag 2 weken oud en ik wil toch weer rustig aan weer wat gaan doen met Vinga.
Het liefst zonder Dakota, dus hij moet dan in stal opgesloten worden. Wanneer is het beste moment om hier mee te beginnen?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
alex19

Bericht door alex19 » wo 16 mei 2007, 06:06

Wij beginnen al snel om het veulen in een goed afgesloten veilige stal te laten staan (ze kunnen hoog springen). Eerst een paar minuten en dan langzaam opbouwen. Toen wij nog een manege hadden liepen ze na vier weken weer mee in de les, voor een uurtje per dag.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de dracht en de bevalling verlopen zijn.
Laatst gewijzigd door alex19 op wo 16 mei 2007, 06:12, 1 keer totaal gewijzigd.
yvette

Bericht door yvette » wo 16 mei 2007, 06:12

Het beste is al snel je merrie voor 5 minuten bij je veulen weg te halen. Ik geloof dat ik dat bij Iza en Cosimo al na 5 dagen deed. Een rondje door de bak en dan weer terug naar veulen. En zo leke dag wat langer. Veulen dan inderdaad in een afgesloten stal, met dichte bovendeur. Eventueel kan je ze dan wat veulenbrok geven (zodra ze dat eten).

Later stonden ze in de kudde en kon ik Iza er gewoon uithalen en bleef Cosimo liever spelen met zijn vriendjes dan dat hij mee naar binnen kwam.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 06:12

Vinga heeft een zware bevalling gehad dus ik wil het echt heel rustig aan weer opbouwen.
Als ik Dakoot opsluit voor de eerste keer laat ik even iemand bij hem.

yvette

Bericht door yvette » wo 16 mei 2007, 06:13

Ik zeg ook nergens dat je na 5 dagen weer aan het werk moet. Alleen dat je al vroeg moet beginnen met ze uit elkaar te halen ;)
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 06:25

Yvet wij poste op het zelfde moment, had jou bericht nog niet gelezen hoor ;)

Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 16 mei 2007, 07:08

Ik deed Binky na 2 weken ook in een dichte stal en toen ging ik met Odin wat VD-en. Dat duurde dan heel kort en Odin gilde tenminste niet terug want de snoepjes was op dat moment belangrijker :D
Dat opgebouwd en daarna ging ik 'rijden', 10 minuten ofzo.

Ik heb Binky overigens altijd in de stal gedaan, ook later. Ik heb één keer geprobeerd om hem in het land te laten. Toen moest helaas ons hek het ontgelden O:)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 16 mei 2007, 07:09

Ben zelf destijds geloof ik een week erna weer begonnen met inderdaad, eerst eens de dam af etc etc.
Elke merrie is verschillend in hoe ze reageert. De een vind het wel best en hinnikt paar keer, de ander raakt helemaal over de zeik.
Sas was pas rustig als ze het veulen niet meer hoorde en dat is ze de hele zoogperiode door geweest.

Verder bij het veulen hebben we destijds even iemand gehad die m tegen hield, terwijl moeders er uit gehaald werd, maar verder al snel buiten de box gebleven. Wel de eerste keren iemand die een controlerend oog houdt. Maar wel meteen leren dat er niet áltijd iemand is, zodat er ook geleerd wordt alleen te staan. (en ook veulens gaan daar heel verschillend mee om, Cai bleef rondjes draaien en hinniken, Benz ging liggen pitten die heeft nooit kik gegeven, Zinnish hinnikte paar keer en vond het daarna wel ok)
Geluk is de vrucht van intens werk
yvette

Bericht door yvette » wo 16 mei 2007, 07:15

Dreeke schreef:Yvet wij poste op het zelfde moment, had jou bericht nog niet gelezen hoor ;)
Haha, ik zie het nu ook...
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 07:55

Mijn vriend gaat mee om inderdaad even
op te letten of Dakota zich niet op de een of andere manier zou verwonden in stal.

Vinga (denk ik) zal wel meevallen met over de zeik raken, aangezien ze Dakoot nu al heel ver weg bij zich laat gaan, ze vind het allemaal wel prima.

Esther

Bericht door Esther » wo 16 mei 2007, 08:47

Ik hoopte vrijdag misschien even op Tea te stappen een paar minuutjes.. Ik heb ze wel een poosje bij elkaar weg gehad.. Dan bleef Djinty in de box en zette ik Tea vast voor de open bovendeur.. Dat ging best goed..
Ik weet eigenlijk niet hoe Bart dat nu doet, of hij Djinty in de box laat met dekken of ergens anders vastzet, ik vermoed het eerste..

Tea doet geloof ik niet zo moeilijk, ze zal wel een keer pruttelen, maar loopt dan ook makkelijk verder. Ook Jose zei dat ze daarin best makkelijk is.

Maar ik heb geen haast..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » wo 16 mei 2007, 09:13

idd asap beginnen met uit elkaar halen dat werkt het beste. Succes!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » wo 16 mei 2007, 16:22

Ik ben er na 12 dagen weer opgegaan, begonnen met 10 minuutjes stappen en zo opgebouwd (met de kleine erbij want mams werd echt gevaarlijk in het begin). Toen hij een maand of 2 was kwam hij zelfs al niet meer mee uit de wei, bleef ook liever bij de vriendjes spelen.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 17:04

Nou het scheiden ging echt super, Dakota liep zo zonder mama mee de stal in en Vinga stond nog op de poetsplaats (3 stappen van stal vandaan) te suffen. Ik heb de deuren van de stal dichtgedaan en Vinga meegenomen naar de bak, daar wat rondjes laten rennen en daarna weer terug naar Dakoot, ging echt super!!
Dakoot stond wel te hinniken en rondjes in de stal te dribbelen maar dat
was dan ook alles.

Vanavond kon ik het niet laten er even op te springen, even wat rondjes gestapt in de bak hooguit 10 minuten en daarna er weer af, voelt echt zo raar aan dan als je 2 maanden niet op je eigen paard hebt gezeten.

Sabbel

Bericht door Sabbel » wo 16 mei 2007, 17:08

Wat fijn dat het zo goed gegaan is! Heb je hem met rijden ook apart gehad, of was hij mee in de bak?
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 16 mei 2007, 17:10

Nee met rijden was ie er vandaag bij, anders is het nog al veel op een dag want ook zijn veulenkrullen zijn er af en dat ging ook niet zo gemakkelijk.

maroes

Bericht door maroes » wo 16 mei 2007, 18:37

Wat fijn dat het zo goed ging zeg.

Het ligt ook aan het veulen of het scheiden goed gaat.Bij Anka(mijn eerst gefokte veulen)ging het prima en ze liep ook liever bij haar vriendin dan bij mama.Vanaf dag 1 een nieuwschierig veulen.Ik ging zelfs met Maroesja 1 uur naar het bos,alles was goed.
Maar met Ciara een heel ander verhaal,alles precies zo gedaan als bij Anka.Maar Ciara was verlegen en liep altijd geplakt aan Maroes(ook in het land)en toen ik ging rijden en we haar gingen scheiden sprong ze in het hek(en de gevolgen ken je)Niet alleen kijken naar je merrie,maar ook naar het veulen.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
Ydel

Bericht door Ydel » wo 16 mei 2007, 19:15

jeeeh!
wat leuk zeg!
ik zat ook al heel snel weer op Ydel...
gewoon in het land met caya erbij!
weten een paar die op kraamvisite zijn geweest nog wel..
onze kuitenbijter
alleen thuisblijven was geen probleem voor stoere man Caya.
hij had namelijk alles wat hem begeerde: liksteen, hooi, brokjes en natuurlijk.... ZORRO als oppaspappa!! :L
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 18 mei 2007, 10:19

yvette schreef:Het beste is al snel je merrie voor 5 minuten bij je veulen weg te halen. Ik geloof dat ik dat bij Iza en Cosimo al na 5 dagen deed. Een rondje door de bak en dan weer terug naar veulen. En zo leke dag wat langer. Veulen dan inderdaad in een afgesloten stal, met dichte bovendeur. Eventueel kan je ze dan wat veulenbrok geven (zodra ze dat eten).

Later stonden ze in de kudde en kon ik Iza er gewoon uithalen en bleef Cosimo liever spelen met zijn vriendjes dan dat hij mee naar binnen kwam.
Idd... thanks voor het typen.
Wij begonnen de 3-7e dag al met vast staan bij mama. En in de eerste week al met ff een paar minuutjes van mama weg (mama stond vast buiten, veulentje ff op stal) en daarna weer netjes halstertouw vast en naar mama terug. En dat opbouwen.
IN het begin is dat veel gegil van beide kanten... maar dat wordt steeds minder.
Maar lees net dat Dakoot een dappere vent is!

Gezien Vinga haar zware bevalling, kun je natuurlijk altijd bij de DA even navragen waarmee je het beste kunt beginnen, wie weet zegt hij wel rechtuit stappen ;) ipv longeren.
Esther

Bericht door Esther » za 19 mei 2007, 15:31

Ik heb gisteren en vandaag dus weer op Tea gereden.
Gisteren was ze goed te houden, al waren ze eerder gescheiden tijdens het dekken. Ze was wel druk, maar luisterde wel, het was vooral tempocontrole, hihi..

Vandaag was Tea beter te rijden, maar aan de andere kant weer niet hihi.. Ze was wat meer met het hoofd bij het werk en vooral, hoe kom ik eronderuit en als ze gaat nadenken dan gaat ze dingen doen die moeilijker op te lossen zijn dan racen. Dus de hoeken eng vinden e.d. Maar wel steeds richting het hek hoor, hihi..

Maar ik ben niet ontevreden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie