Pijnlijke voeten??
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Pijnlijke voeten??
Vinga staat nu 7 weken zonder ijzers. Deze zijn eraf gegaan voor de bevalling i.v.m. perongeluk op het veulen staan etc. Maar Vinga is er voorzichtig met Dakoot en zal er echt niet op gaan staan. In die 7 weken zijn haar hoeven behoorlijk gehavend (afgebrokkeld) nu loopt ze al een paardagen op eieren, erg gevoelig dus op harde ondergrond. Zachte ondergrond gaat prima maar op het harde krijg ik ze bijna niet vooruit.
Kan dit te maken hebben omdat haar hoeven nu zo kort zijn of is er iets anders aan de hand? Iemand een idee?
Kan dit te maken hebben omdat haar hoeven nu zo kort zijn of is er iets anders aan de hand? Iemand een idee?
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Mijn KWPN had altijd op ijzers gestaan en ik heb ze er na de koop afgehaald. Ze heeft echt heel lang op eieren gelopen, kon alleen op zachte bodem rijden.. Het heeft echt lang geduurd err ze helemaal goed liep. Nu maakte dan hier niet zoveel uit, dus we konden de tijd nemen om het beter te laten worden..
Ik weet niet of er diepe scheuren in zitten of dat ze ineens erg kort zijn, maar ik vind het dus niet vreemd dat ze nog zo moeilijk loopt.
Ik weet niet of er diepe scheuren in zitten of dat ze ineens erg kort zijn, maar ik vind het dus niet vreemd dat ze nog zo moeilijk loopt.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Het is heel normaal dat ze een poos gevoelig loopt als de ijzers eraf zijn gehaald. Ook dat brokkelen is normaal vanwege het afgroeien van de nagelgaten en zeker in deze tijd van het jaar. Dus niets om je zorgen over te maken. Als je ze weer aan het werk wil zetten maar ze heeft er nog last van kun je ze opnieuw op ijzers laten zetten.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Hier lopen ze ook allemaal erg gevoelig wanneer de ijzers er weer af zijn. Hun hoeven moeten dan weer wennen aan die kleine dingetjes. Met ijzers voelen ze het niet en hebben ze een vrij vaste basis. Zonder ijzers zijn ook de kleine steentjes etc weer voelbaar en vindt er veel meer vervorming in de hoef plaats, die weer gevoeld wordt.
Het is een kwestie van gewenning.
Moet zeggen dat er laatst hier een smid was bij die voormalige KWPNer van Esther en die sprayde er een blauwig goedje op (was echt soort blauw scheerschuim), waardoor de hoef iets zou uitharden en het daarom zonder ijzers wat minder gevoelig zou zijn.
Het is een kwestie van gewenning.
Moet zeggen dat er laatst hier een smid was bij die voormalige KWPNer van Esther en die sprayde er een blauwig goedje op (was echt soort blauw scheerschuim), waardoor de hoef iets zou uitharden en het daarom zonder ijzers wat minder gevoelig zou zijn.
Geluk is de vrucht van intens werk
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Bij Rian en Goldy lieten we de ijzers ook altijd zitten (Bij goldy zijn ze er wel eens afgeweest maar dan was de reden omdat er weinig mee gereden werd
)
Zeker paarden die moeilijkere voeten hebben zou ik ze liever onderlaten ook al moeten ze bevallen.
Oke, de hoef is iets flexibeler dan het ijzer... maar of ze nou met of zonder ijzer op je veulentje staan... het aantal kg is nagenoeg hetzelfde
Maar het is vrij normaal dat paarden een langere tijd onwijs gevoelig lopen na een periode van ijzers, dit omdat de zool veel minder in aanraking kwam met ondergrond.
Te korte hoeven kan ook een reden tot pijn zijn.
Ik zou gewoon de Hoefsmid laten komen om haar weer op ijzers te zetten tenzij je nog weinig gaat doen, en ze weinig over verharde weg hoeft. Als het dat laatste is, zou ik de gevoelige ondergronden zo veel mogelijk vermijden.
Wel is het zo, dat naar mate de pijnlijkheid wel minder moet worden. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.

Zeker paarden die moeilijkere voeten hebben zou ik ze liever onderlaten ook al moeten ze bevallen.
Oke, de hoef is iets flexibeler dan het ijzer... maar of ze nou met of zonder ijzer op je veulentje staan... het aantal kg is nagenoeg hetzelfde

Maar het is vrij normaal dat paarden een langere tijd onwijs gevoelig lopen na een periode van ijzers, dit omdat de zool veel minder in aanraking kwam met ondergrond.
Te korte hoeven kan ook een reden tot pijn zijn.
Ik zou gewoon de Hoefsmid laten komen om haar weer op ijzers te zetten tenzij je nog weinig gaat doen, en ze weinig over verharde weg hoeft. Als het dat laatste is, zou ik de gevoelige ondergronden zo veel mogelijk vermijden.
Wel is het zo, dat naar mate de pijnlijkheid wel minder moet worden. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hoefsmid komt einde van de week, ik hoop dat hij er ijzers onder krijgt, Vinga moet alleen een klein stukje van de wei naar haar stal over verharde ondergrond en dat is haar nu op dit moment al te veel.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Vinga ook hoor, die kan echt niet zonder, maar ja voor het veulen kon in het risico niet lopen ze staat namelijk nog al makkelijk op mijn voeten laat staan op dr veulen, maar gelukkig is ze heel voorzichtig met Dakoot