Vliegendeken of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Gesloten
druppeltje

Vliegendeken of niet?

Bericht door druppeltje » za 12 mei 2007, 17:48

Ik zit even met een moeilijke kwestie, daar ik altijd zo goed mogelijk voor Roosje wil zorgen. Veel mensen zijn het nu niet met mij eens, en vinden het zielig.

Als Roosje op stal staat, zitten er altijd vrij veel vliegen op haar. Ze slaat niet met haar staart, ze trilt niet met haar huid, ze schuurt niet langs de wand. Ze lijkt er helemaal geen last van te hebben, ze staat (of ligt) gewoon te soezen/eten of wat dan ook. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze er last van heeft, er zijn geen bulten, geen schuurplekken of wat dan ook.

Nu vinden een aantal mensen dat ik haar een vliegendeken moet opleggen, omdat het zo 'zielig' is. Maar ik vind het niet nodig omdat ze er geen last van lijkt te hebben (dat is straks natuurlijk anders als er dazen ofzo komen en ze bulten krijgt), ze staat anders ook als het warm, is 24/7 met een vliegendeken op. Verder vind ik haar minder zielig dan die andere paarden, omdat die wel last hebben van de vliegen, en die staan te stampen. Maar dat oogt niet zielig, want die hebben geen vliegen op zich zitten.

Eigenlijk heb ik er dus helemaal geen trek in om haar deken op te leggen, maar word ik toch onzeker van de rest, omdat ze nu zo zielig is.

Wat zouden jullie doen?
Brittlover

Bericht door Brittlover » za 12 mei 2007, 18:28

Ik zou die deken dan nog even af laten, als ze er geen last van heeft is die deken eerder lastig.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 12 mei 2007, 18:29

gewoon lekker bloot laten staan, ze heeft er blijkbaar geen last van en sommige mensen "vermenselijken" de paarden, ik word daar ook af en toe niet goed van |o
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 12 mei 2007, 19:41

Gewoon lekker zo laten. Ik ben sowieso een beetje anti-vliegendeken (tenzij je een eczemer of een allergisch paard hebt natuurlijk of eentje die de boel afbreekt). San zit ook vaak helemaal onder en merkt er helemaal niks van. Vind het wel fijn dat ze er zo weinig om geeft, scheelt weer in het bos ;)
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » ma 14 mei 2007, 07:59

Gewoon lekker aflaten en de rest lekker laten leuteren! Zoals je zelf al zegt heeft ze er helemaal geen last van dus waarom zou je er een deken opleggen. Als het straks weer warmer word komen er nog zat momenten die wel vliegendeken waardig zijn...
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 14 mei 2007, 08:26

Tja... dat is jouw keus ;)
Maar als je paard niet echt direct last van de vliegen oid heeft, waarom dan een deken op doen?
Je paard kan de huid trillen, met de staart zwaaien en met het hoofdslaan... Geeft ook extra 'beweging' die natuurlijk is :P
Als ze dat erg vaak moeten doen (dus continue slaan, zwieren, zwaaien) tot ze er 'gek' van worden... ja dan zou ik wel adviseren een vliegendeken op te doen...

Maar als ze er nu weinig tot geen last van heeft... ga dan niet je paard belasten met iets voor een anders gemoedstoestand ;)
druppeltje

Bericht door druppeltje » ma 14 mei 2007, 10:21

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik laat Roosje lekker nog zonder deken staan, maar hou haar wel in de gaten. :D
Gesloten