bit
bit
welk bit gebruiken julie voor jullie fjordjes, en met welk bit zijn jullie ooit begonnen(inrijden).
Hoe kies je het juiste bit voor je paard?
Hoe kies je het juiste bit voor je paard?

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Ik ben begonnen met een enkel gebroken bit, mijn fjord was al ingereden toen ik haar kocht.
Daarna ben ik over gegaan op een dubbelgebroken bit en ik vond dat veel fijner, mijn paard reageerde er ook supergoed op, ik kon echt merken dat hij fijner lag.
Ik heb nu een danger bit, klinkt heel heftig, maar dat is gewoon een bit dat dubbelgbroken is, behalve bij te veel spanning, dan schiet hij op slot en werkt hij in als een stang, is af en toe wel nodig om mijn fjord te overtuigen, hihi..
Mijn andere fjord rijd ik met een aurigen dubbelgebroken bit, die had ik liggen en bevalt erg goed..
Hoe je erachter komt? Proberen, misschien kun je hier en daar eens een bit lenen en zo proberen. Zelf zou ik sowieso een dubbelgebroken bit aanraden..
Daarna ben ik over gegaan op een dubbelgebroken bit en ik vond dat veel fijner, mijn paard reageerde er ook supergoed op, ik kon echt merken dat hij fijner lag.
Ik heb nu een danger bit, klinkt heel heftig, maar dat is gewoon een bit dat dubbelgbroken is, behalve bij te veel spanning, dan schiet hij op slot en werkt hij in als een stang, is af en toe wel nodig om mijn fjord te overtuigen, hihi..
Mijn andere fjord rijd ik met een aurigen dubbelgebroken bit, die had ik liggen en bevalt erg goed..
Hoe je erachter komt? Proberen, misschien kun je hier en daar eens een bit lenen en zo proberen. Zelf zou ik sowieso een dubbelgebroken bit aanraden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dat is geen aurigan, daar heeft aurigan namelijk patent op. Gewoon koper dusCharret schreef:Ik heb voor Alies een dubbelgebroken bit van HH geloof ik. Vrij ligt en niet té dik, bol tussenstukje en het bit zelf heeft aurigan erin en de ringen zijn gewoon zilverkleurig.

Ik rijd met hetzelfde bit als Marijke

Klopt! Ik had het mis.Ellebel schreef:Dat is geen aurigan, daar heeft aurigan namelijk patent op. Gewoon koper dusCharret schreef:Ik heb voor Alies een dubbelgebroken bit van HH geloof ik. Vrij ligt en niet té dik, bol tussenstukje en het bit zelf heeft aurigan erin en de ringen zijn gewoon zilverkleurig.. Zit ook even flink verschilletje in prijs.
Ik rijd met hetzelfde bit als Marijke
Liefde is..Alies Dragan Jouke
- Senna&Cajra
Ze was al ingereden. Eerst heb ik met een dubbelgebroken bit gereden. Daarna met een pessoabit met 2 teugels en nu ga ik langzaamaan over naar een sidepull, maar tot die tijd rijden we weer met een dubbelgebroken bitje.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ben begonnen met een dubbelgebroken bit bij Norah. Die liep er niet super op, maar liep eigenlijk nergens super op.
Toen Sas kwam ben ik met datzelfde bit begonnen, maar dat wou slecht. Was ondertussen bij Anton ook al met enkel, dubbel, dikke en dunne bitten bezig geweest en kwam daar uiteindelijk uit bij een enkel gebroken gemiddeld dun bit wat hij fijn aan nam.
Sas toen ook enkel ingelegd die niet heel dik was en daar liep ze aanzienlijk beter op.
Momenteel heb ik er een nog wat dunnere D-trens in liggen en daar loopt ze ook super op. Verder voor de kar een stang met lichte boog, al heb ik momenteel geloof ik weer een rechte en daar loopt ze super op. Heb het idee dat Sas een paard is van: Hoe simpeler hoe constanter, hoe beter.
Anton heb ik momenteel een robaert in liggen. Loopt hij ook erg fijn op en is het ronddraai-effect in het midden ook zeer handig. Pakt me het bit niet zo gemakkelijk meer vast.
Toen Sas kwam ben ik met datzelfde bit begonnen, maar dat wou slecht. Was ondertussen bij Anton ook al met enkel, dubbel, dikke en dunne bitten bezig geweest en kwam daar uiteindelijk uit bij een enkel gebroken gemiddeld dun bit wat hij fijn aan nam.
Sas toen ook enkel ingelegd die niet heel dik was en daar liep ze aanzienlijk beter op.
Momenteel heb ik er een nog wat dunnere D-trens in liggen en daar loopt ze ook super op. Verder voor de kar een stang met lichte boog, al heb ik momenteel geloof ik weer een rechte en daar loopt ze super op. Heb het idee dat Sas een paard is van: Hoe simpeler hoe constanter, hoe beter.
Anton heb ik momenteel een robaert in liggen. Loopt hij ook erg fijn op en is het ronddraai-effect in het midden ook zeer handig. Pakt me het bit niet zo gemakkelijk meer vast.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik rij gewoon met een dubbelgebroken bit.
Wat belangrijk is, wat je ook gebruikt, dat het bit past in de mond. Niet alleen de lengte maar ook de dikte, niet alle paardenmonden zijn evengroot. Een heel dik bit waarvan mensen denken dat het vriendelijk is kan daarmee gewoon heel naar zitten voor je paard!
Wat belangrijk is, wat je ook gebruikt, dat het bit past in de mond. Niet alleen de lengte maar ook de dikte, niet alle paardenmonden zijn evengroot. Een heel dik bit waarvan mensen denken dat het vriendelijk is kan daarmee gewoon heel naar zitten voor je paard!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik ben ook begonnen met een enkelgebroken watertrens en
nu rij ik met een dubbel gebroken bustrens van normale dikte.
Ook had ik het een keer een dubbel gebroken vrij dikke watertrens
met een plat stukje maar dat vond Tika niet echt prettig.
nu rij ik met een dubbel gebroken bustrens van normale dikte.
Ook had ik het een keer een dubbel gebroken vrij dikke watertrens
met een plat stukje maar dat vond Tika niet echt prettig.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
ik rij Vera momenteel met een dubbelgebroken westernbitje, daar reageert ze super op, alleen wil ik weer terug naar een dubbelgebroken watertrensje, want ik merkte gisteren dat ze ineens een wondje aan haar mondhoek had en dat is uiteraard niet de bedoeling.
Ik zal dan wel weer de neusriem en het sperriempje erop moeten zetten, want ik vrees dat ik dan niet zoveel meer te vertellen heb over haar
Ik zal dan wel weer de neusriem en het sperriempje erop moeten zetten, want ik vrees dat ik dan niet zoveel meer te vertellen heb over haar

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

- Cindy+Uniek
uniek had in de dressuurtijd een 'danger' bit, dubbelgebrokenwatertrens die maar een klein stukje kan 'knikken' dus nijgt richting een stang... nu weer gewoon dubbel gebroken watertrens...
tricolor kan niet tegen 'losse ringen' maar zoals ik ergens al eens eerder heb gezegd denk ik dat zij in het verleden flink mishandelt is zo bang is ze voor alles..... dus die heeft een dubbelgebroken bustrensje en daar doet ze het super op!!
tricolor kan niet tegen 'losse ringen' maar zoals ik ergens al eens eerder heb gezegd denk ik dat zij in het verleden flink mishandelt is zo bang is ze voor alles..... dus die heeft een dubbelgebroken bustrensje en daar doet ze het super op!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥