Staartbandage slecht?
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Staartbandage slecht?
Ik heb even een vraagje: is een staartbandage slecht als je die voor de nacht omdoet?? Vinga schuurt echt vreselijk aan dr staart en om die een beetje te beschermen wil ik voor de nachten er een bandage omdoen.
Ook straks met bevallen wil ik dat haar staart in de bandage zit.
Maar ik heb wel eens gelezen/gehoord dat het ook slecht kan zijn omdat
de staartwortel dan niet kan "ademen" en de haren er dan uit kunnen vallen.
Wie kan mij hier meer over vertellen? Ze schuurt alleen op stal, overdag in de wei doet ze het niet.
Ook straks met bevallen wil ik dat haar staart in de bandage zit.
Maar ik heb wel eens gelezen/gehoord dat het ook slecht kan zijn omdat
de staartwortel dan niet kan "ademen" en de haren er dan uit kunnen vallen.
Wie kan mij hier meer over vertellen? Ze schuurt alleen op stal, overdag in de wei doet ze het niet.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ik zou het nooit doen.
Paard van een kennis van mij hebben ze hierdoor zelfs af moeten laten maken.
Bandages had toch te strak gezeten (en echt niet heel strak aangedraaid) hierdoor is de staartwortel afgestorven en het dier had totaal geen evenwicht meer.
Dit is wel een rampscenario maar het kan dus wel gebeuren.
Paard van een kennis van mij hebben ze hierdoor zelfs af moeten laten maken.
Bandages had toch te strak gezeten (en echt niet heel strak aangedraaid) hierdoor is de staartwortel afgestorven en het dier had totaal geen evenwicht meer.
Dit is wel een rampscenario maar het kan dus wel gebeuren.

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ja maar vlechten helpt niet tegen het schuren....
ze schuurt echt dr staart van boven helemaal kapot.
Vanavond zal ik dr staart wel wassen kijken of dat helpt.
ze schuurt echt dr staart van boven helemaal kapot.
Vanavond zal ik dr staart wel wassen kijken of dat helpt.
† I'ts better to have loved and lost them...
Yanneke begint nu ook behoorlijk haar staart te schuren, ook zij loopt op het eind van haar dracht. Baal er wel behoorlijk van moet ik zeggen! Is zo`n koker anders ook geen optie, `meer zo`n transportbeschermer voor de staart... Die zitten niet zo strak, maar misschien dat het daaronder ook weer te warm wordt ofzo?! Iemand enig idee?
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Schokdraadje rondom de stalwand is de enige oplossing, alleen is het wel sneu als ze jeuk hebben en niet kunnen schuren, je ziet soms paarden met hun kont op de grond rondjes draaien haha, ja je moet wat bedenken als je jeuk heb.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Tja het hoort er hier haast een beetje bij, die coupe pleeborstel aan het eind van de dracht. Kon er dus ook alleen maar trots op zijn haast. Je zou eventueel het haar een beetje in kunnnen smeren met olie, zodat het minder snel afbreekt. Maar verder zou ik er weinig aan doen en het maar laten voor wat het is...
Geluk is de vrucht van intens werk
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ik zou dat alleen doen voor (kort) transport, maar net zoals iedereen al aangeeft niet voor een hele nacht op stal.
Ze zal toch blijven schuren (hoort ook vaak wel bij het einde van de dracht), en blijven dan misscien wel ergens achter hangen of trkken de staart erger kapot dan zonder bandage!
Ik moet bij Rian ook iedere dag ff boven in de staart kammen, als ik dat 2 dagen niet doe, gaat ze schuren! En soms ff de slang erover, en dan ff de huid wat vochtig maken, beetje krabbelen. Zodat eventueel stof enzo er af gaat.
Ze zal toch blijven schuren (hoort ook vaak wel bij het einde van de dracht), en blijven dan misscien wel ergens achter hangen of trkken de staart erger kapot dan zonder bandage!
Ik moet bij Rian ook iedere dag ff boven in de staart kammen, als ik dat 2 dagen niet doe, gaat ze schuren! En soms ff de slang erover, en dan ff de huid wat vochtig maken, beetje krabbelen. Zodat eventueel stof enzo er af gaat.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Bij mij is langer dan 3uur lang transport... Dus weet niet wat jij als lang beschouwdVjestagirl schreef:Ik doe het altijd voor transport, kort of lang, omdat ze schuurt.

Is ze zo smerig dan?Vjestagirl schreef:De nacht voor de keuring doe ik het wel (als ze op stal staat dan) maar bij mij zittie dan zo los dat hij meestal 's morgends vroeg in de stal ligt.
Overigens zou ik dat wel gevaarlijk vinden, je weet maar nooit wat er met die bandage gebeurd op stal.
Ik doe bij Rian altijd 3 vlechten leggen (heb geen elasiek voor 1 dikke vlecht) maar de staart is altijd redelijk schoon op wat strootjes na en dat beetje mest wat er aan zit, is er zo af met een handdoek of babydoekje...
Langer dan een half uur vind ik al lang transport (gewoon omdat ik eigenlijk nooit zover weg ga)Janine schreef:Bij mij is langer dan 3uur lang transport... Dus weet niet wat jij als lang beschouwdVjestagirl schreef:Ik doe het altijd voor transport, kort of lang, omdat ze schuurt.![]()
Is ze zo smerig dan?Vjestagirl schreef:De nacht voor de keuring doe ik het wel (als ze op stal staat dan) maar bij mij zittie dan zo los dat hij meestal 's morgends vroeg in de stal ligt.
Overigens zou ik dat wel gevaarlijk vinden, je weet maar nooit wat er met die bandage gebeurd op stal.
Ik doe bij Rian altijd 3 vlechten leggen (heb geen elasiek voor 1 dikke vlecht) maar de staart is altijd redelijk schoon op wat strootjes na en dat beetje mest wat er aan zit, is er zo af met een handdoek of babydoekje...
Ze is niet zo verschikkelijk smerig, maar op een brandschoon paard zie je ieder vlekje. Ze heeft een hekel aan gewassen worden, en al helemaal aan haar staart, dus bandageren is wel zo vriendelijk.
Ik vind juist vlechten leggen gemeen, als ze 1 vlieg wegmeppen krijgen ze echt een klap doordat ze 1 harde bonk hebbem.
- Senna&Cajra
is dat dan gewoon van de hormonen,dat ze zo jeuken/scheuren aan t eind van de dracht?
ik smeer wikke an staartwortel in het begin vh weideseizoen altijd in met TKC97. superspul,wel duur.
maar na 3 a 4 keer smeren is het niet meer nodig.
ik smeer wikke an staartwortel in het begin vh weideseizoen altijd in met TKC97. superspul,wel duur.
maar na 3 a 4 keer smeren is het niet meer nodig.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Ja maar ik denk dat als je paard schuurt de kans op wondjes op de staartwortel ook wel groot is en dat je paard de azijn je dan niet in dank afneemt...senna schreef:Wat ik wel eens gelezen heb is, als je de staart gewassen hebt om na te spoelen met blanke azijn tegen eventuele zeepresten dat neutraliseerd. Misshien helpt het ook tegen jeuk. Als ik gebeten wordt door een mug doen ik er iets zuurs op dan jeukt het niet zo.
Vjesta schuurt ook. Ik sta 1x in de 2 dagen te wassenmet T&Sshampoo, daarna met betadine shampoo. De andere dag gaat er manen liquid in. dat doe ik 8 dagen lang. Na die 8 dagen smeer ik 8 dagen alleen maar iedere dag manenliquid, en daarna weer 8 dagen met wassen. En het gaat perfect!