Martine en Vjesta rijden dameszadel!
Martine en Vjesta rijden dameszadel!
Ik heb vandaag in het aller stevigste zadel ever gezeten: een dameszadel. Vjesta had hem voor het eerst in haar leven op, ik zat er voor het eerst in m'n leven op en er waren sabeltand-eendjes.
We hadden haar op de poetsplaats gezadeld (na eventjes gelongeerd te hebben), en daarna weer aan de longeerlijn genomen. Singel ligt wat verder naar achteren, en er zit een balanssingel aan, wat ze ook nog niet kende. Ze liep alsof ze nog nooit anders gedaan had. Dus Martine erop. Aan de longeerlijn, maar in de grote bak. Even oefenen met t evenwicht en toen rondjes stappen. Maar goed, je weet maar nooit wanneer zo'n sabeltand-eendje je opvreet, dus moet je natuurlijk wel wegspringen. Het leuke is dat je eerste natuurlijke reactie knijpen met je benen is. En je linkerbeen zit onder een kruk, waar hij tegenaan gedrukt word, en je rechter been ligt over een kruk. Dus als je knijpt knijp je jezelf helemaal vast, zonder je paard te knijpen. Vallen is echt onmogenlijk. Door de bouw van het zadel is naar rechts vallen heel lastig (het is iets hoger aan de rechterkant, dus je moet bewust je gewicht van links naar rechts verplaatsen) en naar links zet je jezelf vast. Alles wat Vjesta wegsprong heb ik probleemloos uitgezeten. Heerlijk zadel, echt geweldig.
Daarna de eigenaresse van het zadel er nog op, die was onder de indruk van Vjesta d'r vlakke gangen (tsja, fjord hé). Ze nam zelfs nog een huppeltje met d'r en ook dat ging perfect.
Zeker voor herhaling vatbaar!
We hadden haar op de poetsplaats gezadeld (na eventjes gelongeerd te hebben), en daarna weer aan de longeerlijn genomen. Singel ligt wat verder naar achteren, en er zit een balanssingel aan, wat ze ook nog niet kende. Ze liep alsof ze nog nooit anders gedaan had. Dus Martine erop. Aan de longeerlijn, maar in de grote bak. Even oefenen met t evenwicht en toen rondjes stappen. Maar goed, je weet maar nooit wanneer zo'n sabeltand-eendje je opvreet, dus moet je natuurlijk wel wegspringen. Het leuke is dat je eerste natuurlijke reactie knijpen met je benen is. En je linkerbeen zit onder een kruk, waar hij tegenaan gedrukt word, en je rechter been ligt over een kruk. Dus als je knijpt knijp je jezelf helemaal vast, zonder je paard te knijpen. Vallen is echt onmogenlijk. Door de bouw van het zadel is naar rechts vallen heel lastig (het is iets hoger aan de rechterkant, dus je moet bewust je gewicht van links naar rechts verplaatsen) en naar links zet je jezelf vast. Alles wat Vjesta wegsprong heb ik probleemloos uitgezeten. Heerlijk zadel, echt geweldig.
Daarna de eigenaresse van het zadel er nog op, die was onder de indruk van Vjesta d'r vlakke gangen (tsja, fjord hé). Ze nam zelfs nog een huppeltje met d'r en ook dat ging perfect.
Zeker voor herhaling vatbaar!
- Senna&Cajra
Het grappige is dat het gewoon echt heel erg lekker zit. Je zit wel wat hoger en wat vlakker, maar als je eenmaal een beetje doorhebt hoe je zitten moet dan kun je heerlijk rijden. Als je gewoon rijd dan kun je lekker ontspannen zitten, vliegt ze ervandoor dan knijp je aan en je kan niet meer vallen. Je mist echt totaal je rechterkant niet.
Ik zal zo weleens wat foto's op PP zetten.
Ik zal zo weleens wat foto's op PP zetten.
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ja leuk is het he!
Ik heb met Rian ook al eens dameszadel gereden, alleen dat was een minder goed succes mede doordat het zadel niet strakker kon, en het dus te los lag...
Leuk dat het met Vjesta zo goed ging! Wil je nu vaker dameszadel gaan rijden?
Maureen vBon heeft ook dameszadel gereden en niet verkeerd ook!
Ik heb met Rian ook al eens dameszadel gereden, alleen dat was een minder goed succes mede doordat het zadel niet strakker kon, en het dus te los lag...
Leuk dat het met Vjesta zo goed ging! Wil je nu vaker dameszadel gaan rijden?
Maureen vBon heeft ook dameszadel gereden en niet verkeerd ook!
Het leuke was, dat het zadel op Vjesta nog netter lag dan op haar eigen pony.
Ik ga er zeker vaker mee rijden. Ik heb niet het idee dat ik eerder zo stevig op een zadel heb gezeten (mede omdat het zitvlak suede is). Mocht ik ooit een kans hebben om een dameszadel op de kop te tikken zal ik het zeker niet laten. Het is echt heel ontspannen.
Overgends is degene van wie k t zadel leende zelf helemaal enthousiast, neemt binnenkort haar rijrok voor me mee en wil ook echt met me gaan oefenen. Heel gaaf dus
Er staan nu foto's op PP!
Ik ga er zeker vaker mee rijden. Ik heb niet het idee dat ik eerder zo stevig op een zadel heb gezeten (mede omdat het zitvlak suede is). Mocht ik ooit een kans hebben om een dameszadel op de kop te tikken zal ik het zeker niet laten. Het is echt heel ontspannen.
Overgends is degene van wie k t zadel leende zelf helemaal enthousiast, neemt binnenkort haar rijrok voor me mee en wil ook echt met me gaan oefenen. Heel gaaf dus
Er staan nu foto's op PP!
Dat doe je dus niet! De rechter kant is ietsjes hoger, waardoor je eerder teveel naar links zit dan naar rechts, en je moet dus heel bewust je gewicht van links naar rechts verplaatsen. Als je paard en dus vandoor gaat (wat Vjesta zeer regelmatig grappig vind) dan zak je dus eerder naar links, en hang je op je benen...Esther schreef:Jose hier heeft het ook wel eens gedaan met Tea geloof ik..
Het lijkt mij ook nog wel eens leuk om te proberen, het lijkt me echt dat je er aan de andere kant zo afkukeld, maar dat zal wel wat meevallen..
Gaaf, lijkt me ook lachen om een keer te doen.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl