Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
maroes
Bericht
door maroes » di 24 apr 2007, 18:10
Nog een vraagje,
Was vandaag bij mijn merrie(1 jaar)ze staat daar samen met nog een jaarling.
Er lagen wat hopen poep in de stal,waarvan eentje dus met deze worm.
Geen idee welke merrie nu een worminfectie heeft,maar als de een het heeft lijkt me de kans groot dat de ander het ook heeft.
Welke worm is dit en met welk merk het beste ontwormen.Hoeveel kan ik geven aan een fjordenjaarling?
Ik heb haar altijd elke 8 weken ontwormd,vanaf de geboorte.Maar die andere jaarling niet altijd regelmatig.
Dit is de foto met de worm.

-
Viv
Bericht
door Viv » wo 25 apr 2007, 03:45
Ziet eruit als een stukje lintworm zo op het eerste oog. Ik heb Tjo altijd gewoon ene hele spuit gegeven, onderdoseren is schadelijker dan overdoseren (dan moet je er 15 spuiten in stoppen).
Advies van mijn VA was om en om met equimax en Equest dan heb je het hele wormspectrum gehad, en zoals je al doet om de 2 maanden.
Maarja dan moet die andere ook wel op dezelfgde manier ontwormd worden natuurlijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Leentje
Bericht
door Leentje » wo 25 apr 2007, 04:58
ik denk ook aan lintworm,toevallig stond er in de laatste BIT een foto,en daar zag j dezelfde soort.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
-
Vera
Bericht
door Vera » wo 25 apr 2007, 05:23
Misschien even de mest laten nakijken bij de DA, het kan namelijk best dat er nog meer (soorten) inzitten die je niet met het blote oog kunt zien.
Dan weet je ook gelijk waar je het beste mee kan ontwormen en hoeveel.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
maroes
Bericht
door maroes » wo 25 apr 2007, 07:29
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de da gebeld en laat vanmiddag de mest even onderzoeken.Zodat ik ook precies weet met welke ik moet ontwormen.Ben benieuwd.
-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » wo 25 apr 2007, 07:53
He Bah!
Ik zou ook zeggen lintworm... maar zou ook het advies gegeven hebben om je DA er naar te laten kijken! Want dan weet je het zeker, maar dat gebeurd vanmiddag al!
Ben toch benieuwd of we het hier aan het goede eind hadden!
Toegevoegd:
Het aantal wormen per paard kan verschillen, en je had haar vorig jaar verhuisd toch? Misschein dat ze de worm op de nieuwe stal heeft opgelopen...
Vraag even hoe je het weiland moet behandelen, of dit moet, of dat het tijdelijk braak moet blijven... Kan best zijn dat het land besmet is...
-
maroes
Bericht
door maroes » wo 25 apr 2007, 19:31
De uitslag van het mestonderzoek heb ik ondertussen.
Ze heeft een flinke worminfectie.Ze krijgt nu eerst een halve wormenkuur van Equest en volgende week weer een halve kuur,maar dan de "gewone".En de week daarna weer een halve gewone.Ook de andere jaarling wordt op deze manier ontwormt.
Ben wel blij dat ik het heb laten onderzoeken,hierdoor is ze gewoon niet zo fit en komt ze waarschijnlijk ook niet goed door haar vacht.
De worm op de foto is trouwens een spoelworm.Een lintworm is wit en plat,een soort pastaachtig.
-
heidie
Bericht
door heidie » wo 25 apr 2007, 21:25
Gatver, lijkt me echt vies als je er eentje tegen zou komen.
Bij ons op stal zijn we gesttart met een geheel mestonderzoek. We hebben van alle paarden een gedeelte mest opgestuurd wat onderzocht wordt bij het woud in Groesbeek. DFie tellen de eitelling en concluderen dan of een wormen kuur nodig is en welke stof je dan moet gebruiken.
Jordy had in februari een kleine verhoging in de bloedworm, maar hoefte niet ontwormt te worden!!
In Juni moet ik weer mest opsturen en dan tellen ze nogmaals.
Het voordeel voor mij is dat ik geen onnodige troep in Jordy's zijn lijf hoef te proppen. Tis nu ook een eis van de stal geowrden. Wil je hier staan dan moet je met de hele bups meedoen. Ze hopen hiermee ook de wiedes resistent te maken voor worm, maar of dat gaat lukken???
Succes met de wormbestrijding!
Gr heidie