Tjico is van nature een heel rustig paard en is niet zo gauw ergens van onder de indruk. Voor het buitenrijden is dit heerlijk, maar als we dressuren is dit erg vervelend. Tijdens het rijden mag hij wel wat meer energie hebben. Hij krijgt nu 1kg basisbrok en een halve kilo musli of granenmix.
Wat adviseren jullie mij qua voer, waardoor Tjico wat energievoller wordt?
Meer energie???
Meer energie???
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
De basisbrok kun je vervangen door een sportbrok of draversbrok en daarbij een granenmix met haver voeren inderdaad. Je kunt ook wat varieren met de verhouding ertussen.
Ik weet niet hoe veel werk je paardje heeft? Ozar van mij wordt toch zeker 5 keer in de week intensief gereden, dressuur of in het bos en krijgt 3 keer per dag 3/4 sportbrok en 1/4 granenmix en daarbij 's avonds 2 flinke handen lucerne. Daarnaast 3 keer per dag ruim voldoende hooi. Hij is van nature ook vrij rustig en doet het hier goed op.
Ik weet niet hoe veel werk je paardje heeft? Ozar van mij wordt toch zeker 5 keer in de week intensief gereden, dressuur of in het bos en krijgt 3 keer per dag 3/4 sportbrok en 1/4 granenmix en daarbij 's avonds 2 flinke handen lucerne. Daarnaast 3 keer per dag ruim voldoende hooi. Hij is van nature ook vrij rustig en doet het hier goed op.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Hey charlotte! Denk dat je bij Tjico er weinig aan kan doen. Qua karakter is hij volgens mij wel net als Nan. Nan maakt zich ook niet druk en zelfs met voer kun je hier zogoed niets aan doen. Zij heeft ook voer gekregen waar andere paarden heel druk van werden maar Nan liep geen stap harder.
Ben benieuwd of er iets is wat helpt. Succes!
Ben benieuwd of er iets is wat helpt. Succes!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Net als de anderen zeggen, de basisbrok vervangen voor een sportbrok, of het gehalte granen iets ophogen en je basis/sportbrok minderen.
Ik weet niet welk merk je voert, maar als het ook van Cooten is, dan zou je van de basis brok kunnen overschakelen naar de prestatiebrok.
Wil je hem actiever qua rijden, of dat hij langer kan trainen?
Is het het eerste, tja sommige paarden zijn nu eenmaal erg relaxt, daar kun je qua voer niet zo veel aan doen. Wel kun je een paard met een balans in het voer relaxter krijgen, maar meer power en expressie moet ie echt zelf doen, door vanuit training meer te durven. Maar sommige fjordjes zijn echt Fjord, relaxt en koelbloedig!
Als het het laatste is, dan kun je ook gewoon een kopje olie over zijn eten geven, dat geeft langdurigere energie dan enerie uit suikers en koolhydraten.
Ik weet niet welk merk je voert, maar als het ook van Cooten is, dan zou je van de basis brok kunnen overschakelen naar de prestatiebrok.
Wil je hem actiever qua rijden, of dat hij langer kan trainen?
Is het het eerste, tja sommige paarden zijn nu eenmaal erg relaxt, daar kun je qua voer niet zo veel aan doen. Wel kun je een paard met een balans in het voer relaxter krijgen, maar meer power en expressie moet ie echt zelf doen, door vanuit training meer te durven. Maar sommige fjordjes zijn echt Fjord, relaxt en koelbloedig!
Als het het laatste is, dan kun je ook gewoon een kopje olie over zijn eten geven, dat geeft langdurigere energie dan enerie uit suikers en koolhydraten.