Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 03 apr 2007, 09:34
Ik vind Ros al een tijdje niet lekker lopen. Hij heeft normaal gesproken voldoende looplust maar is niet vooruit te branden op het moment. Nu ik hem weer wat meer in de bak aan het rijden ben merkte ik ook als ik wat meer van hem ging vragen dat hij echt boos werd. Oren plat in de nek en om hem voorwaarts te krijgen moet ik echt duwen. Hij is gisteren dus helemaal nagekeken door een fysiotherapeute en gelukkig is zijn bewegingsaparaat helemaal in orde. Zijn buiging in de hals rechtsom is niet goed, ze liet hem buigen en ineens hoorden we een harde *knoep*. Daarna kon hij zich in zijn hals een stuk soepeler bewegen. Zijn rug en schouders zijn helemaal in orde. Normaal gesproken reageert een paard op een prikkel die onder de buik wordt gegeven ze bollen dan hun rug op. Deze reactie blijft bij Ros helemaal uit. Als je een achterbeen pakt en je strekt deze laag bij de grond richting de voorbenen moeten deze bij de plek waar de singel normaal gesproken ligt kunnen komen. Ros kwam nog niet eens halverwege. Ik heb oefeneningen gekregen om zijn hals wat soepeler te maken en ook oefeningen om die lenigheid zoals hierboven beschreven weer terug te krijgen. De problemen zitten hem dus in de weke delen. Dat hij arm bespierd is op de rug op het moment dat weet ik en dat ligt voornamelijk aan mij (niet trainen). Ook was hij wat warm op de pezen in alle vier de benen waarvan het linkervoorbeen het ergst (na arbeid). Ook iets om in de gaten te houden.
Zij is ook instructrice en we hebben afgesproken dat ze me een keer in de twee weken komt helpen. En we hebben gisterenavond meteen een trainingsschema opgesteld. Natuurlijk heeft zij ook mijn zadel nagekeken en op zich ligt het op dit moment goed (moet wel opgevuld worden). Maar als hij weer wat meer bespierd is zal de kamer te krap zijn. Ik rijd altijd met een bontje onder het zadel en omdat ik daar ook wisselende berichten over hoor heb ik daar ook wat navraag over gedaan. Het bontje waar ik mee rijd is prima, zorgt voor betere drukverdeling en heeft een uitsparing bij de kamer. Niks mis mee dus. Maar inderdaad (en dat weten we natuurlijk allemaal) heb je met een goed passend zadel geen bontje nodig.
Kortom we kunnen weer aan de slag!
Ik het heb niet bij ziekenboeg neergezet omdat ik vond dat het verhaaltje daar niet echt thuis hoort.

. En als het wel verkeerd staat dan merk ik het wel

.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
anika
Bericht
door anika » di 03 apr 2007, 09:39
Oeh, bij Ysha heeft ook ook zo geholpen! Altijd fijn, iemand die alles goed checkt
Welke fysio heb je?
Murphy
Ysha
-
jezzikaatje
-
Contacteer:
Bericht
door jezzikaatje » di 03 apr 2007, 09:41
Goed om te horen dat het allemaal dus niet zo erg was..
Nu lekker er aan werken en dan loopt Ros binnen no time weer als een zonnetje

-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 03 apr 2007, 10:08
Eh ze heet Linda..haar achternaam weet ik zo even niet meer. Staat thuis in de mail. Ze is aangesloten bij de vereniging voor dierenfysio's ze doet ook honden. Ze gaat binnenkort een eigen praktijk (werkt nu nog als humaantherapeut en komt voor behandeling van dieren bij mensen thuis) in Kootjebroek. Was wel echt opgelucht dat al zijn gewrichten oke waren.
Ik heb haar aangegeven dat ik wil dat Ros een fatsoenlijke L proef kan lopen kortom dat hij de basis goed beheerst. Ze zei dat ik een moeilijk paard heb om bij elkaar te rijden (in verband met de lengte in zijn rug) maar dat wist ik natuurlijk al

. Ik ben benieuwd hoe het lessen zal gaan. Niet a.s. maandag maar de maandag erop de eerste keer!
Morgan!!

-
joske_vuran
-
Contacteer:
Bericht
door joske_vuran » di 03 apr 2007, 12:14
Inderdaad fijn om zulke dingen te weten

Nu kun je weer lekker fris beginnen met trainen!
Ik ben wel benieuwd hoe Linda met de achternaam heet. Ik ben afgelopen donderdag namelijk naar Ermelo (rondje educatie) geweest over spierproblemen bij paarden. Deze therapeute heette ook Linda, ben benieuwd of het dezelfde is

Vuran

Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 03 apr 2007, 12:18
Ik heb het even opgezocht ze heet Linda Veer en komt uit Voorthuizen.
Morgan!!

-
lauraatje
Bericht
door lauraatje » di 03 apr 2007, 12:56
Fijn dat je nu weet waar de oorzaak ligt en dat je nu weer verder kan. Bij San heeft het ook heel erg geholpen

-
Nicole
- Moderator
Bericht
door Nicole » di 03 apr 2007, 13:45
Moet je zeker met worteltjes en snoepjes aan de gang om zijn hals te buigen ofniet? Bij Iwan doe ik dat ook vaak.
Wel fijn dat hij weer is nageken, hopelijk loopt hij snel weer als een zonnetje!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
-
Orion1996
Bericht
door Orion1996 » di 03 apr 2007, 13:56
Goeie verhalen over haar gehoord Marijke. Succes met lessen bij haar met Rosje samen.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar)
JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
-
Thessa Keizer
Bericht
door Thessa Keizer » di 03 apr 2007, 14:10
Nou lekker oefenen dan maar met je stuk, is ie lekker soepel als ik kom
Groetjes Thessa en Aike

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
-
Charret
Bericht
door Charret » di 03 apr 2007, 14:21
Hoe krijg je meer bespiering op de rug? Welke oefeningen zijn daar goed voor? Een merrie hier op stal blijft maar bonig op de rug.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » di 03 apr 2007, 19:39
@ Nicole: Ik moet inderdaad oefenen met lekkere hapjes. Ik doe het met stukjes droog bruin brood (maar ook een lege hand wil hij prima volgen gelukkig). De rek en strek oefeningen met de achterbenen vindt hij nog wat minder maar daar had ze me al voor gewaarschuwd. Dat moet met een weekje beter zijn.
@ Anna eh Orion1996

: Goed om te horen dat je goede verhalen over haar gehoord hebt. Ik had ook een heel prettig bij haar. Nam echt de tijd om me dingen uit te leggen en vertelde ook wat ze deed. Ze vroeg me ook de hemd van het lijf over hem en is dik anderhalf uur met hem bezig geweest. Ze heeft ook veel over haar eigen paard verteld en wat ze allemaal doet en gedaan heeft. Ik hoop dat het met lessen klikt maar zo op het eerste gezicht heb ik er een goed gevoel bij.
@ Charret: Mij is aangeraden om veel stap en galop oefeningen met hem te doen aan de dubbele longe of pessoa. Vooral niet met een bijzet werken omdat die hem alleen van voren in een bepaalde houding "dwingen" en juist gaat uitnodigen om meer op de voorhand te duiken. Onder het zadel de buiging in de hals door middel van binnen en buiten stelling en ook weer veel in stap en galop omdat die gangen zorgen voor de beste spieropbouw. Vooral de overgangen zijn daarbij heel belangrijk. Volte openen, volte sluiten dat soort dingen. Ik ga eerst beginnen met de dubbele longe in de bak (ik heb geen pessoa).En onder het zadel vooral in het bos die stap-galop oefeningen trainen omdat het voor hem onder het zadel op dit moment vooral rechtuit het makkelijkst is. En op het harde beginnen en eindigen na de arbeid.
Morgan!!