wat zal ik doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Anne&Wendie
Contacteer:

wat zal ik doen?

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 10:28

hoihoi
ik ben 12 jaar,naar een zeer slechte ervaring 2jaar geleden ben ik zover
dat ik weer en pony krijg.Het liefst heb ik een fjord maar daar ging het 2jaar geleden mis mee. De pony komt bij ons aan huis te staan dus heb ik geen hulp van andere paarden mensen(behalve mijn moeder)
Wat zal ik doen ?
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bas en Wilco voor altijd in ons hart
nina1993

Bericht door nina1993 » do 15 mar 2007, 10:31

nog geen andere pony nemen maar eerst een verzorgpaard. Het klinkt alsof je je er nog niet zeker genoeg voor voelt. Dat merkt de pony en dan is de kans aanwezig dat het zo weer fout gaat. Als je nu gaat zoeken naar een verzorgfjord vang je 2 vliegen in 1 klap.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » do 15 mar 2007, 10:35

Zoals je ik je nu hoor zou ik er ook nog niet aan beginnen..
En als je het toch zeker wilt doen, zou ik persoonlijk denk ik geen fjord nemen, want die vinden vaken wel snel de zwakke plekjes ;)
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 10:41

We hebben juist 2 jaar gewacht,zodat ik meer ervaring kon opdoen.
Heb in die 2 jaar zowel op fjorden als op andere pony's gereden.
Dat gaat nu heel goed,heb denk ik ook voldoende zelfvertrouwen.
Wat het moeilijk maakt is dat mijn moeder en ik gek van de fjord zijn(mijn moeder heeft altijd een eigen paard gehad )maar de andere mensen in mijn omgeving vinden ze te lomp en te eigenwijs.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » do 15 mar 2007, 10:55

Als je zelf echt denkt dat je er aan toe bent..
Misschien dat als je een leuke fjord vindt, je deze eerst op proef kunt nemen, dan merk je denk ik ook wel of het wel of niet werkt.
Maar heeft je moeder wel ook veel ervaring met eigen paarden dus en ook fjorden?
nina1993

Bericht door nina1993 » do 15 mar 2007, 11:18

Je moet in ieder geval niet naar de argumenten van die andere mensen luisteren. Dat zijn pure vooroordelen. Je kunt je namelijk afvragen of zij veel met het ras in aanraking komen. Het antwoord zal waarschijnlijk nee zijn.

Aan de hand van je 2e bericht zou ik gewoon gaan voor de fjord. Misschien is het een optie om eerst een leasefjord te doen en als het bevalt het dier te kopen? Dit kan bijv. op www.leaspaard.nl
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Leentje

Bericht door Leentje » do 15 mar 2007, 13:20

ja,of heel geduldig zijn,echt de tijd nemen om DE FJORD voor jou te vinden.
vaak wil je zo graag,en er zijn fjorden zat te koop,maar kijk echt goed,en vraag of je op proef mag ,zodat je zeker weet dat t een match is,en uitproberen doen ze je uiteindelijk allemaal wel een keer.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 13:27

We zijn heel geduldig aan het zoeken,de meeste mensen geven de paarden niet op proef mee ( handelaar misschien een optie ).We willen wel meerdere keren bij een evt. geschikt paardje gaan kijken en er duis verschillende keren op kunnen rijden.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Ingele

Bericht door Ingele » do 15 mar 2007, 13:32

Ik zou idd de tijd nemen om echt te zoeken naar de fjord die echt bij je past!
Ik zou voor een iets oudere fjord gaan, die al wat gezien heeft in zijn leven zeg maar :)
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 13:43

We zoeken inderdaad naar een fjord met een leeftijd tussen de 10 en de 16 jaar.
En niet te groot daar hadden we ons 2 jaar geleden ook in vergist.Een fjord koop je voor je leven dus doe maar lekker groot ( foutje dus )
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

yvette

Bericht door yvette » do 15 mar 2007, 13:47

Anne!! schreef:We zoeken inderdaad naar een fjord met een leeftijd tussen de 10 en de 16 jaar.
En niet te groot daar hadden we ons 2 jaar geleden ook in vergist.Een fjord koop je voor je leven dus doe maar lekker groot ( foutje dus )
Wat een vreemde redenering. Ook op een kleinere maat fjord kan je als volwassene nog goed rijden.
En ik denk ook niet dat een kleinere fjord braver is dan een grote.
Ik zou dus als je weer gaat zoeken eerder naar het karakter kijken dan de maat.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 13:56

Nee zo bedoelde ik het niet.Ik vind het prettiger om over mijn pony heen te kunnen kijken,had zelfs hulp nodig met op zadelen. En natuurlijk gaan we voor karakter,liever een pony die wat ouder of een schoonheids foutje heeft en waar je dan de rest van zijn of haar leven geweldig mee kan tuttelen en rijden. ( ben pas 12 )
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 15 mar 2007, 14:33

Ik bedoel het niet vervelend maar ik denk dat je als je 12 bent met iedere pony die je rijdt wel begeleiding nodig hebt. Inderdaad rustig kijken naar een leuke pony waar je een klik mee hebt. Ik persoonlijk vind de meeste fjorden geen kinderpony's maar er zijn er ook genoeg die dat wel zijn. Ik zou als ik jou (en je ouders was) wat bekende fokkers/ handelaren afbellen die goed bekend staan. Duidelijk uitleggen waar je naar op zoek bent en inderdaad niet voor de eerste de beste op wiens koppie je verliefd wordt vallen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
lientje

Bericht door lientje » do 15 mar 2007, 14:43

IK heb yuri gekregen voor mijn 12e verjaardag en heb eerlijk gezegd afgezien van het inrijden bijna geen hulp ermee ghad en dat is ook goed gekomen :)

Wel was ik vrij lang, groot en reed ik vanaf mijn 4e.
had daarvoor al een welsh als eigen pony dus was wel wat gewend.

ik zou zeker zoeken naar een stabiel en bomproef dier.
Persoonlijk vind ik een oudere fjord niet per definitie makkelijker. Mijn ervaring met een fjord is dat zodra ze weten hoe sterk ze zijn en wat ze kunnen ze alleen maar moeilijker worden. Een oudere fjord heeft soms ook vaker zijn zin gekregen (hoeft natuurlijk niet altijd!) en kan daardoor ook wat eigenzinniger zijn.

Maar dit hoeft natuurlijk niet, en ik denk dat je gezien je berichtjes ook niet echt geschikt bent voor een jonger paard.

Ik zou dan echt zoeken naar een fjord waarvan je zeker weet dat hij altijd een goede eerlijke opvoeding heeft gehad en die consequent behandeld is.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 15 mar 2007, 17:42

Anne!! schreef:We zijn heel geduldig aan het zoeken,de meeste mensen geven de paarden niet op proef mee ( handelaar misschien een optie ).We willen wel meerdere keren bij een evt. geschikt paardje gaan kijken en er duis verschillende keren op kunnen rijden.
Heel veel mensen zijn wat schuchter over op proef meegeven, want je weet niet hoe je je paard terugkrijgt, dat is een risico.

Ik zou een handelaar dan niet als uitweg proberen. Sommige handelaren zijn niet zo eerlijk over de afkomst, of weten er helemaal niks vanaf.
Dan kun je waarschijnlijk beter bij een particulier kijken die al járen met het beestje overweg kan en weet hoe hij is. En eventueel daar verschillende keren heengaan om te proberen, niet bij 1 keer houden.

Je hebt schatten van fjorden, dus goed zoeken :)
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » do 15 mar 2007, 17:57

We gaan ons best doen,heb er vreselijk zin in!!!!!
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 15 mar 2007, 20:15

Tja inderdaad wat men zegt: Goed zoeken! En oudere paarden zijn inderdaad niet per definitie ook makkelijker.

En op proef meegeven, tja..altijd risicovol. Een paard verpesten is zo gedaan en dan kost 'heropvoeding' toch enorm veel tijd. Maar op bezoek gaan is vaak geen bezwaar tegen. Dan kun je alsnog zien hoe het paard is. (alleen niet handig bij paarden die erg ver weg staan)

We hebben hier nog wel echt een schat van een dier staan. Wel jong, alleen beleerd voor de kar en momenteel hoogdrachtig. Maar die vind echt alles goed en verder geen grote.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » vr 16 mar 2007, 04:49

Ik zeg maar zo de ene fjord is de andere niet (en met elk ras kan het wel eens niet klikken). Neem een ouder rustiger exemplaar. Toen je 10 was had ik idd gezegd: neem een ander ras. Nu ben je 2 jaar verder en wordt je snel volwassen, heb je al wat meer ervaring opgedaan (niet alleen manegepaarden mag ik hopen?), kun je inmiddels zelf opzadelen en lekker je gang gaan.

Succes met de zoektocht, handelaren kun je idd beter links laten liggen, wat ze ook beloven..
En je kunt ons natuurlijk altijd vragen voor advies (doordat er hier enorm veel fjordenkenners zitten kennen we ook enorm veel fjorden in NL).

Of je vraagt bij het stamboek of zijn nog een bravert te koop weten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anne&Wendie
Contacteer:

Bericht door Anne&Wendie » vr 16 mar 2007, 07:28

Ik heb inmiddels veel meer ervaring,heb een jaartje op een fjordenmanage gereden,rij nu op een welsh (prive les )en heb nog een paar maanden een pony van een vriendin bij ons thuis verzorgd. Daar heb ik veel van geleerd,kon met die pony echt alles zelf ( rijden,poetsenenz.. ) Ik wil geen jonge pony meer,de fjord die we hadden pas pas 4 en ging echt volgens mij echt puberen.
Trees
Hinte
Gipsy
Meis

Mini fjorden power *o/*

Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 16 mar 2007, 21:25

Leuk dat je een fjord gaat krijgen. Neem idd de tijd om goed rond te kijken en evt uit te proberen. Er zit er vast wel eentje voor je tussen.
Jammer dat handelaren hier zo negatief afgeschilderd worden. Er zijn ook veel handelaren die proberen met eerlijke handel een centje te verdienen. Als ze alleen maar de boel zouden belazeren gooien ze hun eigen glazen in. Je hebt vaak meer keuze en gelegenheid om uit te proberen en ze weten vaak de juiste ingangen om voor jou een passende fjord te zoeken. Er zouden ook een hoop ongewenste paarden naar de slager gaan als ze niet via een handelaar een een tweede leven konden beginnen. Zoek wel iemand die goed bekend staat en kijk goed naar het paard ipv alleen naar het verhaal te luisteren, maar dat geldt evengoed voor particulieren.
Veel succes met je zoektocht.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie