Op Odinn bakcrossen

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Suzanna

Op Odinn bakcrossen

Bericht door Suzanna » zo 18 feb 2007, 13:45

Odinn had vandaag het motto lang leve de lol, bakcrossen dus.

In stap istie aardig te besturen, maar in draf doet ie nog wel eens waar ie zelf zin in heeft, maar als ik dan doorzet luistert ie toch wel.
Toen we daarna nog buiten uit gingen stappen wassie helemaal vrolijk. En toen ie schrok van een schattig ezeltje ging ie spontaan heel hard tolten :D
Ook past de Barefoot gewoon super op Odinn, en hij bleef keurig naar achter liggen.

1
Daar komt Odinn al aangecrosst
Afbeelding

2
Ligt het aan mij, of is dit een drolt?
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Miep miep zoefffff
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Nog een drolt?
Afbeelding

7
Bonfire
Afbeelding

8
Afbeelding

9
met z'n nieuwe zweetdeken(ik stemde op zwart, maar moeders wilde rood)
Afbeelding
Odinn is een toppaard!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 18 feb 2007, 16:41

Wat is een drolt??? :P
Geen verstand van Tolten dus geen mening over.

Wat is dat voor kale plek in zijn nek??
Leuke deken, lekker fel :D
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 18 feb 2007, 17:24

Drolt is een mengelmoes van tolt en draf, bijvoorbeeld met de voorbenen draven en met de achterbenen tolten.

Hij heeft schurft, dat jeukt heel erg, daarom heeft ie zijn hals gedeeltelijk kaal geschuurd. We zijn ervoor naar de kliniek geweest, hij heeft een injectie gehad, krijgt er vrijdag weer 1 en dan moeten alle schuftmijten verdwenen zijn.
Odinn is een toppaard!!
maroes

Bericht door maroes » zo 18 feb 2007, 17:43

Hahahha ik vroeg me ook af,drolt??
grappig hoe hij er zo veel lol in heeft.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 18 feb 2007, 17:51

ik dacht dat je voorlopig nog niet ging rijden met hem? Het ziet er wel al lekker uit :)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » zo 18 feb 2007, 17:53

wat grappig dat een beest zich zow kan uitleven:D
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 18 feb 2007, 17:55

Je hebt gelijk, we zouden er eigenlijk pas op gaan rijden als ie 5 werd.
Maar hij verveelde zich, we longeerden hem wel, buiten wandelen/fietsen en als handpaard meenemen maar dat vond hij allemaal niet echt leuk. Het rijden vind hij echt fantastisch, maar hij moet nog veel leren.
Dit is de eerste keer dat er op hem gereden wordt met zadel en alles.
Odinn is een toppaard!!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 18 feb 2007, 19:40

Ziet er al goed uit hoor ! :D:D

Pas wel op dan he.. met rijden. IJslanders hebben niets voor niets de leeftijd van 5 jaar gekregen :j, Vergelijk ze met een pony van 2.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 18 feb 2007, 20:00

Nou Amber daar ben ik het niet mee eens.
Vrijwel alle ijslanders worden in het najaar ingetolt, op het moment dat ze 4,5 zijn dus(als je ervan uitgaat dat vrijwel alle ijslanders in het voorjaar geboren worden).
Alle mensen in de ijslanderwereld verwachtten dan ook dat wij Odinn in gingen rijden begin van de herfst, en het is nu alweer bijna voorjaar dus wij zijn zelfs later begonnen dan ons geadviseerd werd.

4,5 is dus de meest gebruikte leeftijd bij ijslanders om ingereden te worden. En je hebt gelijk als je zegt dat het goed is om een ijslander pas met 5 op de gangen in te rijden, en dan doel ik met name op de telgang. Wij zijn dan ook nog helemaal niet bezig om Odinn te laten tolten of telgangen.Met de tolt gaan we in de zomer beginnen, telgang komt waarschijnlijk nog een stuk later.
Maar een 4 jarige ijslander kun je niet vergelijken met een 2 jarige fjord.
Odinn is een toppaard!!
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 18 feb 2007, 20:35

Echte IJslanders, in IJsland.. Worden vaak pas met hun 4,5 of 5de jaar uit de opfok gehaalt. En dan pas langzaam ingereden. Ze zijn gewoon een stuk later volgroeid :j. Twee jaar is misschien wat overdreven, maar ik zie ze toch zeker als Jongere paarden ! Ik vond je opmerking van hij verveelt zich beetje raar... Ik vind dat geen reden om dan maar te beginnen met rijden, dus we beginnen maar omdat hij het wilt. Maar goed, Ik weet voor de rest niet hoe het gaat dus ik laat het aan jullie over. :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Siboof

Bericht door Siboof » ma 19 feb 2007, 09:12

In IJsland is het juist gebruikelijker om vroeg te beginnen met inrijden. Onlangs heeft het NSIJP besloten (in navolging van de FEIF) om hengsten met 4 jaar al onder het zadel gekeurd te laten worden. Dit betekent dat ze met 3 jaar al ingereden worden. Op het ijslanderforum is er nu juist een demonstratie aan de gang om dat terug te draaien. DIt is namelijk een zeer slechte intwikkeling, die dus wel uit IJsland afkomstig is...

Ik denk dat een fjord met 3 jaar inrijden ook erg jong is en dat juist mensen met ijslanders als een van de weinigen hun paarden laat inrijden, misschien zou een fjord ook beter pas met 4,5 ingereden kunnen worden....

Bij ijslanders wordt vaak het basisinrijden met 4,5 gedaan: gas en rem en sturen (dat is ook het enige wat wij nu met Odinn doen) en daarna krijgen ze een welverdiende vakantie van een week of 6 om alles te laten bezinken... Daarna wordt het rijden weer opgepakt en ook dan pas wordt er aandacht aan de gangen besteed. Bij het inrijden kijk je gewoon welke gangen het paard aanbied, harder is dan dus of draf of tolt of alles wat er tussenin zit. En daar probeer je niet aan te komen, dus niet proberen om de tolt eruit te rijden ofzo.

Ik hoop dat er bij andere rassen ook aandacht besteed wordt aan de vakantie na het inrijden om alles te laten bezinken, maar dat zie ik maar weinig...

Inderdaad wat Suzanna zegt worden vrijwel alle IJslanders op het forum met 4 en een half jaar ingereden en dan in het voorjaar doorgereden. Ik denk dat dit een prima leeftijd is. Daarnaast groeien de meeste ijslanders op in de begrazing, waardoor ze vaak zeer tredzeker en goed bespierd zijn.

Odinn gaf nu inderdaad duidelijk aan dat hij aan het werk wilde, en nu doen we dus 1 a twee keer in de week iets met hem, zoals een stapritje buiten, longeren, of een keertje in de bak achter Ofke aanhobbelen.
lientje

Bericht door lientje » ma 19 feb 2007, 09:24

gaan we nu overal de discussie krijgen wel of niet jong inrijden?

Eerst bij Clau, nu hier weer??

Ik denk dat we dan beter een discussie kunnen starten, ipv ieder zijn foto topic daarmee te vullen.

Foto's zien er leuk uit! Lekker ding is het. Die schurftplek is wel flink zeg, hopelijk is het gauw over!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 19 feb 2007, 11:19

Blijft een leuk ding hoor, zonde van die schuurplek maar dat komt wel weer goed, succes met inrijden verder.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Siboof

Bericht door Siboof » ma 19 feb 2007, 14:25

lientje schreef:gaan we nu overal de discussie krijgen wel of niet jong inrijden?
Ik hoop het niet, maar voelde me wel lichtelijk aangevallen, terwijl we juist heel voorzichtig zijn met Odinn, en veel informatie hebben ingewonnen voordat we ergens mee begonnen zijn, daarom moest ik wel reageren.....
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 19 feb 2007, 15:06

Siboof schreef:
lientje schreef:gaan we nu overal de discussie krijgen wel of niet jong inrijden?
Ik hoop het niet, maar voelde me wel lichtelijk aangevallen, terwijl we juist heel voorzichtig zijn met Odinn, en veel informatie hebben ingewonnen voordat we ergens mee begonnen zijn, daarom moest ik wel reageren.....
Ik zeg het gewoon hoor, hoef je je niet gelijk aan gevallen te voelen ! :?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 23 feb 2007, 12:18

gewoon goed kijken en aanvoelen wat je paardje aangeeft komt het vast wel goed. is vrijheids dressuur ook niet leuk om te oefenen. of oefeningen aan de hand?
Plaats reactie