Voor de zekerheid had ik een zweepje meegenomen, en die had ik later ook wel nodig

Ze was weer enorm aan het klieren. Constant op de rem en dan ook niet meer verder willen. Het eerste stuk heb ik veel gedraafd, om het tempo er nog een beetje in te houden. In stap stopt ze namelijk veel sneller.
Toen kwamen we bij de 'dierentuin'. Daar stap ik altijd af, vanwege de geiten, hertjes en kangaroos. Ze was er al vaker langs geweest, maar nu rook ze ze van een afstandje dus was het helemaal feest.... Maar al pratend en af en toe de zweep erbij zijn we er voorbij gekomen.
Ik praat sowieso veel tegen haar tijdens een buitenrit. Het is nogal een mietje dus zolang we vooruit gaan zeg ik constant "goedzo", "braaf" enz. Dit heeft ze inmiddels ook wel door.
Maargoed, we waren de beesten voor bij dus ik er weer op. En gelijk op de rem... Nu was ik het zat dus heb haar een flinke tik gegeven. Gelijk goed voorwaarts in draf, beetje aan de harde kant maar alles wat vooruit gaat is goed

Op een gegeven moment kwam er een tractor aan in de verte. Dus ik de zweep er weer bij en daar reageerde ze op. Even later afgestapt zodat ik haar rustig op een erf kon parkeren. Toen even een stukje ernaast gelopen, want ze was aardig opgefokt.
Ik er weer op, maar ze had opeens de snelheid te pakken. Ik moest aardig m'n best doen om haar bij me te houden. Maar het laatste stuk begon ze eindelijk te ontspannen!
Op het laatst ben ik nog even gauw met haar het zandpad op gegaan. Mocht ze galopperen, dat vond ze helemaal geweldig! Zelfs nog een bok erbij, ze ging me toch hard

Dat Woudina een mietje was buiten, was al bekend trouwens. Maar aangezien ze nu bijna 6 is vind ik dat ze wel eens normaal mag gaan doen. Het is vooral aanstellerij. Van bepaalde dingen weet ik dat ze het eng vindt (ze heeft bv. enorme angst voor honden) maar een gewoon buitenritje moet echt kunnen. Dus dit was voor mij een goede oefening om strenger te zijn, want ik ben wel eens een beetje makkelijk

Ik heb later Annelisa ook nog de longeersingel opgelegd, voor het eerst. Ze is de helft jonger dan Woudina maar ze gaf er helemaal niks om. Ben benieuwd hoe het straks met beleren gaat. Ik denk dat het vrij makkelijk gaat!