Jeskim in het tuig.

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Esther

Jeskim in het tuig.

Bericht door Esther » di 02 jan 2007, 15:53

Vandaag was dan de grote dag, Jeskim gingen we voor het eerst optuigen. Annabel kwam mij helpen en dus zo gezegd zo gedaan.
Eerst dus een hele vieze Jeskim uit het land geplukt en geborsteld, Annabel deed ondertussen een poging haar manen te kammen, hihi..

Toen we één deel vast hadden begon het te regenen en zijn we binnen verder gaan optuigen. Echt leuk vond ze het niet, ze was nogal sjagie..

De broek vond ze ook niet echt een succes, die kende ze blijkbaar niet. Toen we haar de stal uit haalden bleek dat ze het helemaal niet kende, ze nam namelijk een bak borstels en een deur mee, ze snapte de oogkleppen niet helemaal..

Het was dus zeer waarschijnlijk dat ze voor het eerst in het tuig liep. Ze probeerde ook bovenop mij te lopen omdat ze het best wel griezelig vond. Annabel liep erachter en ik had haar met een halstertouw aan het bit vast. Ze plakte ontzettend aan me, maar goed, ze gedroeg zich redelijk.

Na een paar rondjes zijn we op ons verlaten weggetje gaan lopen. Ze zwabberde heen en weer omdat ze de oogkleppen niet kent en dat was op zich wel een grappig gezicht. Natuurlijk konden Jut en Jul in de wei zich niet gedragen, die raceten de hele tijd langs, met Tea en Timber er ook achteraan. Gelukkig trok Jeskim zich er niet zoveel van aan.
Na een paar keer heen en weer ging het toch wel aardig goed, dus Annabel begon te stampen en gek te doen, dat vond Jes wel eng hoor en toen ik ook nog met mijn regenjas ging flapperen werd het helemaal eng, maar ze probeerde vooral te kijken, dus lekker scheef gaan staan en dan naar het geluid toe draaien. Niet echt handig, vooral als er ook nog een kar achter zou moeten hangen.
Na een poosje was het wel mooi geweest en hebben we haar afgetuigd.. We hadden al een deel los toen we erachter kwamen dat we nog geen foto's hadden, dus nog even wat foto's gemaakt, die komen nog, en toen Jeskim weer in de wei gezet.

Toen Tea eruit gehaal, die wel mee wilde. Annabel zou haar even knippen. Je kunt wel aan haar merken dat ze drachtig is want ze is behoorlijk rustig. Annabel kon haar ook best goed knippen en ze was niet echt vervelend met haar hoofd, ze stond een beetje te suffen..
Nog een paar fotootjes en ook deze dame kon weer in de wei.

Toen bij mij in huis nog even gekeken naar het boomloze zadel en Misschien gaat Annabel wel een boomloos dressuurzadel testen en dan maandag mee naar Beilen waar we mijn testzadel op gaan halen.

Dat was het alweer, groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » di 02 jan 2007, 16:17

Wat leuk dat je Jeskim ook in het tuig gaat beleren! Grappig dat je zo op jou ging hangen: ze heeft dus veel vertrouwen in je, leuk! Maar al met al heeft ze zich dus hartstikke goed gedragen voor zo'n eerste keer.
Wanneer gaan jullie een tweede poging doen?
Viv

Re: Jeskim in het tuig.

Bericht door Viv » di 02 jan 2007, 16:36

Esther schreef: en ik had haar met een halstertouw aan het bit vast. Ze plakte ontzettend aan me, maar goed, ze gedroeg zich redelijk.
.
Tipje: Volgende keer gewoon het halster onder het hoofdstel laten en daar het touwtje aan knippen. Mocht ze dan schrikken of raar gaan doen dan heb je niet meteen die stang die inwerkt maar gewoon een halster wat ze gewend is.

En nu maar longeren met oogkleppen en veel wandelen met de klepjes zodat ze leert vetrouwen op je stem en anders leert kijken. Tjo had er in het begin heel veel moeite mee maar we hebben ze op standje extra wijd gezet en sindsdien gaat het super.

Succes!!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 02 jan 2007, 17:08

@Viv: Ben ik dan weer geen voorstander van. Halsters moeten ze echt helemaal respect voor hebben, ook in 'paniek'-situaties. Daarnaast moet het halster niet het hoofdstel in de weg zitten en andersom, bij gebruik! Dan heb ik liever dat halstertouw aan het bit en heb daar tot nu toe alleen nog maar positieve ervaringen mee. (met een halstertouw creeer je niet of nauwelijks hefboomwerking, of je moet er heel kunstig achteraan hangen)

Maargoed, we hadden een trens-stang in, gezien Esther nog geen andere had.

Verder deed Jes het heel netjes voor de allereerste keer. Reageert keurig op stem en ook als ze het eng vind is het met stem heel netjes op te lossen! Geen blindpanieker, niet gemeen, oplettend en best pittig tantetje.

Hopelijk volgende week maar weer eens! En Esther ondertussen druk met Jeskim laten wennen aan de kleppen (en hopen dat ze haar tijdelijke 'janna' kan vinden :P).
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » di 02 jan 2007, 17:18

Ja, we hadden er nog geen dikke stang aan hangen.. Eerst maar eens kijken of het tuig past..
En je hebt even wat meer te vertellen als ze weg schiet, maar ik had hem de meeste tijd al aardig loshangen, ze was best goed te sturen!!

Morgen ook maar even wandelen met de klepjes op!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » wo 03 jan 2007, 05:39

Bella schreef: Daarnaast moet het halster niet het hoofdstel in de weg zitten en andersom, bij gebruik!
.
Een goed passend halster zit het hoofdstel niet in de weg hoor, en bij het beleren voor de wagen straks zit dan alleen de menner aan het bit en niet degene die ernaast lopt. Verder is het gewoon voor de veiligheid een halster eronder, zeker als je veel de weg op gaat.

Ik ben gewoon tegenstander van een touw aan het bit in dit geval, maarja tis maar net hoe je ervaring is denk ik. We hebben inmiddels genoeg rare ongelukken meegemaakt waarbij we toch heeeeell blij waren dat we een halster eronder hadden zitten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 jan 2007, 13:26

@Viv: Inderdaad, gaan naar je ervaring.
Heb hier dus meer mindere ervaringen met dat hoofdstel in combinatie met halster (waardoor het halster in de weg zat, het hoofdstel niet optimaal kan aansluiten)
En als paarden hier erg negatief reageren op het bit, dan pak ik ze vaak bij de neusriem.

Maargoed, zo heeft iedereen wel zijn 'eigen dingetjes' met zn eigen ervaring.
Geluk is de vrucht van intens werk
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 03 jan 2007, 16:07

Ik ben benieuwd of je dit voorjaar ook met Jes kan mennen!
Enne mocht het nu helemaal niet lukken met oogkleppen, dan probeer je toch zonder (net als ik bij Iwan doe)
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Plaats reactie