Wormmiddel
Wormmiddel
Ik zit een beetje in de knoop wat aangaat de wormmiddelen, misschien dat iemand hier me wat wijzer kan maken... Ravina is begin van dit weideseizoen (mei) ontwormt met Equimax (ivermectine+Praziquantel) en in Juli met Eqvalan (ivermectine) en nu moet ze deze week dus weer ontwormt worden. Ik heb besloten dat ze in november weer een Equimax krijgt, en voor de tussen liggende tijd heb ik nu dus Furexel (ook ivermectine) gekocht. Alleen nu weet ik dus niet meer of je nou wel zo vaak met hetzelfde werkzame middel mag ontwormen, of dat dat niet uitmaakt als je maar steeds een andere (merk) wormenmiddel geeft? Ik hoop echt dat iemand hier dit wel weet, want ik durf haar deze spuit nu niet te geven... 

Gewoon deze spuit gebruiken. Tegen ivermectine is in Nederland nog geen resistentie, dus is het goed werkzaam. Wel belangrijk dat je dosis voldoende is (niet beknibbelen op een restje) en zeker niet steeds van werkzame stof wisselen. Merk maakt daarbij niet uit. Je kunt wel af en toe een keer een andere werkzame stof gebruiken, maar dus niet elke keer wisselen.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

- nancy imka
Het merk wisselen maakt in princiepe niet uit (zolang de werksame stof maar het zelfde is) ik heb ongeveer het zelfde ontwormd als jou alleen ontworm ik om de 7 weken op dierenarts advies imka heeft namelijk al eens een zware infectie gehad. Ik geef haar vandaag toevallig een equest (Equest is een nieuwe wormkuur tegen de meest voorkomende wormbesmettingen o.a maag,darmwormen, longwormen, bloedwormen en horzellarven. de werkzame stof is moxidectine)
Deze is dan net weer even anders als de rest die ze de rest van het jaar krijgt. En ik geef haar dan daarna een equimax en die krijgt ze aan begin van het weide seizoen ook.
Als ik jou was zou ik naar jou dierenarts gaan om een voor jou paard passend ontwormingsschema te laten maken.
Ps wij laten ook ieder jaar de mest controleren
Deze is dan net weer even anders als de rest die ze de rest van het jaar krijgt. En ik geef haar dan daarna een equimax en die krijgt ze aan begin van het weide seizoen ook.
Als ik jou was zou ik naar jou dierenarts gaan om een voor jou paard passend ontwormingsschema te laten maken.
Ps wij laten ook ieder jaar de mest controleren
Dus al ik het begrijp dan is het dus eigenlijk de bedoeling dat je niet te vaak van werkzame stof wisselt?Of zie ik het nu verkeerd>
IK geef aan eht begin en einde van het weideseizoen een equimax en wat zouden jullie dan adviseren om hiernaast te geven in de andere maanden?Of maakt het merk niet uit?
IK geef aan eht begin en einde van het weideseizoen een equimax en wat zouden jullie dan adviseren om hiernaast te geven in de andere maanden?Of maakt het merk niet uit?
Okee, dus ik doe het nu juist goed begrijp ik. 
Ik heb haar vandaag toch maar de furexel gegeven, het is idd een idee om eens met m'n da te overleggen voor een "ontwormschema" oid.
@ Roos; mijn volgorde weet je nu dus al.
Maar hoe kom ik er dan toch bij dat je niet steeds dezelfde wormenkuur moet geven...

Ik heb haar vandaag toch maar de furexel gegeven, het is idd een idee om eens met m'n da te overleggen voor een "ontwormschema" oid.
@ Roos; mijn volgorde weet je nu dus al.

Maar hoe kom ik er dan toch bij dat je niet steeds dezelfde wormenkuur moet geven...