lauraatje schreef:
@ Marijke: Ik heb altijd geleerd dat er in lucerne heel veel melasse/suiker zit. Dat mocht die van mij absoluut niet meer hebben. (Ze heeft geen exceem hoor, was om een andere reden.)
Klopt dat er wat melasse in verwerkt is, om het stofvrij te houden. Dit is mijn reden om wat lucerne te voeren:
Lucerne heeft een energiegehalte van ongeveer 10% (als vergelijk: haver gemiddeld 11.2%), bevat volledig verteerbaar eiwit en heeft een vezelachtige structuur. Het natuurlijke gehalte aan vitamine A, B en E, biotine, calcium, mineralen en sporenelementen is meer dan genoeg om aan de basisbehoefte van het paard te voldoen.
de lucerne melange staat garant voor een verhoogd energiegehalte, bij een gereduceerd gehalte aan uitgebalanceerde en volledig verteerbare eiwitten.
Omdat Rosco heel erg op eiwitten reageert leek dit een goed lekkernijtje voor hem. Hij vind het lekker, en krijgt maar een handje nadat hij heeft gewerkt. Had ik het echt als bijvoer willen gebruiken dan had ik hem tussen de 1.5 en 3 kg moeten voeren, als basisvoer zelf 1kg per 100kg lichaamsgewicht (dat zou voor Rosco 6 kg lucerne per dag betekenen).
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010