Zadelmaker had een dure conclusie...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
nina1993

Zadelmaker had een dure conclusie...

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 13:34

Namelijk dat het zadel wat Nina nu heeft een kamerbreedte van 33 heeft en dat haar schoft 38 nodig heeft!

Vandaar dat het zadel dus ook niet goed passend te krijgen was. Ik heb hem voor een paar weken terug al bij laten werken en toen een tijdje weer mee gereden, maar het bleek dus nog niet goed te zijn.

Nu zal er dus een nieuw zadel moeten komen. En dat vind ik juist zo moeilijk. Ik wil niet al te duur, wel een zadel waarin ik vrij zit en dus echt zelf moet zitten. Een zadel wat vooral voor de buitenritten geschikt is.

Ik zit te twijfelen tussen een western en een engels VZH zadel.
ik heb 1x een klein stukje op een western gezeten en dat vond ik niet prettig zitten, maar dat was een zadel dat hoognodig opgevuld moest worden. Dus ik vind het moeilijk om te zeggen of dat geschikt is.

Dan een engels VZH zadel. Ik heb nu een Merovecht en daarin moet je echt zelf zitten, wat ik op zich wel prettig vind. Wat zijn aanraders voor een fjord die zo breed is en wat zit vrij en waar zouden jullie voor kiezen?

Ik haal er de zadelmaker weer bij, maar het is prettig als je een indicatie hebt en precies weet wat de voor en nadelen er van zijn.

Misschien is het een idee om gewoon een aantal zadels bij particulieren te proberen, maar dan moet je maar net de mensen kennen die die zadels hebben.

Twijfel twijfel twijfel...

Kunnen jullie me een stukje op weg helpen? Dan twijfel ik nog even verder...
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Viv

Bericht door Viv » ma 11 sep 2006, 13:55

Ik zou zeggen ga lekker boomloos.
Westernzadels zijn zowizo nagenoeg allemaal te krap behalve op maat gemaakte (maar die zijn onbetaalbaar) ik heb helaas ervaring, mn extra brede boom kwam ook niet verder dan de 26cm.

Boomloze zadels zitten heerlijk, liggen als een huis en zijn er tegenwoordig in alle mogelijke modellen: www.boomloosrijden.nl
en ze zijn betaalbaar :D ohja en je kunt alle modellen een week testen (of langer in overleg met het verdeelpunt) ook altijd handig en zeker aan te raden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Leentje

Bericht door Leentje » ma 11 sep 2006, 14:12

haha,ik dacht ook gelijk aan boomloos!
we lijke nwel van die promomeisjes,maar het is zeker het proberen waard!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Viv

Bericht door Viv » ma 11 sep 2006, 14:24

haha ja we zijn best erg he? maarja nu ik er aan begonnen ben wil ik echt niet anders meer :D
Zeker niet na mn resultaat van gister hihihi.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 14:27

Hier heb ik ook aan gedacht, maar dan zul je dus ook al je sjabrakken (4kant) en singels weg moeten doen of passen die er ook nog onder? En welke maat is dan geschikt voor mij, ik ben zelf 1.65m en rij op een 17 (,5?) inch zadel. Foto voor het idee:
http://img137.imageshack.us/img137/4408 ... 77knh5.jpg
Zhellie Orsta x Briggen
Charret

Bericht door Charret » ma 11 sep 2006, 14:46

Volgens mij is maat 2 dan geschikt voor jou wat lekker zit. Maat 1 is toch tot broek maat 42? Zoiets had ik toen gelezen..
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 15:02

uhm, ik heb broekmaat 36/38 O:) Dus dan zou ik volgens jou voor 1 moeten gaan?

Ik heb trouwens wel een lijstje gevonden, maar kom er dan nog niet uit welke maat het meest geschikt is:

Hoe lang ben je zelf: 1,65m
welke broekmaat heb je? 36/38
zit je graag ruim of wat meer opgesloten? ik wil zelf zitten dus dat zou dus ruim betekenen
zit je graag met een lang dressuurbeen of liever korter? lang been
hoe hoog is je paard? fjordje van 1.48m

Maar ja, dan kom ik er nog niet achter welke maat mij zou passen.
Zhellie Orsta x Briggen
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 11 sep 2006, 15:44

Je kan toch altijd een maat 2 testzadel bestellen? En hier nog een promolady :D Heerlijk zadel :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 16:43

Hoe doen jullie dat dan met de singel en het sjabrak? Ik vind dat dat veel te duur is, red je het ook met een gewone singel en een gewoon sjabrak? 95 euro voor zo'n ding terwijl je normale sjabrakken voor een euro of 20 hebt vind ik nogal wat.
Zhellie Orsta x Briggen
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 11 sep 2006, 16:46

Het is GEEN gewoon sjabrak! Het is een speciale pad ter bevordering van de drukverdeling en ruggegraat vrijheid. En ook de singel is imo wel degelijk een essentieel onderdeel. Door de anatomische vorm blijft je zadel beter vast liggen.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 17:29

maar dan zul je er dus al 1 extra moeten hebben van zowel de singel als de pad als er eens iets gewassen moet worden of zie ik dat verkeerd?
Zhellie Orsta x Briggen
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 11 sep 2006, 19:24

Uh, nee hoor. Ik heb geen 2 singels of pads. Stel dat ik t zou moeten wassen dan rijd ik wel een dagje niet :D
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 11 sep 2006, 19:40

Dat is inderdaad ook nog een optie :D
Hoe lang heb jij deze combi nu en weet je hoe lang het zo'n beetje mee gaat? Die vulling moet na ongeveer een jaar vervangen worden, maar hoe zit het met heet zadel zelf, de pad en de singel?
Zhellie Orsta x Briggen
Viv

Bericht door Viv » ma 11 sep 2006, 20:18

Als je naar de site van boomloosrijden gaat worden al je vragen beantwoord.
Ik heb ook maar 1 singel (zie het nut van 2 niet in eerlijk gezegd), en maar 1 pad (neopreen omdat ik western rijdt).

Als je op bokt op boomloos zoekt zijn er zeer veel topics. Als je je gekleurde dekjes wilt blijven gebruiken kun je doe gewoon over de Grandeurpad doen, echter zou ik niet met alleen ene gwoon dekje rijden omdat die te dun zijn en de ruggengraat niet vrijhouden. Het is ene uitgave zo'n pad maar wel nodig om je paard gezond te houden, ook met een boomloos zadel.

Ik denk trouwens dat je makkelijk in maatje 1 past.

Mocht je een testzadel willen bestellen dan raad ik je Equixantos in Beilen aan, daar is de wachtijd niet zo lang.

Hoe lang de zadels meegaan is afhankelijk van de frequentie van gebruik, wat je ermee doet en belangrijkste van alles, hoe je hem onderhoud.

Bianca die de zadels importeert kan je er alles over vertellen, zij rijdt er al jaaaaaaren mee!
Afbeelding
Plaats reactie