dit is geen toeval meer............

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Ziggy

dit is geen toeval meer............

Bericht door Ziggy » wo 06 sep 2006, 18:31

gisteren is Vera verhuisd naar een vollere wei, nou is onze staleigenaar gek op kunstmest, maar dat is al een hele poos geleden dat ie dat heeft gedaan.
Enfin ik kom vanavond bij Vera en mevrouw laat zich weer met geen mogelijkheid vangen, gelukkig was Josine er ook en heeft me geholpen om haar in te sluiten. Heb ik haar bij Josine in de wei op de poetsplaats staan, zien we dat haar manen en staart behoorlijk geschuurd zijn |( En ze waren net zo lekker gegroeid.

Gelukkig was Josine zo ontzettend lief om ons een plekje bij haar in de wei aan te bieden, waar never nooit kunstmest op komt, zulke vriendinnen moet je met een lantaarntje zoeken :D Dus Vera logeert weer bij Zwier en morgen gaat ze naar een ander stukje land van Josine, alleen moet ik eerst even paaltjes kopen om het daar af te zetten.

We zijn vanavond maar gaan boscrossen, zodat ze lekker haar energie en die zooi van die kunstmest eruit kon lopen. Trouwens, ik ben ook niet vies van een crossrondje O:)

Terug bij Josine in de wei begon ze direct weer te schuren, dus ik ben blij dat ze weg is uit die wei en dat ze weer op gezond gras staat.

Ik denk dat ze een allergie heeft voor die kunstmest, want dit kan toch geen toeval meer zijn he?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Charret

Bericht door Charret » wo 06 sep 2006, 20:15

Zou heel goed kunnen..maar komt het niet doordat ze in de rui is? Alies schuurt in die periode ook.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 06 sep 2006, 20:20

Charret schreef:Zou heel goed kunnen..maar komt het niet doordat ze in de rui is? Alies schuurt in die periode ook.
is best mogelijk, maar dat weglopen heeft niets met de rui te maken en vanavond ging Josine nog even naar de wei en toen kwam mevrouw hinnikend aanlopen. Nou jij, dan ik :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Krista

Bericht door Krista » wo 06 sep 2006, 20:24

Gadver, wie bemest er nou met kunstmest......... 8)7 en dan de paarden erin??? Nou fijn dat je een andere plek hebt zeg! Maar het schuren doen onze paarden ook een beetje nu, kan dat niet ook van het verharen komen?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 06 sep 2006, 20:30

Krista schreef:Gadver, wie bemest er nou met kunstmest......... 8)7 en dan de paarden erin??? Nou fijn dat je een andere plek hebt zeg! Maar het schuren doen onze paarden ook een beetje nu, kan dat niet ook van het verharen komen?
zodra de wei kaal gegeten is, gaat ie erin met zijn trekker, trekt de wei aan en bemest 'm. En ik ben het met je eens dat het schuren van het verharen kan komen, maar dat weglopen zeer zeker niet. Het rare is dat ze dat elke keer bij hem op de wei doet. Toen ze bij Josine stond ben ik ook met de Bach Bloesem gestopt omdat het zo goed ging en vandaag was het weer bingo :?

Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 06 sep 2006, 20:34

Het weglopen weet ik niet..maar Ros schuurt ook veel meer in een volle wei (en bemeste weilanden bevatten natuurlijk meer) dan op een schrale wei. Hij krijgt nu sinds een paar dagen weer meer gras en schuurt zich meteen weer het ongans....Misschien toch een reactie op onder andere eiwitten dat schuren, dat is bij Ros zeker zo.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 06 sep 2006, 20:36

nou dat vermoeden heb ik dus ook, zeker in combinatie met dat weglopen en ook het verharen werkt natuurlijk niet mee. Nouja, ze staat nu weer lekker bij Josine op een gezonde wei, zonder al die kunsttroep

Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 06 sep 2006, 20:49

Je kunt laten testen op eiwitallergie trouwens. Is een kwestie van een bloedaftappen. Is niet goedkoop maar dan weet je wel wat je wel en niet kan doen....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Anna

Bericht door Anna » wo 06 sep 2006, 23:48

Ik hoop dat het snel overgaat nu. Tasja schuurt haar staart ook hoor maar dat komt door het verharen denk ik
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 07 sep 2006, 07:39

Dat is heel goed mogelijk hoor dat Vera reageert op het kunstmest. Of op het eiwit van de vette weide...
Helaas worden hier alle weides ook met kunstmest bewerkt.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 07 sep 2006, 08:28

kreeg daarnet telefoon van Josine en Vera kwam heel lief naar haar toe lopen, dus voor mij is het bewijs geleverd dat ze echt niet tegen die vette weilanden van het boertje kan

Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 07 sep 2006, 08:49

Tja om een weiland goed groeiend te houden en niet vertrapt hier in Nederland (met de kleine oppervlaktes) is kunstmest eigenlijk nauwelijks weg te denken. Alleen worden de paarden er vaak te snel weer terug opgezet. En kunstmest is gewoon slecht voor de paarden, maar laat wel het gras weer groeien.
Maar vette weides leveren wel vaker schurende paarden op ;), zie het hier ook. Vooral die omschakeling van een kale naar een vette is toch een aanslag op het maag-darm-kanaal!
Geluk is de vrucht van intens werk
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 07 sep 2006, 09:29

Kunstmest werkt wel heel goed tegen JKK. Dus ik ga toch ook mijn wei met kunstmest bewerken straks als ze eraf zijn.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 08 sep 2006, 12:50

Staat ze dan gelijk dezelfde (of dag na) het kunstmest strooien op dat land dan :?
Het moet eerst een goede regenbui hebben gehad, of een paar dagen van wat regen, voor je er dieren op kunt zetten.

Ik denk dat dit gras gewoon veelste suikerrijk is. Bij kunstmest schiet het gras weer uit! En doordat de nachten koud zijn geweest en de dagen wat donkerder wordt het gras rijker aan suiker, wat weer meer kans geeft op zomereczeem!
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 08 sep 2006, 15:27

Nee er is een periode overheen gegaan, maar het gras stond behoorlijk hoog. Volgens mij is het gewoon veel te eiwitrijk en als ik bij Josine kijk, daar groeit het gras hartstikke goed, terwijl zij nooit strooien. Imo is het ook niet nodig daar waar onze weilanden zijn, want het groeit toch wel goed.

Nouja, hoe dan ook, ze staat weer lekker bij haar maatje en ze komt weer naar je toe en ook het schuren is minder geworden, dus voor Vera geen gras meer van onze staleigenaar

Vera

Bericht door Vera » vr 08 sep 2006, 19:31

Wij noemen dat soort gras altijd "koeiengras" door de kunstmest bevat het veel eiwit en dus is het vooral voor sobere paarden niet geschikt die hoeven er geen 30-40 liter melk van te maken.
Wij strooien evengoed op de paarden weides wel wat kunstmest als ze er af gaan, omdat ze het erg kaal vreten, maar daarna gaan er eerst koeien, schapen of jongvee op en dan pas weer de paarden.
Maar ja wij hebben er zelf zeggenschap over en als je paardje bij iemand anders staat is dat natuurllijk wat lastiger.

Misschien is het een idee als het niet anders kan om maar een heel klein stukje land te geven en er dan elke dag een klein strookje bij te doen zodat ze niet onbeperkt kan eten. Of is het probleem inmiddels blijvend opgelost.

Echt lastig hoor dat Vera er zo heftig op reageert.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 08 sep 2006, 19:36

ik heb gelukkig de uitwijkmogelijkheid om bij Josine te gaan staan en ik had vanavond alweer mijn eigen Vera terug. Heerlijk rustig, niet meer dribbelen, liet zich gewoon vangen en na het rijden ging ik nog even bij haar in de wei zitten en mevrouw kwam knuffelen :L Toen ze nog op die andere wei stond was ze gelijk pleitos en kreeg ik haar niet meer te pakken. Toen ze op het schrale stukje stond voerde ik haar bij, dus toen kwam ze voor het eten, maar ze liet zich niet echt knuffelen enzo. Ze is echt rustiger geworden. Tja helaas reageert dus heel erg heftig op die eiwitten |(

Plaats reactie