Bak aanleggen
Bak aanleggen
Gisteren heb ik even mijn mijn vriend een rondje door de twee weides gelopen. En we hebben gekeken waar er eventueel een bak kan komen. Nu kan de ene grote wei door twee gesplitst worden zodat ik mijn toekomstige fjord om kan weiden. De andere wei kan omgetoverd worden naar een 20 X 40 bak met nog een groene strook gras er omheen (misschien ideaal voor de winter).
Ik ga er helemaal alleen in rijden. Het is dus geen bak die veel te voorduren krijgt. Het hoeft ook geen superdeluxe bak te zijn met eb en vloed systeem o.i.d. Zo lang hij meestal maar goed te berijden is. Ik wil er wel dagelijks in kunnen rijden.
Nu kan ik er voor kiezen om op het gras te gaan rijden. Alleen lijkt mij dat het in natte periodes glad kan worden (wat denken jullie?). Of ik kan er zand o.i.d. in laten storten nadat hij is uitgegraven.
Wat denken jullie dat een makkelijke en goedkope manier is om een toch goed berijdbare bak te maken? Afgraven en geel zand in storten of ander materiaal? Als jullie aan huis een ''simpele'' bak hebben: hoe hebben jullie dat gedaan en wat heeft het ongeveer gekost?
Alvast bedankt!
Ik ga er helemaal alleen in rijden. Het is dus geen bak die veel te voorduren krijgt. Het hoeft ook geen superdeluxe bak te zijn met eb en vloed systeem o.i.d. Zo lang hij meestal maar goed te berijden is. Ik wil er wel dagelijks in kunnen rijden.
Nu kan ik er voor kiezen om op het gras te gaan rijden. Alleen lijkt mij dat het in natte periodes glad kan worden (wat denken jullie?). Of ik kan er zand o.i.d. in laten storten nadat hij is uitgegraven.
Wat denken jullie dat een makkelijke en goedkope manier is om een toch goed berijdbare bak te maken? Afgraven en geel zand in storten of ander materiaal? Als jullie aan huis een ''simpele'' bak hebben: hoe hebben jullie dat gedaan en wat heeft het ongeveer gekost?
Alvast bedankt!
Op mijn vorige stal hadden ze gewoon de grond laten omploegen en zand gestort. Dat was echt een goede bak. Droogde snel, weinig plassen en altijd lekker te rijden.
Maar dat ligt ook aan de grondsoort denk ik.
Maar dat ligt ook aan de grondsoort denk ik.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
SJORSJE 
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!

Het ligt er ook aan op wat voor grond je zit!
Als je op zandgrond zit, kan je ook alleen de grond om laten keren.
Wij hebben alleen zand gestort (dus niet uitgegraven oid), omdat hier water te snel zou weglopen (volgens lokale bronnen) en we graag een verhoogde bak wilden.
Wij hebben iets van 300 m² zand laten komen, zand kostte ± €725 per 100 m² geloof ik.
Als je op zandgrond zit, kan je ook alleen de grond om laten keren.
Wij hebben alleen zand gestort (dus niet uitgegraven oid), omdat hier water te snel zou weglopen (volgens lokale bronnen) en we graag een verhoogde bak wilden.
Wij hebben iets van 300 m² zand laten komen, zand kostte ± €725 per 100 m² geloof ik.

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Idd wat Ingrid ook al meldt, het ligt aan de soort grond. Op klei is dat namelijk een ander verhaal als op zand.
En het scheelt voor jouw dat er een 10paarden per dag in rijden. Daardoor kun je vaak met goedkopere middelen heel goed uit de voeten!
Alleen op gras lijkt me niet handig, want kan het te glad worden idd.
En het scheelt voor jouw dat er een 10paarden per dag in rijden. Daardoor kun je vaak met goedkopere middelen heel goed uit de voeten!
Alleen op gras lijkt me niet handig, want kan het te glad worden idd.
Het wordt eentonig maar inderdaad afhankelijk van op welke grond je zit...Zit je op kleigrond dan wordt het lastiger. Op zandgrond (waar wij gelukkig zitten) is het een kwestie van zwarte grond naar beneden en de witte grond naar boven werken.
Een bak mag je trouwens niet zomaar aanleggen, hier moet je toestemming voor aanvragen bij de gemeente. Maar misschien dat dat ook wel weer gemeente afhankelijk is dat weet ik eigenlijk niet.
Een bak mag je trouwens niet zomaar aanleggen, hier moet je toestemming voor aanvragen bij de gemeente. Maar misschien dat dat ook wel weer gemeente afhankelijk is dat weet ik eigenlijk niet.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

De plaats waar ik de bak zou willen is zandgrond. Meer mensen die ervaring hebben met het omwisselen van de grondlagen?
De bak komt in het kleine weilandje te liggen. Het wordt dus een bak met een strook gras er omheen. Alleen het weilandje wordt omheind met lint. Ik ga geen bakomheining of palen plaatsen. Belachelijk dat je dan een vergunning aan moet vragen voor een lapje zand i.p.v. gras
De bak komt in het kleine weilandje te liggen. Het wordt dus een bak met een strook gras er omheen. Alleen het weilandje wordt omheind met lint. Ik ga geen bakomheining of palen plaatsen. Belachelijk dat je dan een vergunning aan moet vragen voor een lapje zand i.p.v. gras

Mijn vriend heeft verschillende bakken aangelegd in zijn vorige baan. Ik zal aan hem vragen hoe je dat het beste aan kunt pakken. Volgens mij deed hij dat met behulp van een kraan en shovel...maar ik zelf ben niet de expert
. Ik kom er nog even op terug!

Morgan!! 

Gewoon plaatzand of drainage zand laten storten en gelijk laten zetten. Als jij maar zou weinig gebruik maakt van je bak hoef je verder geen kunstgrepen toe te passen. Zoals ik me voor de geest kan halen ligt je grond ook vrij hoog. Ik weet daar wel een firma bij je in de buurt die het zand netjes op z'n plek kan storten met de vrachwagen. Ook zijn prijs is het goedkoopste uit de omgeving.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Ook al omhein je je bak niet dan ben je nog meldinsgplichtig bij de gemeente waar je woont. Deze regelgeving is net als voor omheiningen en verlichting, stapmolens e.d. scherp aangepast vanwege de grote opkoms hiervan in het buitengebied. Een en ander is niet paarden mensen landelijk een doorn in het oog.
Iedere gemeente regelt haar eigen voorschriften in de APV. Indien je die niet opvolgt, kun je zelfs op straffe van een dwangsom gedwongen worden de zaken weer in de originele staat terug te brengen. Een simpele melding van je buren kan hiervoor al voldoende zijn....
Iedere gemeente regelt haar eigen voorschriften in de APV. Indien je die niet opvolgt, kun je zelfs op straffe van een dwangsom gedwongen worden de zaken weer in de originele staat terug te brengen. Een simpele melding van je buren kan hiervoor al voldoende zijn....
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Heee,weer iemand uit de buurt (wij zitten in Kruisland!)
Wij hebben alles uitgegraven,drainage erin en daarna terug volgestort met geel zand.
Niet alleen voor het rijden,maar bij ons is het ook de bedoeling dat ze hier 's winters in staan en zo hopen we dat niet de hele bak onder water staat na een paar flinke buien.
Een paar plasjes is niet erg,maar niet helemaal blank.................
Wij hebben alles uitgegraven,drainage erin en daarna terug volgestort met geel zand.
Niet alleen voor het rijden,maar bij ons is het ook de bedoeling dat ze hier 's winters in staan en zo hopen we dat niet de hele bak onder water staat na een paar flinke buien.
Een paar plasjes is niet erg,maar niet helemaal blank.................
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Drainage zand heb ik me laten vertellen door een "grondfirma"wordt nog vaker gebruikt dan plaatzand voor een rijbak omdat het nog iets groffer is en dus beter afwaterd. Houdt er wel rekening mee dat als jij de enige bent je je bak zelf onkruid vrij moet houden, schoffelen, plukken of spuiten. Als er veel paarden in komen schoppen die vanzelf het onkruid los.Delfi schreef:He allemaal bedankt! Ik zou er dan als enige in rijden. @ Aurora: de grond ligt idd redelijk hoog. Misschien is dat een goed idee. Heb je ook ervaring met drainage zand?
Zelf ben ik geen "geelzand"liefhebber omdat ik dat nog te vet vind en niet zo goed afwaterd.
Wij zelf hebben sleuven laten trekken, drainageslangen erin met grind erop en daar een flinke laag plaatzand bovenop.
Wij zitten ook op zandgrond maar die is toch erg vochtvasthoudend doordat er een leemlaag onder zit.
Kruisland is vette klei

Ik heb er 12 jaar gewoond.
Ik heb ook paddocks voor mijn fjorden om ze niet 24 uur op de wei te hoeven zetten of op stal, ook in de paddocks ligt plaatzand.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012