stro eten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
anika

stro eten

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 07:52

Nog een vraagje ;)

Ysha en Caitlyn staan s'nachts op stal, op stro. Maar elke ochtend is de stal weer bijna leeg. Als Murphy de kans krijgt pikt hij ook wat strootjes mee.
Ze krijgen genoeg hooi, hebben voldoende water, een liksteen die zeer gewaardeerd wordt..
Is het misschien verveling?
Wie o wie?
Weet iemand een middeltje? Anti-bijt oid.

Ik weet dat het niet gevaarlijk is, mis ze niet al te veel eten.

Ysha gaat van de winter dus naar een pensionstalling, daar staan ze ook op stro.
Murphy :+: Ysha
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 27 aug 2006, 08:02

Hoi,

Ik had een heel topic over stro of vlas...?! Uiteindelijk heb ik ja ik weet het ben zeer besluitloos gekozen voor stro. Er zit hier in de buurt een hele leuke winkel van super aardige mensen en die hebben ook een fjord. Ik ging daar vragen om vlas en waar ik het anders kon kopen. Ze zei waarom probeer je niet eerst een potstal. Dan haal je wel alle poep eruit maar de rest laat je liggen. Zo gezegt zo gedaan maar ze eet er niet meer van. Ja misschien iets van het toplaagje want die moet wel schoon zijn. Maar ze staat er schoon bij en ze eet niet meer!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 27 aug 2006, 08:46

Geef ze standaard een plak stro bij de voerbeurt en zet ze dan op een andere bodem. Op die pensionstalling zijn er vast nog wel meer waarvoor een andere bodembedekking in de stal moet toch?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 27 aug 2006, 08:48

Je kan wat vies stro laten liggen inderdaad, en dat mengen met nieuw stro dan eten ze het niet meer.

Ik voer zelfs stro bij voor extra ruwvoer! Maar dat is bij jou dan niet nodig ;).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Charret

Bericht door Charret » zo 27 aug 2006, 08:55

Alies eet ook van d'r stro. Ik vind het [nu] nog niet zo'n probleem. Vind je dat Ysha er te dik van wordt?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 27 aug 2006, 10:30

Ik zou ze ook op een andere bodem zetten. Als ze bijna heel hun stal leeg eten. Vinga at ook veel
stro toen ze nog op stro stond, ze at haar stal dan
wel niet leeg maar ze werd er wel erg rond van.
Ben toen overgestapt op vlas en heb een tijd lang
een klein plakje stro bijgevoerd en zo afgebouwd.

Soms in de winter krijgt ze nog wel eens een netje
met stro te eten, puur tegen de verveling.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Leentje

Bericht door Leentje » zo 27 aug 2006, 11:26

ik vind het ook niet zo'n probleem,nu mag wikke ook best iets ronder worden,dat scheeld.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 27 aug 2006, 12:34

San eet ook van haar stro, maar niet veel gelukkig. Wij halen iedere dag de drollen en natte plekken uit de stal en dan als het nodig is een beetje bijstrooien. Zo heeft ze altijd een beetje schoon stro wat ze kan eten, maar de bodem laat ze keurig liggen.
Krista

Bericht door Krista » zo 27 aug 2006, 14:12

Oos at vroeger ook zn stal leeg. Tegenwoordig krijgt hij meerder keren per dag een pluk(je) hooi. Dat scheelt want hij knabbelt nog wel wat, maar eet niet meer veel stro. misschien helpt dat bij jouw paard ook?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
anika

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 14:51

Krista schreef:Oos at vroeger ook zn stal leeg. Tegenwoordig krijgt hij meerder keren per dag een pluk(je) hooi. Dat scheelt want hij knabbelt nog wel wat, maar eet niet meer veel stro. misschien helpt dat bij jouw paard ook?
Hoevaak geef je hooi?

Ze krijgen dat hier namelijk 4x per dag. Maar ze doen het dus ook snachts, hihi, daar ga ik mn bed niet voor uit :=
Krista

Bericht door Krista » zo 27 aug 2006, 14:53

smorgens om 6 uur, om 11 uur, om 13 uur, om 16 uur en om 22 uur. 5 keer dus. en dan krijgt ie nog 2 keer krachtvoer tussendoor. En hij speelt ook nog buiten in de paddock tussendoor....
hij staat iig niet met een lege maag ofzo, ik heb zelf het idee dat dat misschien wel de oorzaak is dat hij niet megaveel stro meer eet.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
anika

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 15:23

Ja Ysha krijgt ook nog 2x biks, ongeveer 2 kilo per dag nu. Met zn drietjes krijgen ze een halve baal hooi per dag(van 20 kilo)

Ze staan dag en nacht in de 'paddock' hier.
Alleen als het regent/waait zet ik de staldeur open zodat ze erin kunnen.

Dus in principe staan ze alleen snachts op stal (van 22u tot 7u)

Op de pensionstal hebben ze enkel stro, anders wil de boer het niet afvoeren. Ik kijk het eerst aan, anders moeten we wat anders verzinnen natuurlijk..
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 28 aug 2006, 07:55

Rian eet ook best wat stro, maar ik maak me er niet druk over. Ze heeft 'stabiele' darmen, en het is ook niet zo veel dat het verontrustend veel is.

Behalve het mengen met wat mest zou je er azijn over kunnen sprayen, dat wil ook wel eens helpen.
Het kan ook aan het soort stro liggen. Sommig stro wordt erg graag gegeten, en ander stro juist bijna niet.
anika

Bericht door anika » ma 28 aug 2006, 08:33

Janine schreef:Rian eet ook best wat stro, maar ik maak me er niet druk over. Ze heeft 'stabiele' darmen, en het is ook niet zo veel dat het verontrustend veel is.

Behalve het mengen met wat mest zou je er azijn over kunnen sprayen, dat wil ook wel eens helpen.
Het kan ook aan het soort stro liggen. Sommig stro wordt erg graag gegeten, en ander stro juist bijna niet.
Azijn is misschien wel een goed ja. Bedankt!

En ander stro ga ik ook eens proberen.
roos

Bericht door roos » ma 28 aug 2006, 08:35

Een potstal zou ik nooit aanbeginnen...Dat is echt funest voor je paard zijn longen en luchtwegen, die pies!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Charret

Bericht door Charret » ma 28 aug 2006, 10:26

Dat vind ik ook verschikkelijk vies overigens.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 28 aug 2006, 11:34

roos schreef:Een potstal zou ik nooit aanbeginnen...Dat is echt funest voor je paard zijn longen en luchtwegen, die pies!
Je moet ook niet gaan vroeten in het stro. Je moet alles zo laten liggen dan komt ook de amoniak niet naar boven. Imka staat nu een week zo en ik moet zeggen niks vies aan hoor. Ik haal alle poep eruit. En het stro laat ik zo liggen. Haal het gebruikte "niet vieze" stro dat gooi ik door dr box over het natte en gooi er iets schoon overheen. Ze staat super droog en eet er nog maar weinig van. Je moet dus niet het vieze met het schone gaan mengen want dan gaat het wel stinken naar amoniak
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 28 aug 2006, 12:42

Klopt idd, het alles mesten is dan vies, maar een goed georganiseerde potstal zal niet veel meer ruiken... Tenzij het stro onvoldoende opneemt.
Ydel

Bericht door Ydel » ma 28 aug 2006, 12:59

ja, en als je die stal na een week dan uitmest, even een dagje laten drogen.. dus 's ochtends mesten, paardjes naar buiten, en dan na een paar uur weer naar binnen!!!
werkt als een trein ;)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 28 aug 2006, 13:11

Potstal hoort eigenlijk nog langer te blijven liggen... maar ik trek dat niet met mesten, dus ik mest iedere dag drollen en natte plekken... al verschilt dat wel per stal hoelang je kunt potstallen (ivm de hoogte ;) )
Plaats reactie