Scheren, deken.. help!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
anika

Scheren, deken.. help!

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 07:46

Hoi!

Zodra Caitlyn afgespeend is, komt Ysha voor 1 of 2 maanden op een pensionstal te staan zodat ik haar kan inrijden.

Ik ben van plan om haar te laten scheren (het jachtmodel?), want met zo'n dikke vacht werken lijkt mij nou niet bepaald ideaal.
De stal waarin ze komt te staan is geïsoleerd, maar wel wat koud(geen tocht)

Wat is een goede tijd om haar te scheren?

Moet ik nog een andere deken aanschaffen waarmee ik kan op-en afbouwen? Zoja, hoeveel grams ongeveer?

Ik weet dat het per paard verschilt, maar ik weet van Ysha nog niet of ze een kou kleum is of niet.
Ik heb al een waterdichte winterdeken van 225 grams (of iets in die richting)

Is er misschien nog iemand die zijn/haar kunsten op Ysha wil uitoefenen?

En nee, Cait wordt niet deze maand al afgespeend. Ik wil me gewoon vast voorbereiden en op zoek gaan naar een eventuele nieuwe deken.

Alle info welkom :D
Murphy :+: Ysha
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 27 aug 2006, 08:49

Ik hou dit topic even in de gaten..

BTW Anika ik had je gepbt over die deken, maar volgens mij heb ik nooit een pb teruggehad O:)
Odinn is een toppaard!!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » zo 27 aug 2006, 08:49

Ik scheer Iwan volgens het jachtmodel, jeweet wel die racestreep ;) en dat doe ik dan eind oktober. Als je haar rond die tijd scheert hoef je maar 1 keer te scheren. Tenminste dat doe ik ook.

De 225 grams deken die je hebt lijkt mij meer dan zat. Je zou eventueel nog een Bucas Smartex Rain aan kunnen schaffen, dat is een hele fijne deken die goed als overgangsdeken gebruikt kan worden.

Enne scheren doe ik zelf niet, ik laat het altijd doen, dus daar kan ik je niet mee helpen..
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 27 aug 2006, 08:50

Ze zeggen als je volgens het jachtmodel scheert geen deken nodig te hebben? Ik hou dit topic in de gaten want ik wou dat ook gaan doen bij Yes.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Ydel

Bericht door Ydel » zo 27 aug 2006, 09:42

ik laat ook scheren, doe het niet zelf!
heb Ydel vorig jaar helemaal gedaan en dat beviel goed hoor :j
zolang de deken maar een loopsplit had, kreeg ze weinig schuurplekken!!

enneh, kunsten uitoefenen op Ysha?? :P

je bent gisteravond toch al heel druk zelf bezig geweest 8-)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Leentje

Bericht door Leentje » zo 27 aug 2006, 11:25

ik heb geen exacte tijd voor het scheren,als ik merk dat hij het zwaar krijgt met zijn vacht,ga ik scheren,en gaat de deken erop.
dat was vorig jaar begin november,en heb ook maar 1× te hoeven scheren.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
anika

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 11:56

Ik bedoel inderdaad die racestreep :D

Deken doe ik sowieso op in de winter, die dikke vette teddyvacht vind ik niet zo aantrekkelijk :P

Ik wacht nog even reacties af over een eventuele andere deken, en iemand die zich aanbiedt :+

Enne Evelien, ik heb Ysha wat bijgewerkt. Ghehe, ik had er gewoon nooit aan moeten beginnen. Scheermesje hielp niet, haar manen zijn ietsie te dik 8)7

Suzanna schreef:Ik hou dit topic even in de gaten..

BTW Anika ik had je gepbt over die deken, maar volgens mij heb ik nooit een pb teruggehad O:)
dan kijk je waarschijnlijk niet goed :+
Mir

Bericht door Mir » zo 27 aug 2006, 16:25

Jachtmodel kan met en zonder deken, wat je zelf prettig vind. Als je zonder deken doet zou ik ze persoonlijk niet de hele dag/nacht buiten laten staan zonder schuilhok omdat je dan toch de natuurlijke bescherming weg haalt. Zonder deken wordt het ongeschoren stuk natuurlijk wel voller van vacht. Ik redde het altijd met in oktober scheren en 1 waterdichte winterdeken van 200 gram. Ging verder niet met dekens slepen, als het kouder werd maakte ze even wat meer vacht aan en dat ging er bij warmer weer vanzelf weer af. Tip voor jachtmodel: maak anders met stift of krijt een patroon voordat je gaat scheren, zodat je aan 2 kanten gelijk zit en ijkpunten hebt.
roos

Bericht door roos » zo 27 aug 2006, 17:20

Danc wordt geschoren...welke tijd..*denkt na*zo rond oktober. Dan gaat er een 150 a 200 grams deken op. ALs het dan gaat vriesen gaat er nog eens 200 grams onder.DIe blijft er onder totdat het niet mee vreest.
Dan heeft Danc alleen nog maar die 200 grams op. Die gaat af als het lekker weer wordt, als hij gaat zweten onder die deken en dan gaat er een regendeken op.

Oja danc staat dag en nacht buiten. Hij gaat helemaal kaal*uitzondering van de benen, beenwarmers, en het hoofd*
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Lies

Bericht door Lies » zo 27 aug 2006, 19:55

Tasja wordt meestal begin oktober geschoren, in ieder geval altijd vóór fjovrili.
Ze wordt helemaal geschoren en krijgt dan een 300 grams waterdichte deken op waarmee ze over het algemeen overdag de hele dag buiten staat, 's nachts gaat ze dan op stal.
Als ze een dag in de regen heeft buiten gestaan wil de deken nog weleens klam/nat zijn aan de binnenkant, dan is het fijn om een staldeken te hebben die ze die nacht op kan zodat de natte deken niet met haar lichaamswarmte hoeft te worden gedroogd.
Tasja wordt tot nu toe twee keer per winter geschoren.

Edit: hoofd wordt voor de helft geschoren tot waar het echte korte haar begint en de benen worden niet geschoren.
Editedit: O:) Een in-uitrijdeken is belangrijk, fleece of wol zijn het fijnst omdat dit nog een beetje ventileert maar met echte regenbuien is het handig om ook een waterdichte erbij te hebben, just for sure zeg maar...
Maar ja dat hangt er ook vanaf of je van plan bent in de regen te gaan rijden ;)
Verder heeft ze ook nog een inmiddels X aantal fleecedeken O:)
Don't believe everything you think
anika

Bericht door anika » zo 27 aug 2006, 20:30

Fleecedeken heb ik al ja. Ik wil er nog een bij, zodat ze goed kunnen drogen.
In de regen rijden ben ik niet van plan, er is namelijk een binnenbak. Lekker verwend.

Ik zat dus ook aan een extra staldeken te denken. Stel dat ze er een molt.. het blijven fjorden.
Ydel

Bericht door Ydel » ma 28 aug 2006, 06:26

toen Ydel vorig jaar geschoren was(half november, best laat) kreeg ze gelijk een 300 grams deken op.
die is er pas in het voorjaar af gegaan, toen onder een 200 grams waterdichte.
300 grams is nu gesloopt, dus nu gaat ze onder de 200 grams deken..
en als het dan echt koud wordt, doe ik er een fleecedeken met hals onder!! :j

ik heb inderdaad ook een waterdichte uitrijdeken...
maar ja, ik moet dan ook een stukje rijden naar een (BUITEN)bak!!
jij verwend.. :P
anika

Bericht door anika » ma 28 aug 2006, 06:39

Ik heb even gekeken, het is een 220 grams. Kijk het eerst wel even aan hoe dat gaat. Moet kunnen omdat ze niet helemaal geschoren wordt natuurlijk.
Fleecedeken met hals is ook wel ideaal ja. Had ik bij mijn vorige paarden ook. Toch maar even op zoek :D

Wie heeft Ydel geschoren?
Ydel

Bericht door Ydel » ma 28 aug 2006, 07:26

mijn nichtje... :D
maar wegens omstandigheden denk ik niet meer dat die het doet voor mij :o
maar dan weet ik wel weer iemand anders ;)
moet ik eerst even vragen, voordat ik het zo neerzet :P
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 28 aug 2006, 07:48

Ga je nu jachtmodel (alles behalve een shabrak en de benen) scheren, of een streepmodel?

Kwa deken kun je beginnen met een ongevoerde regendeken (of met fleecevoering). En wanneer het echt gaat vriezen, een 220grams. Als ze het koud heeft, dan moet er wat dikkers op ;)

Vorig jaar is ze vroeg geschoren, en dat jaar ervoor 'laat' begin november, en beide keren moest ik 2 keer scheren in het winterseizoen.

Viv, of wel Andy, kan goed scheren :j Anders moet je haar even PB'en. (*nu is ze alleen wel een weekje met vakantie volgens mij).
anika

Bericht door anika » ma 28 aug 2006, 08:36

Streepmodel spreekt mij het meeste aan :j

Ik stuur Viv even een pb, merci!
roos

Bericht door roos » ma 28 aug 2006, 08:39

IK begin zoals je misschien al heb gelezen meteen met een 200 grams deken want anders is danc weer heel snel een teddy!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
anika

Bericht door anika » ma 28 aug 2006, 08:45

roos schreef:IK begin zoals je misschien al heb gelezen meteen met een 200 grams deken want anders is danc weer heel snel een teddy!
Ysha begint nu al met de langere haren :o

Ik ben ook bang dat Caitlyn de deken gaat mollen en als ik er binnekort een op leg.
Tsjaa, als ze tegen die tijd echt teddy is, dan maar helemaal scheren. Hangt er een beetje vanaf. Maar liever niet.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 28 aug 2006, 08:50

Rian ook al hoor :j
anika

Bericht door anika » ma 28 aug 2006, 08:52

Janine schreef:Rian ook al hoor :j
Pff, ja vroeg he dit jaar.

Vorig jaar was er nog zo'n lekkere nazomer, begonnen ze pas in oktober met de vacht.
Wat is een goede tijd om met een deken te beginnen dan?
Plaats reactie