scheren....
Vera gaat zodra ze weer 's nachts op stal komen helemaal kaal, met een 200gr. deken en daaroverheen een ongevoerde regendeken. Als het heel koud word heeft ze alvast weer wat haar. Vorig jaar was het nog zo warm dat ze alleen haar regendeken op kreeg.
Ze gaat gewoon overdag naar buiten en is nooit verkouden ofzo. De ongeschoren paarden hoesten hier veel vaker dan de geschoren, dus ik denk dat ze niet eerder ziek worden.
Meestal moet ik twee keer scheren omhaar glad te houden, maar de tweede keer laat ik meestal de benen zitten. Maar het legt ook wel eens aan het weer en waar ik zelf op dat moment zin in heb.
Ze gaat gewoon overdag naar buiten en is nooit verkouden ofzo. De ongeschoren paarden hoesten hier veel vaker dan de geschoren, dus ik denk dat ze niet eerder ziek worden.
Meestal moet ik twee keer scheren omhaar glad te houden, maar de tweede keer laat ik meestal de benen zitten. Maar het legt ook wel eens aan het weer en waar ik zelf op dat moment zin in heb.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
- Ilonka
Ilonka scheer ik te pas en te onpas vanaf augustus/september zo ongeveer. Met de wedstrijden heb ik haar helemaal kaal (dat is tot eind oktober) en dan staat ze over het algemeen zonder deken buiten totdat het te koud word of te veel regend.
Bij temperaturen van onder de 10 graden krijgt ze, als ze helemaal kaal is, een ongevoerde Bucas regendeken op. Als het ver onder de nul komt 's nachts (-10 oid) dan gaan er twee ongevoerde dekens op.
Na oktober scheer ik haar in het jacht/deken model, dan loopt ze zonder deken tenzij het regent. Zelfs met 's nachts -10 kan ze prima buiten zonder deken als ze in dit model geschoren is.
In maart gaat ze weer helemaal kaal en dan loopt ze ook zonder deken, tenzij (wederom) het regent.
Ik scheer wel een keer of 8 a 10 per jaar en heb nog nooit gehad dat haar vacht niet mooi was daardoor. Heb haar 3 weken terug nog geschoren omdat ze het zo heet had, nu staat ze zonder deken (alleen Boett) buiten.
Ik gebruik nooit een uitrijdeken, maar ga als ze helemaal geschoren is en het vriest ook niet stil staan kletsten.
(Ilonk woont overigens 24/7 buiten 12 maand per jaar met alleen een carport om onder te schuilen.)
Bij temperaturen van onder de 10 graden krijgt ze, als ze helemaal kaal is, een ongevoerde Bucas regendeken op. Als het ver onder de nul komt 's nachts (-10 oid) dan gaan er twee ongevoerde dekens op.
Na oktober scheer ik haar in het jacht/deken model, dan loopt ze zonder deken tenzij het regent. Zelfs met 's nachts -10 kan ze prima buiten zonder deken als ze in dit model geschoren is.
In maart gaat ze weer helemaal kaal en dan loopt ze ook zonder deken, tenzij (wederom) het regent.
Ik scheer wel een keer of 8 a 10 per jaar en heb nog nooit gehad dat haar vacht niet mooi was daardoor. Heb haar 3 weken terug nog geschoren omdat ze het zo heet had, nu staat ze zonder deken (alleen Boett) buiten.
Ik gebruik nooit een uitrijdeken, maar ga als ze helemaal geschoren is en het vriest ook niet stil staan kletsten.
(Ilonk woont overigens 24/7 buiten 12 maand per jaar met alleen een carport om onder te schuilen.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ik wilde Nisko dit jaar voor het eerst eigenlijk wel gedeeltelijk scheren, net als Iwan in jachtmodel. Maar nu vraag ik me af, kan ze dan ook nog zonder deken naar buiten? In de winter gaat ze 2 keer een middag naar buiten, dus vrij weinig. Maar het is vrijwel onmogelijk een deken op te doen, aangezien ze met nog 19 andere vriendjes in de bak staat, dat overleeft een deken nooit
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- Ilonka
Carolinef: Dan zou ik lekker voor helemaal kaal gaan, als ze toch niet buiten komen wat heeft de vacht dan nog voor nut? Lijkt me wel prettig een Fjord heeft het toch gauw warm als hij binnen staat.
Annemarie: Kan makkelijk in een jachtmodel en zonder deken naar buiten. Twee jaar terug stond Ilonk in een nacht dat het -15 graden vroor zonder deken buiten ik ben om 2 uur 's nachts nog gaan kijken of ze het niet te koud had, nou nee hoor die voelde nog heerlijk aan.
Annemarie: Kan makkelijk in een jachtmodel en zonder deken naar buiten. Twee jaar terug stond Ilonk in een nacht dat het -15 graden vroor zonder deken buiten ik ben om 2 uur 's nachts nog gaan kijken of ze het niet te koud had, nou nee hoor die voelde nog heerlijk aan.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
het ligt er een beetje aan met welke collega's ze naar buiten gaat. Bij ons gaan ze met zijn tienen en vorig jaar is er geen één deken gesneuveld.Annemarie schreef:Ik wilde Nisko dit jaar voor het eerst eigenlijk wel gedeeltelijk scheren, net als Iwan in jachtmodel. Maar nu vraag ik me af, kan ze dan ook nog zonder deken naar buiten? In de winter gaat ze 2 keer een middag naar buiten, dus vrij weinig. Maar het is vrijwel onmogelijk een deken op te doen, aangezien ze met nog 19 andere vriendjes in de bak staat, dat overleeft een deken nooit.
Het jaar daarvoor heeft Romeo ze allemaal stuk gebeten, maar daarna hebben we er van dat anti bijt opgedaan toen was het een stuk beter.
Maar als ze bijna altijd binnen staat kun je best helemaal scheren. Die 2 middagje overleeft ze dan wel, maar dan moet je wel optijd scheren, niet wachten tot december want dan is het verschil te groot.
Muis Keurmerrie!
Iza heeft een buitenbox en staat in de winter een paar uur per dag in de paddock. Als ze helemaal geschoren is, gaat ze eerst onder een 300 grams waterdichte. En daar gaat vanaf de eerste vorst nog een onderdeken onder.Jesziica schreef:Hoeveel gram is het beste als je (geschoren) fjord 24 uur per dag op stal staat en een uurtje ongeveer in de paddock?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Dat is een kwestie van uitproberen. Op mijn vorige stal stonden ze iedere dag buiten ook 's winters, en er sneuvelde bij de ruinen 1 deken. Maar de ruinen waren daar vaak aan het kloten, en bij de merries niks.Annemarie schreef:Maar het is vrijwel onmogelijk een deken op te doen, aangezien ze met nog 19 andere vriendjes in de bak staat, dat overleeft een deken nooit.
ja zelfs met jachtmodel was hij wel s klammig op stal, maar ze staan natuurlijk met zi'n 16nen daar.Ilonka schreef:Carolinef: Dan zou ik lekker voor helemaal kaal gaan, als ze toch niet buiten komen wat heeft de vacht dan nog voor nut? Lijkt me wel prettig een Fjord heeft het toch gauw warm als hij binnen staat.
.
en dan 200 grams genoeg ?
(ja ben echt leek wat dit betreft)
ik denk dat ik weet hoe ik het ga doen
ja eind oktober dan scheren,, dan wil ik dun dekentje erop dan bij de echte winter een 300 grams en dit jaar had ik dat ze iedere keer nat sond onder haar deken ze had dan wel wintervacht maar zou ik dan de dunne deken die ik voor de koude winter op doe ook als tussen deken eind winter kunnen gebruiken ????

ja eind oktober dan scheren,, dan wil ik dun dekentje erop dan bij de echte winter een 300 grams en dit jaar had ik dat ze iedere keer nat sond onder haar deken ze had dan wel wintervacht maar zou ik dan de dunne deken die ik voor de koude winter op doe ook als tussen deken eind winter kunnen gebruiken ????
ja dat doe ik ook altijd, dus waarom niet. Anders is de overgang wel heel heel groot.ujord schreef:ik denk dat ik weet hoe ik het ga doen![]()
Muis Keurmerrie!