Paard aan huis... dilemma??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Krista

Paard aan huis... dilemma??

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 12:11

Ben benieuwd naar de ervaringen van diegenen hier die een paard aan huis hebben.

Zoals het er naar uit ziet hebben we een mooi huis gezien in het buitengebied waar we onze paardjes aan huis kunnen houden. Super natuurlijk. Maar ik heb ook wel mn twijfels over de praktische kanten van de zaak...

Nu hebben we onze draver bij een trainer lopen, Ozar loopt bij kenissen in het dorp en de rest van de dravers, die van mn schoonvader en man samen zijn, staan bij mn schoonouders. Op zich allemaal heel fijn, we zijn altijd afhankelijk van de verzorging en rijden van hot naar her, we missen het "eigen" gevoel. Wat wij graag willen is met 2 paarden samen verder, met Oos en Love me True, en niet met de rest. Dan kan er altijd nog wat bijgekocht worden door ons samen.

Tsja en dan loop je tegen een perfect onderhouden huisje aan, met 6 perfecte stallen, en een perfecte bak, mooi omheinde weiland en een perfecte springtuin (die wij niet nodig hebben, haha) op 1200 meter van het bos en 9 km van de grote stad. Maar wij moeten wel werken om een dergelijk paradijsje te betalen.... Full time, en ik 36 uur.
En dat is mijn dilemma dus, ik kan niet de hele dag op de paarden passen. Ze kunnen dan smorgens vroeg een uurtje naar buiten, en smiddags vanaf 17 uur tot einde dag. Voor de rest op stal. Want een hengst en een sloopgrage ruin de hele dag buiten zonder toezicht lijkt mij niks. Ik zou graag iemand in de buurt zoeken die bv iedere dag tussen de middag wat hooi bijvoert en belt als er iets is.

Wat zijn jullie ervaringen? En keuzes? Paarden op 3 lokaties. rust thuis maar altijd heen en weer rijden? Of lekker de paardjes aan huis en in de weekenden en vakanties meer aan huis gebonden zijn?!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 07 aug 2006, 12:18

Aan huis is natuurlijk heel erg leuk maar inderdaad niet erg handig als jullie beiden er de hele dag niet zijn.
Aan de andere kant mijn pony heeft jaren in het bos gestaan, 1 km vanafhet dichtsbijzijnde bewoonde huis en er kwam twee keer per dag iemand, ik dus. Ze stond daar samen met een ruin en er was dus nooit toezicht.
Ik zou niet graag mijn paard alleen 's morgens een uurtje en 's avonds buiten hebben. Dat vind ik niet zo leuk voor de paarden. Of zou je ze dan overdag op stal doen en 's nachts, als je er toch bent, buiten? Als dat niet het geval is zou ik ze lekker laten waar ze zijn, en waar ze buiten kunnen lopen.
Is het geen optie om de omheinig zo stevig te maken dat je sloopgrage ruin en de hengst gewoon buiten kunnen blijven?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
roos

Bericht door roos » ma 07 aug 2006, 12:22

het is je eigen keuze die je maakt....

IK zou bijvoorbeeld mijn paard niet graag zonder toezicht ergens laten staan. Danc is nogal vindingrijk in het uitbreken...dus mij niet gezien. En een sloopgrage ruin, sloopt hij dan gaan omheining??

Maar misschien kan je eerst proberen of je iemand kan vinden die tussen de middag kan gaan kijken, maar dan als nog is er niet de gehele dag toezicht..

Wat ook kan is en een hek en schrikdraad...

Ik wens je veel succes met je beslissing!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Krista

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 12:26

De bestaande omheinig is op zich prima hoor, alles is perfect afgewerkt. Het is een witte omheinig met kunststof eromheen en daar kunnen we nog een draadje voor spannen als dat nodig is. Ze moeten zowieso niet bij elkaar kunnen lopen, maar een eigen kampje hebben.

Op zich qua weidegang vind ik het niet zo een probleem. Love me komt nu iedere dag maar een uurtje buiten in een paddock en als Oos 4-5 uurtjes buiten is dan is het ook veel, dus dat kunnen wij ze dan ook wel bieden, ze mogen van mij buiten blijven tot we gaan slapen!
roos

Bericht door roos » ma 07 aug 2006, 12:41

Ik zou dan gewoon voor weidegang aan huis gaan, gezien jouw laatste stukje uitleg. Als ze het gewend zijn is het toch geen probleem. En als het mooi weer is kunnen ze misschien nog wel langer buitenstaan.

SUcces!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
lientje

Bericht door lientje » ma 07 aug 2006, 12:42

tja als het is wat je wilt waarom niet? Heb wel erg in de bijkomende kosten van het perceel, het lijkt mij persoonlijk niets als je het financieel maar net zou redden. Is er dan geen tussenweg met bijvoorbeeld wat minder grond of een wat minder luxe huis?
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Krista

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 12:48

Financieel is het wel te doen hoor.
En... we besparen iig per maand 750 euro trainings en stallingsgeld :D (niet dat we dat geld nu missen hoor)
anika

Bericht door anika » ma 07 aug 2006, 12:56

Ik heb mijn pony's bij huis staan. Over het financiële kan ik niet echt meepraten, ik woon nog bij mijn ouders.

Je zit, zoals je al zei, aan huis gekluisterd. Je kunt niet zomaar een hele dag wegblijven. En als je op vakantie gaat moet je alles goed regelen.
Ik heb het geluk dat we met 5 man op één stuk grond wonen, dus vaak is er wel iemand thuis die hooi (dat ik vantevoren klaar heb gezet) kan voeren.

Hier is ook niet de hele dag toezicht. Zo is Murphy wel eens losgebroken, maar die ging gelukkig ergens veilig in een weiland vol gras staan.
Ik heb ze daarom grotendeels van de dag in de 'paddock' staan. Daar staan ze lekker afgelegen en verder weg van de drukke weg.

Er komen verder nog zoveel meer dingen bij kijken. Je moet zelf hooi/stro/zaagsel regelen, de afvoering van de mest enz.

Als je het allemaal door laat gaan, zou ik ook kiezen voor een verzorgster. Diegene kan dan toezicht houden en de nodige klusjes doen. Scheelt jou ook weer werk.
Al is het lastig een geschikt iemand te vinden..
Murphy :+: Ysha
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 07 aug 2006, 14:58

Ik heb mijn Fjorden aan huis en dat bevalt prima ik zou het niet meer anders willen. Maar...

- het is een hoop werk (wat we er graag voor over hebben)
- we zijn geen vakantiegangers
- verzorgers zijn iets lastiger want je wilt toch ook je privacy
- die van ons kunnen zomer en winter overdag gewoon naar buiten
- mestafvoer maar ook -opslag kan een probleem zijn (wij hebben container, werkt prima)
enz.

aan de andere kant

- scheelt het heel veel tijd van het heen en weer rijden..
- heb je er veel zicht op
- is het veel goedkoper
etc.
Suzanna

Bericht door Suzanna » ma 07 aug 2006, 15:16

Ja ik heb nu ook de paarden aan huis.
We gaan niet zovaak op vakantie en als mjin ouders nu weg zouden willen zou ik wel moeten blijven ja.

Handig: goedkoop
dichtbij
Scheelt veel tijd

Niet handig: je kan niet makkelijk op vakantie
veel werk(zelf uitmesten, voeren, enz)
Odinn is een toppaard!!
ujord

Bericht door ujord » ma 07 aug 2006, 18:31

als ik het zou kunnen zou ik het doen , maar vind dit ook heel handig en vooral gezellig op een pension stalling maar als je idd al met zen 2e bent... ik zou het zeker doen en in de zomer maanden kunnen ze overdag toch bijna niet naar buiten met de dazen en hitte en als je mest afvoer en stal bedekking aanvoer goed regelt lijkt het mij geen probleem
Wiesje

Bericht door Wiesje » ma 07 aug 2006, 19:10

Nog drie weken wachten, en dan staan onze paarden ook bij mij thuis.
Maar ik ben altijd thuis (en dan bedoel ik ook ECHT ALTIJD :D ) dus toezicht genoeg. Op vakantie gaan we toch al nooit dus als ik eens een avond weg ben, dan doet Marlies de paarden (haar paarden komen ook bij ons wonen en Marlies woont al bij ons :D ). Ideaal geregeld dus en ik kan niet wachten!

Ik denk dat je je beslissing stiekem al een beetje gemaakt hebt meid!! Gewoon doen!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 aug 2006, 19:46

Oh, ik wou dat ik voor dat dilemma stond! wij zijn al jaren aan het zoeken naar een leuk huisje met grond voor onze paardjes. Maar ja we zitten een beetje in een dure hoek.

Als ik dit zo lees en je maakt je overdag bezorgd, zou ik proberen iemand te vinden die 's middags effe wil gaan kijken.
Voor de rest zou ik zeggen: DOEN!!! Maar ik ben dan misschien niet helemaal objectief....
Viv

Bericht door Viv » di 08 aug 2006, 04:32

Ik zou er ook voor gaan, klinkt als ene ideaal plekje. Als je nog ene gepensioneerde kan vinden die de paardjes 's middags eten geeft ben je helemaal uit de brand.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 08 aug 2006, 06:50

Ja zoiets Viv. Ik pacht een stuk land van iemand. Nou ja pacht ik mag het gratis gebruiken als ik het onderhoud. Voor mij is het ook haast geen doen om voor mijn werk nog naar de paarden te gaan. Dus ik heb iemand erbij gezocht. Deze man voert 's morgens de paarden en geeft ze te drinken. Mijn vader komt vaak in de middag nog even kijken of alles goed gaat en ik doe het in de avond. Prima deal :D
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Krista

Bericht door Krista » di 08 aug 2006, 09:18

Bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn om te lezen hoe anderen er tegenaan kijken. En inderdaad, iemand erbij zoeken die er overdag naar om kijkt dat zou mij een fijn gevoel en rust geven!
Vakantiegangers zijn wij ook niet, in tegendeel. We zijn graag met de paarden bezig als we vrij zijn. Of naar de koers of met Oos op concours.
Morgenochtend gaan we bezichtigen. Spannend...
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 08 aug 2006, 11:04

Heel veel plezier morgen!
Plaats reactie