hier komt twijfeltje weer met een vraag..............

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
yvette

Bericht door yvette » ma 07 aug 2006, 10:07

Ja, dat van die vriendschap kan je alleen zelf beoordelen.
Maar jij moet doen met je paard waar jij achter staat. Niet omdat wij het zeggen of je vriendin het zegt. Uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor haar welzijn.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Krista

Bericht door Krista » ma 07 aug 2006, 10:44

Van die vriendschap moet je zelf beoordelen inderdaad, dat ligt er maar net aan wat jij van een vriendschap verwacht, zoiets is heel persoonlijk natuurlijk.
Voor mij persoonlijk zou het verhaal zoals jij het verteld geen vriendschap zijn.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
roos

Bericht door roos » ma 07 aug 2006, 11:53

Ik ga mee met Krista en voor de welzijn van je paardje gaan. Het ene paard is het andere paard niet, zo werkt bij het ene mens wel dat medicijn en bij de andere juist niet(om maar een voorbeeld te geven.

Ik zie Danc ook nog niet zonder ijzers lopen hoor. ALs danc bijv een ijzers kwijtraakt dan loopt ie binnen de 5 dagen op het vlees. Hoe moet ik die ooit 'natuurlijk'laten bekappen. Natuurlijk kan je wel zeggen je moet de hoefnagelgaten er uit laten groeien, maar wat dan...dan loopt me paard maanden en maanden kreupel

Ik zou dus gewoon voor het welzijn van je paardje gaan
SUcces ermee en laat ons weten hoe het met Vera gaat!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 07 aug 2006, 15:59

donderdag tussen 4 en half 5 komt de smid om Vera te beslaan, dus dan kunnen we weer lekker overal komen :D

mijn "vriendin" is een heel ander verhaal, ze is hartstikke beledigd, zeker omdat Vera afgelopen nacht bij Zwier van Josine heeft gelogeerd. Dus zij telt 1 en 1 bij elkaar op en komt tot de conclusie dat Josine mij omgepraat heeft en ervoor heeft gezorgt dat ik nou mijn paard ga verpesten (zoals zij dat ziet) :? Toen ik haar vroeg of ze even wilde kijken hoe de hoeven van Vera waren, gewoon om te laten zien dat het echt niet langer gaat zo, zei ze:"nee nou je haar gaat laten beslaan vind ik het onzin om er nog naar te kijken"

Nouja we zien het wel, ben niet van haar afhankelijk, ik betaal netjes mijn stalhuur en heb in principe niets met haar te maken, als zij zich zo op wilt stellen moet ze dat maar doen. Ik ga daar naartoe om plezier te hebben met mijn paardje en niet om gezeur aan te horen van haar.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 07 aug 2006, 17:33

Ik ben, zoals je weet ook niet van de ijzers. Waar ik altijd wel mijn vraagtekens bij heb gezet is de strasser methode. Die heb ik heel bewust links laten liggen, mij te rigoureus. Een paard dat pijn moet hebben voordat hij goed loopt? Kom nou, dat mag toch nooit de bedoeling zijn van NB? Je zou een meer gematigde methode kunnen proberen of evt. met schoenen werken. qua kosten maken ijzers <-->schoenen elkaar niks.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 07 aug 2006, 19:02

nina1993 schreef:Ik ben, zoals je weet ook niet van de ijzers. Waar ik altijd wel mijn vraagtekens bij heb gezet is de strasser methode. Die heb ik heel bewust links laten liggen, mij te rigoureus. Een paard dat pijn moet hebben voordat hij goed loopt? Kom nou, dat mag toch nooit de bedoeling zijn van NB? Je zou een meer gematigde methode kunnen proberen of evt. met schoenen werken. qua kosten maken ijzers <-->schoenen elkaar niks.
Ik heb een poosje met schoenen gereden, maar die hoeven veranderen elke keer, dus dan passen die dingen weer niet meer, dan zijn ze weer te klein, maak ik ze groter, wordt ze bekapt en zijn ze weer te groot. Elke keer vliegen die dingen om mijn oren en ik kan ook niet zeggen dat je ze "ff" versteld :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

nina1993

Bericht door nina1993 » di 08 aug 2006, 06:57

Hoe kan het verschil in stand van de hoeven zo groot worden dan? Dat had ik helemaal niet. Altijd netjes op de juiste maat voor of na het bekappen. Dat verstellen is inderdaad een rotwerkje.

Ik heb ook echt problemen gehad met nina's hoeven, maar die schoenen deden toch altijd prima hun werk. Nu moet ik wel zeggen dat ik de smitjes heb, misschien dat dat nog wat uit maakt?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Viv

Bericht door Viv » di 08 aug 2006, 07:08

Echte vrienden staan achter elke beslissing die je neemt, ookal is het niet die van hun.
Jouw vriendin is geen vriendin imo :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » di 08 aug 2006, 09:08

Dat ben ik helemaal met Viv eens!!!
Als Vera zulke zere voetjes heeft nu, overleg dan even met je smid of er misschien nu de eerste keer een zooltje of siliconen tussen kan. Dat dempt voor haar en vangt druk van steentjes nog meer op!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 08 aug 2006, 12:55

@nina1993: Ik heb easyboots en dat werkt dus voor geen meter :? Haar hoeven groeien best hard, maar slijten ook heel snel af met die kiezels en dan krijg je van die omgebogen randen, het is bij ons echt een ramp om een paard blootvoets te laten lopen.

@Viv: Ze zegt dat ze achter mijn beslissing staat, maar aan de andere kant probeert ze me wel om te praten, ik heb inmiddels wel in de gaten wie van de twee een echte vriendin is en wie mij alleen maar gebruikt. Zij gebruikt mij en Josine is een echte vriendin

@Krista: Ik heb de smid aan de telefoon al verteld hoe de zaken ervoor staan en hij zei al dat hij eerst eens ging kijken wat ie het beste kon doen en/of er wel ijzers onder konden, ze staat heel kort namelijk :?

Nou nog even een update van vandaag.
Ik heb op Meinderd gereden, want Vera laat ik mooi staan tot donderdag, ze krijgt in de wei beweging zat (zeker als ik Meinderd meeneem). Nou heeft Meinderd al echt dat teruggetrokken van die hoeven, omdat hij al langer via Strasser bekapt wordt en wat doet Meinderd op keizels? Juist, hij strompelt als een paard wat stokkreupel is. Moet Vera daar doorheen? Nee, dat ga ik mijn paard echt niet aandoen, die arme knul heeft echt pijn gehad en niet overal kan je in de berm, dus wat doe je? Je gaat (wat helemaal niet mag natuurlijk) op stukken akker rijden wat net afgemaaid is enzo................. nee het ritje met Meinderd heeft mij nog verder overtuigd dat ik de juiste beslissing heb genomen met Vera.

Vera

Bericht door Vera » wo 09 aug 2006, 07:42

Krista schreef:Ijzers zijn helemaal niet slecht voor je paard, slechte hoefsmeden zijn slecht voor je paard :D
Er is pas een topic over geweest hier ik zou dat even nalezen.
Zelf zou ik voor het welzijn van mn paard kiezen. Als je over de kiezels moet en geen andere keus hebt zou ik mijn paard die pijn aan zn voetjes wel besparen en er een ijzertje onder leggen hoor!
helemaal mee eens!
Maar een alternatief zou zijn om hoefschoenen te gebruiken, doe ik met Vera ook, maar ik rijd maar één keer per maand op de harde weg, dus dan is het wel te doen. (wij gaan eigenlijk altijd met de trailer naar het bos) maar als ik vaker zou gaan ga ik voor de ijzers hoor.
Bijna elk paard, loopt op blote voeten niet lekker op kiezels, dus ik zou me echt niet schuldig voelen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 09 aug 2006, 08:43

dat doe ik ook niet hoor, ik heb het gisteren weer bij Meinderd gezien die liep ook net als een stokkreupel paard op de kiezels :?

Siboof

Bericht door Siboof » wo 09 aug 2006, 09:11

Viv schreef: Dat maakt werkelijk geen bal uit :D

Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen, dat het niet uitmaakt hoe je bekapt.

Ofke is de eerste 6 jaar van haar leven normaal bekapt. Toen wij haar kregen sleten de hoeven zo snel dat ze binnen een maand al gevoelig liep. Toen hebben wij er dus ijzers onder gedaan (omdat we toen dus net een eigen paard hadden en niet beter wisten), sinds za natuurlijk bekapt wordt zijn haar hoeven echt veel harder geworden en de vorm verandert ook echt. Bonfire werd eerst ook normaal bekapt, en kreeg vrij snel te korte hoeven., Nu met natuurlijk bekappen kan hij uren over de weg draven zonder ergens laat van te hebben. Het lijkt mij dat dit geenpsychologisch verschil is. Het moet toch ergens door komen.... Al ben ik er wel van overtuigd dat de hoeven goed gestimuleerd moeten worden, wat niet gaat als het paard 22 uur per dag op stal stilstaat.

Don't get me wrong: Ik ben tegen de strassermethode, daar heb ik echt veel ernstige verhalen over gehoord.

Het zal zeker per paard verschillen welke methode het best werkt, maar om te zeggen dat het geen bal uitmaakt, dat gaat er bij mij echt niet in...

Sim0ne
Vera

Bericht door Vera » wo 09 aug 2006, 10:43

Siboof schreef:
Viv schreef: Dat maakt werkelijk geen bal uit :D

Ik snap echt niet hoe je dat kunt zeggen, dat het niet uitmaakt hoe je bekapt.

Ofke is de eerste 6 jaar van haar leven normaal bekapt. Toen wij haar kregen sleten de hoeven zo snel dat ze binnen een maand al gevoelig liep. Toen hebben wij er dus ijzers onder gedaan (omdat we toen dus net een eigen paard hadden en niet beter wisten), sinds za natuurlijk bekapt wordt zijn haar hoeven echt veel harder geworden en de vorm verandert ook echt. Bonfire werd eerst ook normaal bekapt, en kreeg vrij snel te korte hoeven., Nu met natuurlijk bekappen kan hij uren over de weg draven zonder ergens laat van te hebben. Het lijkt mij dat dit geenpsychologisch verschil is. Het moet toch ergens door komen.... Al ben ik er wel van overtuigd dat de hoeven goed gestimuleerd moeten worden, wat niet gaat als het paard 22 uur per dag op stal stilstaat.

Don't get me wrong: Ik ben tegen de strassermethode, daar heb ik echt veel ernstige verhalen over gehoord.

Het zal zeker per paard verschillen welke methode het best werkt, maar om te zeggen dat het geen bal uitmaakt, dat gaat er bij mij echt niet in...

Sim0ne
misschien heb je nu gewoon een betere hoefsmid, de mijne is geen natuurlijk bekapper, maar doet helemaal niets meer of minder dan de natuurlijke bekapper. Volgens hem is natuurlijk bekappen gewoon bekappen zoals het hoort en heeft iemand dat natuurlijk er gewoon bij verzonnen. zou best kunnen als ik de methodes vergelijk zie ik geen verschil. Ik denk dat een goede hoefsmid het verschil maakt. Je ziet wel eens paarden lopen dat je denkt o mijn god wat is daarmee gebeurt en dan zijn ze pas naar de hoefsmid geweest, ik denk dat daar al een heleboel fout gaat.
Muis Keurmerrie!
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 09 aug 2006, 16:15

bij Strasser worden ze heel laag op de hielen gezet, zodat ze dus minder op de tenen lopen, maar om deze vraag niet uit te laten lopen in een discussie over al dan niet natuurlijk bekappen is het misschien beter dat er een slotje op komt?

Ik heb antwoord op mijn vraag en ik heb inmiddels de beslissing genomen dat het bij ons geen doen is om je paard zonder ijzers te laten lopen, morgen komt de smid en dan gaan er ijzers onder.

Vera

Bericht door Vera » wo 09 aug 2006, 19:22

goed besluit!

discussie gesloten!
Muis Keurmerrie!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 10 aug 2006, 08:48

Als mensen eventueel nog verder willen discussieren over het bekappen, dan kan er ten alle tijden ene topic geopend worden.

Ziggy heeft antwoord :D Dus haar slotje komt hierbij!

-close-
Gesloten