Hoe duur was jouw paard...
Mensen zoals v/d Berg, Louis uit België hebben toch ook fokmerries en verdienen er toch ook geld mee?Aurora schreef:Aan een merrie verdienen d.m.v de fokkerijCharret schreef:Dan zitten wij op dezelfde lijn. Toch denk ik wel dat er enig prijsverschil zit tussen een ruin en merrie. Merrie zou je nog iéts op kunnen verdienen d.m.v. de fokkerij.
Geintje zeker, wat dacht je van dekgeld, voorrijdkosten hengstenhouder , scannen extra brok, en dan maar duimen dat er niks mis gaat met het veulen. Nee een veulen fokken voor het geld is m.b.t het Fjordenpaard dagdromerij. Puur voor de fun en om een mooie lijn te krijgen anders niks........[sorry of topic]
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Charret schreef:Mensen zoals v/d Berg, Louis uit België hebben toch ook fokmerries en verdienen er toch ook geld mee?Aurora schreef: Aan een merrie verdienen d.m.v de fokkerij
Geintje zeker, wat dacht je van dekgeld, voorrijdkosten hengstenhouder , scannen extra brok, en dan maar duimen dat er niks mis gaat met het veulen. Nee een veulen fokken voor het geld is m.b.t het Fjordenpaard dagdromerij. Puur voor de fun en om een mooie lijn te krijgen anders niks........[sorry of topic]
Ja idd, er wordt verdiend

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ja maar dan telt de wet van de grote getallen.Charret schreef:Mensen zoals v/d Berg, Louis uit België hebben toch ook fokmerries en verdienen er toch ook geld mee?Aurora schreef: Aan een merrie verdienen d.m.v de fokkerij
Als je een veulen fokt, je krijgt een merrievuelen, hebt niet te veel veeartskosten, is in één keer drachtig geraakt, ja dan hou je misschien iets over als het een goede is.
Maar het kan ook een keertje zo zijn dat er na alle inspanning geen of een dood veulen komt, dan hebt je dus alleen maar kosten gemaakt.
Zie het fokken van een veulen voor een particulier dus echt maar als hobby, een bedrijf kan de gemaakte onkosten nog verrekenen, maar een particulier niet.
edit:
Vera koste allen de dekkosten (ik dacht 160 euro) en natuurlijk wat ekstra kosten voor brok, vervoer naar de hengst en scannen etc. laten we het op 300 euro houden. k heb het niet precies bijgehouden
Ze is namelijk bij ons geboren
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Vera kostte 1300 euro, ze was broodmager en niet ingereden (ook al werd er gezegt van wel), er had hooguit weleens iemand op gezeten, maar daar had je het mee gehad. Er is mij weleens gezegt: "voor dat geld heb je een veel mooiere" of "zo dat is veel geld voor zo'n scharminkel"........................ ach ik was gewoon op slag verliefd op dat schattige hoofdje van haar en heb door alles heen gekeken gelukkig, want ze is uitgegroeid tot een hele mooie meid (al zeg ik het zelf
)

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Heb Bjorn voor een appel en een ei kunnen kopen, heeft me 125,- euro gekost. Lucky me, zeg maar!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Nou daar krijg je op dit moment ook geen vette bek van de schapen staan op dit moment tussen de 52 en 82 €.Nicole schreef:En Bart v/d Berg leeft ook niet alleen van de fokkerij! Hij heeft ook nog schapen!
Vaak hebben de wat grotere fokkers er ook nog handels fjorden......
De nodige jonge meiden op het erf die deze handels fjordjes eventjes berijden en dan hup weer snel in de verkoop.
Nee, als je alles bij elkaar opteld[maar dat moet je niet doen hoor

Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
even over het fokken: Caya heeft mij nog niet echt veel gekost hoor... 
is dan ook een voorbeeldig mannetje(klopklop)
toen Ydel daar gestald was(wei) werd ze namelijk ook ingereden, dus die kosten betaalde mijn vader later opeens, als kado
dus geen stallingskosten...
dus alleen dekgeld 170 euro(INCL btw
)
en ze is in totaal 3 keer gescand!
waarvan 1 keer in drente.
verders af en toe een plakkie hooi meer...
verders niets...

is dan ook een voorbeeldig mannetje(klopklop)
toen Ydel daar gestald was(wei) werd ze namelijk ook ingereden, dus die kosten betaalde mijn vader later opeens, als kado

dus geen stallingskosten...
dus alleen dekgeld 170 euro(INCL btw

en ze is in totaal 3 keer gescand!
waarvan 1 keer in drente.
verders af en toe een plakkie hooi meer...

verders niets...

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
nina heeft ons destijds 3500 gulden gekost. Zij was toen 7 en beleerd onder het zadel. Ze had ook wel eens voor de sulky gestaan, maar ik weet niet hoe ver dat door gevoerd is. Ik geloof niet dat ze daar helemaal mee klaar waren.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
Bart had schapen. Daarnaast is het bij Bart inderdaad: hengsten én handel én beleren.Aurora schreef:Nou daar krijg je op dit moment ook geen vette bek van de schapen staan op dit moment tussen de 52 en 82 €.Nicole schreef:En Bart v/d Berg leeft ook niet alleen van de fokkerij! Hij heeft ook nog schapen!
Vaak hebben de wat grotere fokkers er ook nog handels fjorden......
De nodige jonge meiden op het erf die deze handels fjordjes eventjes berijden en dan hup weer snel in de verkoop.
Nee, als je alles bij elkaar opteld[maar dat moet je niet doen hoor] Van ontwormen inenten, kosten van hooi en stro onderhoud van stal dan schiet je er geen fluit mee op. Voor de meesten is het puur hobby.
Verder jonge meiden die eventjes snel beleren is niet het geval hier. Het gros van de fjorden hier gaat naar Trudy de Jager die betaald wordt voor het zadelmak maken. Verder gaat er hier niet veel extra brok in bij de fokmerries, leven voornamelijk van het gras op het land en in de winter van de kuil die ook van eigen land afkomstig is.
Maargoed...fjordenfokkerij en verdienen? Nee dan moet je al extreem groot zijn (wat alleen meer arbeid met zich mee brengt) en ook naar het beter betalende buitenland verkopen! En daarnaast niet enorme luxe willen waar vele kosten naar uit gaan (niet scannen, maar gok wagen, niet enten, weinig ontwormen, zoveel mogelijk op het land en hopen dat alles voorspoedig gaat!!).
Sas was 1400, 8 jaar en hooguit paar keer ingespannen geweest. Drachtigheid was toen nog niet duidelijk.
Cai kost tot nu toe: 1 keer opvoelen, 1 rhino-enting (indien er geen rhino was geweest in drenthe, waren deze twee kostenposten niet aanwezig geweest, maargoed), 1 veulenprik, 2 ontwormingen, maand stalling (2wk voor, 2 wk na geboorte)
Geluk is de vrucht van intens werk