Ik ben radeloos...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Suzanna

Bericht door Suzanna » do 27 jul 2006, 10:01

Hoeveel biks moet ik dan geven?
Odinn is een toppaard!!
Kelly

Bericht door Kelly » do 27 jul 2006, 10:25

Hooguit een handje na het rijden.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Suzanna

Bericht door Suzanna » do 27 jul 2006, 11:02

En ze heeft dan nog genoeg energie om een uur te draven en te galopperen?
Odinn is een toppaard!!
Claudje

Bericht door Claudje » do 27 jul 2006, 11:03

Suzanna schreef:En ze heeft dan nog genoeg energie om een uur te draven en te galopperen?
Tuurlijk, het is een Fjord :D Als ze nu te dik is, heeft ze blijkbaar een teveel aan energie wat ze opslaat als vet.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Kelly

Bericht door Kelly » do 27 jul 2006, 11:22

Suzanna schreef:En ze heeft dan nog genoeg energie om een uur te draven en te galopperen?
Taco levert er ook topprestaties op :j
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
roos

Bericht door roos » do 27 jul 2006, 12:11

Dancer ook..hangt er iets verkeerds in de lucht??
Ik zoiu het biks wel geleidelijk afbouwen..., maar dat snap je vast zelf ook wel!

En ik ga met INgele mee....kan ie toch lekker de hele dag het land op!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 27 jul 2006, 12:51

Jups, en eventuele kun je als je merkt dat ze te weinig energie heeft er nog zonnebloem olie over doen :j
Ursula

Bericht door Ursula » do 27 jul 2006, 13:03

Suzanna schreef:Ze wordt echt intensief bereden, en volgens mijn instructrice heeft ze ook echt wel een goede conditie nu :j
Die biks wil ik daarom niet weglaten, want dan heeft ze toch geen energie genoeg meer?
Op buitenrit rijden we vaak langer dan een uur(en dan draven we en galopperen we alleen maar, alleen in en uitstappen) en in de bak een half uur tot 3 kwartier. En dan dressuur ik echt intensief.
Een half uur tot 3 kwartier in de bak rijden is niet intensief voor een paard. Als je rantsoen wilt berekenen, valt dit onder lichte arbeid. Maar met die buitenritten kan ik me voorstellen dat ze misschien iets extra's nodig heeft. Toch zou ik ook eerst het biks weg laten ipv het gras, uit het gras halen ze ook wel energie.
Succes!
Ursula (Bjorgard x Briggen) + Kunar = Cider!! *o/*
Ursula Aspirant Ster!
karleylover

Bericht door karleylover » do 27 jul 2006, 18:56

Tjelle krijgt alleen maar gras (en nu ook wat appels en een klein beetje muesli/biks omdat de wei zo droog is...maar zo erg nodig is het eigelijk niet) en hij is echt super druk...dus energie van gras krijgen ze dus genoeg ;)
Tjelle staat nooit op veel voer...als hij in de winter op stal staat krijgt hij 1 kilo muesli op een dag en wat appels/peen/brood en hooi en hij blijft druk terwijl hij geen krachtvoer of iets krijgt...Volges mij heeft hij adhd ;)
Ik denk dus ook dat je die biks bij jou paard gewoon weg kan laten...
..::* Tjelle *::.. & ..::* Karley *::..
Suzanna

Bericht door Suzanna » vr 28 jul 2006, 08:06

roos schreef:Dancer ook..hangt er iets verkeerds in de lucht??
Ik zoiu het biks wel geleidelijk afbouwen..., maar dat snap je vast zelf ook wel!

En ik ga met INgele mee....kan ie toch lekker de hele dag het land op!
Haha toch niet.. als ik de biks weghaal kan ze denk ik een halfuur langer op het land, een hele dag zekerweten niet!
Ursula schreef:
Suzanna schreef:Ze wordt echt intensief bereden, en volgens mijn instructrice heeft ze ook echt wel een goede conditie nu :j
Die biks wil ik daarom niet weglaten, want dan heeft ze toch geen energie genoeg meer?
Op buitenrit rijden we vaak langer dan een uur(en dan draven we en galopperen we alleen maar, alleen in en uitstappen) en in de bak een half uur tot 3 kwartier. En dan dressuur ik echt intensief.
Een half uur tot 3 kwartier in de bak rijden is niet intensief voor een paard. Als je rantsoen wilt berekenen, valt dit onder lichte arbeid. Maar met die buitenritten kan ik me voorstellen dat ze misschien iets extra's nodig heeft. Toch zou ik ook eerst het biks weg laten ipv het gras, uit het gras halen ze ook wel energie.
Succes!
Nou een halfuur is naar mijn mening wel intensief voor haar! Na een halfuur priveles ben ik kapot en zij heeft dan ook echt keihard gewerkt!
Janine schreef:
Jups, en eventuele kun je als je merkt dat ze te weinig energie heeft er nog zonnebloem olie over doen :j
Maar zonnebloemolie is toch hartstikke vet? Daar wordt ze dan toch ook dik van, of niet?
Odinn is een toppaard!!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 28 jul 2006, 08:09

Maar zet ze 5 min stil en ze kunnen weer, die van mij wel hoe minder vet hoe meer energie ;).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 28 jul 2006, 08:14

Suzanna schreef:Nou een halfuur is naar mijn mening wel intensief voor haar! Na een halfuur priveles ben ik kapot en zij heeft dan ook echt keihard gewerkt!
Voor jouw is dat intensief, maar voor de 'maatstaven' niet ;) Als jouw training al intensief is, wat doet een Z-paard dan voor training ;) snappie!
Suzanna schreef:
Janine schreef:Jups, en eventuele kun je als je merkt dat ze te weinig energie heeft er nog zonnebloem olie over doen :j
Maar zonnebloemolie is toch hartstikke vet? Daar wordt ze dan toch ook dik van, of niet?
Olie is een duurzame energie leverancier, het komt geleidelijk vrij, waardoor ze langer kunnen doorgaan:
Door het gebruik van vet als energiebron 'spaart' het paard zijn voedingsreserve (glycoceen) in de spieren. Het paard slaat meer glycoceen op in de spieren. Tijdens zware inspanningen (bijv. eindspurt) mobiliseert het paard de reservevoorraad glycoceen. Meer energie dus als het echt nodig is. Door deze gewenning kan de paardenspier meer zuurstof gebruiken om het glycoceen af te breken tot ATP. Hoe meer zuurstof gebruikt wordt, hoe minder melkzuur. Melkzuur is de oorzaak van vermoeidheid en stijfheid.

Koolhydraten zijn snelle leveranciers, voor explosieve krachten. Dus voor korte snelle inspanningen, en niet voor duurzame inspanningen.
Plaats reactie