Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
lientje
Bericht
door lientje » vr 21 jul 2006, 10:17
Suzanna schreef:overdoseren is meer rommel slikken dan nodig is. En van overdoseren worden de wormen steeds beter bestand tegen de pasta.
Van overdoseren gaan ze juist eerder dood, is door meerdere Da's tegen mij verteld. Is ook enorm logisch, waar dacht je namelijk dat een inenting mee gevuld is??? met iet svna de ziekte stof, waardoor je er dus antistoffen tegen aan gaat maken, en er beter tegen bestand bent. Dat is met wormenspuiten net zo, wat je zegt klopt dus niet.
Yuur krijgt altijd een volle spuit (700 kilo) en flash en sharon ieder de helft (350)
vergeet niet dat er ook nog wel eens wat uit het bekkie valt, zo zit er altijd genoeg in.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
claudia
Bericht
door claudia » vr 21 jul 2006, 11:39
Lien, ik ben het met je eens(had het hierboven ook al gezegd).
BETER OVERDOSEREN DAN ONDERDOSEREN!!!!
Dus je mag je paardje gewoon voor 600 kg geven.
Doe ik met alco ook, en veel zullen die elkaar niet maken in gewicht.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » vr 21 jul 2006, 12:24
Suzanna schreef:En van overdoseren worden de wormen steeds beter bestand tegen de pasta.
Juist andersom, als je te weinig geeft, krijgen ze te weinig 'binnen' en dan 'overleven' ze de aanval, en geven dit genetisch door aan de volgende nakomelingen.
-
Tanja
Bericht
door Tanja » vr 21 jul 2006, 12:41
Ik geef ook de hele spuit hoor,wet ik zeker dat het ze werkt.
Beter te veel dan te weinig dan alsnog hogere wormenkans.
-
Charret
Bericht
door Charret » vr 21 jul 2006, 14:39
Pff, het wordt zo wel even ingewikkeld. Ik snap niet hoe ze bij overdoseren juist resistent er tegen kunnen worden..
Ik hou ze in me kast, dopje erop, doos ernog om. Daar is het over het algemeen koel.
Gisteren heb ik Alies een volle spuit gegeven en zoals Lientje aangaf viel er ook wat uit, door gek doen met de tong

Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Tanja
Bericht
door Tanja » vr 21 jul 2006, 21:01
Inderdaad,er wil er nog wel eens wat uit haar mond vallen,
ook een reden waarom ik de hele spuit geef!
-
Ydel
Bericht
door Ydel » vr 21 jul 2006, 21:04
nou ga ik weer even hard nadenken(en ja, doet soms pijn..)
door de restanten wormenkuur die achterblijven in de mest(en dus gewoon uitgepoept worden in de stal of in het land) gaan de wormen er aan wennen en daardoor worden ze resistent.
(zal voornamelijk in het land gebeuren dus).
dit is wat de dierenarts tegen mij zei.
en dat is paar weekjes geleden, toen caya geboren werd.
want we wilden weten voor hoeveel kg we hem moesten ontwormen...
(dit wil niet zeggen dat ik ze niet overdoseer hoor

)

Ydel: Fjelljon x Bjorgard
veulens:
Caya,
Enya, Fenya,
Gandhi, Harvey,
Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
-
DaphneT
Bericht
door DaphneT » za 22 jul 2006, 09:15
Haha heerlijke discussie, maar beide kanten van het verhaal zijn waar. Bij onderdosering sterven niet alle wormen af, waardoor ze binnen het paard een grotere kans op resistentie kunnen ontwikkelen. Bij enorme overdosering kunnen ze op het land resistentie ontwikkelen. Toch is het grootste gevaar onderdosering, dit zit IN je paard op een relatief klein oppervlak. Op het land komt relatief kleine dosering. Dat betekent dus niet dat je in het wilde weg kunt spuiten, maar iets over het gewicht heen is toch de beste oplossing, omdat er altijd residu in de mest voorkomt. Het is gewoon een moeilijk probleem!
@ lientje: de werking van een entstof is overigens niet vergelijkbaar met die van een ontwormingsmiddel. Een entstof is een levend, veranderd virus of bacterie wat je inspuit in je paard. Hier tegen maakt het paard antistoffen aan, zoals je schrijft, zodat hij snel kan reageren als hij met het echte ziektekiem in aanraking komt. Een entmiddel is dus onafhankelijk van het gewicht. Een ontwormingspasta is een soort gif (domweg gezegd) tegen de wormen. Daarom geef je het ook via de bek in, zodat het op de plaats komt waar de wormen leven, namelijk in het maagdarmkanaal. Er worden dus geen antistoffen gemaakt.
Tegen het gif kunnen wormen resistent worden, bij een vaccin-stof is dit uiteraard niet mogelijk.
-
Charret
Bericht
door Charret » za 22 jul 2006, 09:56
Duidelijk!
Gewoon iéts te veel en niet te koel bewaren. Kun je de mest van je paard ook zelf controleren op wormen of kan alleen en DA dat vast stellen?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
anika
Bericht
door anika » za 22 jul 2006, 09:59
Wie heeft dat ontwormen ooit uitgevonden

Murphy
Ysha
-
Nicole
- Moderator
Bericht
door Nicole » za 22 jul 2006, 14:31
Charret schreef:Duidelijk!
Gewoon iéts te veel en niet te koel bewaren. Kun je de mest van je paard ook zelf controleren op wormen of kan alleen en DA dat vast stellen?
Nee is zelf te checken!
http://www.wormbestrijding.nl/
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
-
Vera
Bericht
door Vera » za 22 jul 2006, 14:47
Nicole schreef:Charret schreef:Duidelijk!
Nee is zelf te checken!
http://www.wormbestrijding.nl/
dus is het niet zelf te checken want je moet het mestmonster naar hun opsturen, dan kun je het zelf ook wel naar de dierenarts brengen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
an
Bericht
door an » ma 24 jul 2006, 08:04
Ik geef libero altijd de hele spuit, hij knoeit er toch ook altijd wel een beetje uit als ie gaat smakken. Met een hele spuit weet ik in ieder geval dat er genoeg binnnkomt.