Bang voor de vliegenspray

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
DaphneT

Bang voor de vliegenspray

Bericht door DaphneT » do 20 jul 2006, 08:39

OK, dit keer geen vraag over mijn fjordjes, die zijn daar veel te nuchter voor :P Maar hoop dat dit ook mag. Mijn 2-jarige KWPN merrie Zarah is een beetje erg panisch voor de anti-vliegen spray. Ik pak haar al met een ketting onder haar kin, maar ze springt werkelijk alle kanten op, steigeren, wegrennen voor zover mogelijk, etc. Nou staan de jonkies dag en nacht buiten bij mij, dus wil ik ze met dit benauwde weer graag beschermen tegen de blinden en horzels. Maar Zarah's angst (of misschien is het wel drammerigheid, want het is echt een vechtertje hoor) is zo groot dat ze zelfs niet meer naar me toe komt in de wei, terwijl ze eerder altijd als eerste met haar neus vooraan stond. Het is trouwens niet dat ze het geluid eng vindt, maar puur de sputters die op haar huid neerkomen. Heeft iemand nog tips? Zouden jullie doorgaan met sprayen, ook als daardoor de kans bestaat dat ze mij daarmee gaat associeren. Soms krijg ik haar zelfs uberhaupt bijna niet meer te pakken als ze de spray fles al ziet. Hopelijk heeft iemand nog fijne tips!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 20 jul 2006, 08:42

Als het geluid het niet is... misshcin het met een spons aanbrengen?!
Charret

Bericht door Charret » do 20 jul 2006, 08:45

Precies dat zou ik ook doen. Spons en probeer haar bekend met de spuit te maken door er eerst water in te doen. Daar kun je mee spuiten wat je wilt. Misschien went het dan.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
DaphneT

Bericht door DaphneT » do 20 jul 2006, 08:51

Goed idee inderdaad, dat met die spons ga ik meteen proberen! Thanx!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 20 jul 2006, 09:11

hehe hoe herkenbaar. Paard van een kennisje heeft dit precies hetzelfde. Die heeft alleen niet angst, maar vind het gewoon helemaal niks en draait steeds weg. Zij doet het hierdoor heel voorzichtig en verder ook alleen op wedstrijden eigenlijk.
Persoonlijk knoop ik de paarden aan de muur en blijf dan gewoon spuiten tot ik klaar ben. Deed ik eerst met Sas en doe ik nu ook met Cai. Sas heeft zich reeds overgegeven. Die blijft nu maar staan onder het mom: Kom er toch niet onderuit.

Maar qua associatie inderdaad spons makkelijkste oplossing!
Geluk is de vrucht van intens werk
Leentje

Bericht door Leentje » do 20 jul 2006, 10:12

met spons of washandje,zo behandel ik onze katten met vlooienspray,die zijn daar ook zo bang van.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Charret

Bericht door Charret » do 20 jul 2006, 11:01

Ik geloof dat het 9 v/d 10 keer niet eens angst is. Maar iets nieuws of gewoon klieren en hun zin doordrijven. Ben wel blij dat ik dat niet met Alies heb. Zo'n gevecht iedere keer weer.
DaphneT

Bericht door DaphneT » do 20 jul 2006, 16:37

Ja dat vind ik met Zaar dus ook heel moeilijk in te schatten. Ze is heel bloederig en soms ook echt wel bang, maar volgens mij maakt ze er ook snel een spelletje van, best lastig soms.
@ Bella: ja zat ook al te bedenken om haar beiderzijds vast te zetten (1 touw trekt ze misschien kapot), want nu heeft ze misschien het idee dat ze wint, maar aan de andere kant: om elke dag er een gevecht van te maken....
Suzanna

Bericht door Suzanna » vr 21 jul 2006, 07:38

zeer herkenbaar. bonnie was eerst ook bang voor water, maar dat heb ik er uit gekregen(gwn blijven afspuiten met een zachte spuit) en nu vind ie vliegenspray niet meer eng :)
Odinn is een toppaard!!
douwina

Bericht door douwina » vr 21 jul 2006, 08:17

Hier hebben we ook 2 van die mutsen, de zusjes Annelisa en Ylirjana. Vaak is het gewoon klier/miepgedrag en kun je ze het beste gewoon goed vast zetten en sprayen maar. Oefening baart kunst :D
Afbeelding
..Lotte

Bericht door ..Lotte » vr 28 jul 2006, 16:45

Ik zou inderdaad met spons doen.. werkt dat?? O:)
DaphneT

Bericht door DaphneT » zo 30 jul 2006, 15:55

Ik heb haar toch maar een aantal keer aan twee kanten vastgezet. Dan ging ze nog flippen bij het zicht van fles, hehe. Pakte haar dan erbij nog op de lip (soort praameffect), daar reageert ze altijd erg goed op en doet ze niks meer. Kan het er dan zo op sprayen. Denk dat het toch wel een stukje drammerigheid is geweest :P
Charret

Bericht door Charret » zo 30 jul 2006, 17:26

Ze is ook nog een kleuter he! Hahaha, ik hoorde ook dat je bijvoorbeeld net zolang moest spuiten totdat ze rustig werden en dan meteen stoppen en belonen.
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 31 jul 2006, 15:08

Haha, ja een kleuter is t wat dat betreft zeker :P Haha, maar inderdaad stop haar daarna vol met een hand brokken. Alleen helaas werkt die omkoop-truc helaas niet zo goed als bij de fjorden O:)
Charret

Bericht door Charret » ma 31 jul 2006, 15:45

Hahaha, tsja..dan uhm..een stukje brood misschien? :P
Plaats reactie