Barefoot

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 16 jul 2006, 10:11

oja dat kan ik dan wel even doen, het zou voor mij een ideale oplossing zijn, want dan heb ik maar 1 zadel nodig voor het buitenrijden en het dressuren
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ellebel

Bericht door Ellebel » zo 16 jul 2006, 11:44

Let op dat een barefoot absoluut niet geschikt is voor een zware ruiter ivm het ruitergewicht niet zo verdeeld wordt als in een zadel met boom.

Heb er net nog een heel artikel in een oude Bit over gelezen. Ik ken overigens ook een fjord met een Torsion en dat zadel schuift als een gek... Mensen gaan er altijd maar vanuit dat die dingen passen net als bij Wintecs met verwisselbare bomen. Zou er dus echt een vakman naar laten kijken want zo'n zadel is dus echt niet altijd geschikt.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 16 jul 2006, 13:51

Ellebel schreef:Let op dat een barefoot absoluut niet geschikt is voor een zware ruiter ivm het ruitergewicht niet zo verdeeld wordt als in een zadel met boom.
Wat is een zware ruiter? En bij Barefoot geven ze als tip om een dubbele inlage in de pad te doen zodat de stijgbeugel in werking meer gedempt wordt...
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Wiesje

Bericht door Wiesje » zo 16 jul 2006, 14:19

Waarom zou het ruitergewicht minder verdeeld worden? Ik heb het artikel in de bit niet gelezen hoor, maar in het eerste moment denk ik: klinkklare onzin.

En net als Roos vraag ik me af wat een zware ruiter is. Een stevige vrouw van 90 kilo is net zo zwaar als een slanke vent van 90 kilo.

Deze opmerkingen zijn absoluut geen aanval, maar ik zou ze graag even wat meer onderbouwd zien.
Viv

Bericht door Viv » zo 16 jul 2006, 15:01

Ellebel schreef:Let op dat een barefoot absoluut niet geschikt is voor een zware ruiter ivm het ruitergewicht niet zo verdeeld wordt als in een zadel met boom.

Heb er net nog een heel artikel in een oude Bit over gelezen. Ik ken overigens ook een fjord met een Torsion en dat zadel schuift als een gek... Mensen gaan er altijd maar vanuit dat die dingen passen net als bij Wintecs met verwisselbare bomen. Zou er dus echt een vakman naar laten kijken want zo'n zadel is dus echt niet altijd geschikt.
Een slecht zittende lichte ruiter is belastender voor een paard dan een goed zittende zwaardere ruiter. :o
Daarbij pleit barefoot voor het gebruik van de speciale drukverdelende fysiopads waardoor het ruitergewicht beter verdeeld wordt.

Dat een boomloos zadel schuift kan verschillende oorzaken hebben welke op de site staan uitgelegd, echter er zijn ook paarden waar elk zadel gaat schuiven omdat ze gewoonweg te rond zijn.
Een "vakman" (zadelmaker?) kan van weinig nut zijn bij een barefoot of torsion want er zit geen boom in dus er valt weinig aan te passen, alleen de voorboom in de pommel kun je in verschillende maten krijgen en wisselen.

Wintecs kun je absoluut niet met een boomloos zadel vergelijken, immers bij en wintec zit je nog met kussens en een volledige boom die ook maar moet passen. Als die niet goed past kun je die voorboom wisselen wat je wilt maar daar gaat de rest van het zadel niet meteen beter van liggen helaas.

Boomloos is niet altijd een uitkomst maar kan voor sommige paarden/ruiters van nut zijn.
Ellebel

Bericht door Ellebel » zo 16 jul 2006, 16:07

Wiesje schreef:Waarom zou het ruitergewicht minder verdeeld worden? Ik heb het artikel in de bit niet gelezen hoor, maar in het eerste moment denk ik: klinkklare onzin.

En net als Roos vraag ik me af wat een zware ruiter is. Een stevige vrouw van 90 kilo is net zo zwaar als een slanke vent van 90 kilo.

Deze opmerkingen zijn absoluut geen aanval, maar ik zou ze graag even wat meer onderbouwd zien.
Zal eens kijken welke bit het was. Ging in iedergeval om de 15 meest gestelde vragen rondom boomloos rijden. Artikel was erg positief hoor, ik haalde toevallig alleen het 'zware ruiter' en 'past niet op elk paard' aan maar verder was Bit heel positief over de ontlasting van de rug, schoudervrijheid en het makkelijker bewegen van het paard. En inderdaad met 'zware ruiter' werd geen prototype omschreven en dus in te vullen naar eigen maatstaf.
Viv

Bericht door Viv » zo 16 jul 2006, 16:26

Toevallig stond in de laatste hoefslag een stuk over het gewicht van de ruiter in verhouding tot het paard. Conclusie: allemaal aan de anorexia :D

tael staat ook op www.boomloos.nl
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
anika

Bericht door anika » zo 16 jul 2006, 18:17

Viv schreef: Conclusie: allemaal aan de anorexia :D
Okay :Y)

(binnekort komt hier een testzadel!)
Murphy :+: Ysha
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 17 jul 2006, 09:28

anika schreef:
Viv schreef: Conclusie: allemaal aan de anorexia :D
Okay :Y)
Euh voor anorexia heb je geen vork nodig, dus geef die maar aan mij }>
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 17 jul 2006, 09:30

Janine schreef:
anika schreef:Okay :Y)
Euh voor anorexia heb je geen vork nodig, dus geef die maar aan mij }>
Jeetje Janine wat ben jij wakker zo op de maandagmorgen :D .
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 17 jul 2006, 09:32

Valt eignelijk best mee na zo'n zwaar FW weekend O:)
Viv

Bericht door Viv » ma 17 jul 2006, 12:52

yeeh mijn testzadel is op de post, morgen of overmorgen heb ik hem in huis!!!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » wo 19 jul 2006, 04:36

IK HEBBUM en hij is GGAAAAAAFFFFFFFFF!!!!!!!!
Heb hem ook al getest op Wystan (omdat manlief wilde mennen) en hij zit echt zaaallllliiggggggg
Vanaaf op Tjootje proberen.
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 20 jul 2006, 08:06

Ik ben benieuwd of het ook op Tjo goed ligt :j
Viv

Bericht door Viv » do 20 jul 2006, 08:44

Hij lag dus als een huis, zat als een chesterfield en tjo heeft er heerlijk superruim mee gelopen. :D
Hebben rondje delftse hout gestapt (7km) en nada drukplekken en zelfs niet overmatig gezweten onder het zadeldekje.

Als ik hem bestel doe ik er wel extra inlages in (ga hem vanavond testen mn mn neopreen pad) omdat ik voor mn gevoel toch nog te dicht op dr ruggegraatje zit. Maar verders niks dan lof!!!!

Vanavond les dus ben benieuwd wat mn instructrice er van vind.
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 20 jul 2006, 09:02

De eerste test goed doorstaan dus :j
Zag net wel een foto ervan voor bij komen, en het stond niet verkeerd! Moest alleen aan het beeld wennen dat er geen pad onder zat.
Viv

Bericht door Viv » do 20 jul 2006, 12:17

Er zit idd geen westernmodel pad bij das wel jammer. Er zit een ronder model onder.
Afbeelding
Plaats reactie