Zomaar gebeten

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Jesziica

Zomaar gebeten

Bericht door Jesziica » wo 12 jul 2006, 10:40

Ik was vanmorgen naar uvita toe en zette haar in de box om te poetsen. Ik begon en ineens pakt ze me in me rug. Ik schreeuwde naar haar en gaf haar een klap en toen pas liet ze los. Ze bleef me gewoon vast houden met haar tanden. Dit is de 2e keer dat ze mij bijt en bij iemand anders heeft ze vorige week ook in haar rug gebeten maar daar was het gelukkig goed van afgekomen. Ik hoorde wel dat als iemand haar fjord uit het land wou halen, dan kwam ze al met haar oren in haar nek aan. Wel stond er vandaag een ander nieuw paard in de box naast haar, maar toch heeft ze mij gebeten en ze liet niet zomaar los. Gelijk schoongemaakt de wond, en toen naar de dokter voor de zekerheid. Hoefde gelukkig geen tentanus prik omdat ik die toen ik 9 jaar was al heb gehad. Wel is het gekneusd. Ik snap gewoon niet waarom ze dit zomaar heeft gedaan, dit is de 3e keer dat ze iemand pakt, en vandaag nu echt heel gemeen hard. Me ouders hadden al gezegt, als ze je pakt dan gaat ze weg. De eerste keer toen ze me beet, liet ze gelijk los en ben ik gewoon verder met haar gegaan, maar nu, ik snap het gewoon niet :n Toen ze net kwam, hapte ze erg veel en soms gebruikte ze haar tanden, maar dat heb ik haar afgeleerd, en doet ze het ook niet meer. Nu ben ik het, maar straks loopt er een klein kind en pakt ze die, of pakt ze je op een andere plek. Maar wat moet ik nu, me ouders willen haar verkopen, maar ben ik nu niet te snel daarvoor? Ben ik te slap als ik het nu opgeef? Of is ze gewoon niet te vertrouwen? Ik wil haar zo graag houden maar straks gebeuren er ergere dingen. Ik weet het gewoon niet |(
lientje

Bericht door lientje » wo 12 jul 2006, 10:56

ik denk eerlijk gezged dat ze gewoon probeerd de baas te worden over je. gewoon een heel harde oplawaai verkopen als ze dit doet, geen snoep of iets dergelijks uit handen of zakken voeren.

ik vind het eerlijk gezged nogal raar dat je het alweer gelijk over verkopen hebt. ik bedoel een nieuw paard moet je altijd opvoeden,die gaan ten aller tijden wel iets uitproberen. Je moest eens weten hoe geniepig Yuurtje beet toen hij kwam. dat is er zo uit mits je het goed en snel corrigeert.

Als hij hiervoor alweer weg moet denk ik eerlijk gezged dat je na moet gaan denken of je wel een eigen paard moet nemen... Sorry maar zo vind ik het wel.

Snap je ouders ook niet echt hierin. Als ze dit niet deed dan was ze dus niet gemeen, en is er dus een reden dat ze dit gaat doen nu.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Jesziica

Bericht door Jesziica » wo 12 jul 2006, 11:00

Maar zo gemeen uitproberen? Ik was haar gewoon aan het poetsen. Toen ze net kwam, hapte ze en gebruikte haar tanden soms, dat heb ik afgeleerd en deed ze het niet meer. Ze luisterde hardstikke goed naar me. Ik wil haar helemaal niet verkopen maar wat als ze me weer pakt, of als ze weer iemand anders pakt?
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » wo 12 jul 2006, 11:04

Ik ben het wel eens met Carolien dat je haar niet zomaar weg moet doen..
Je zult wel even goed op moeten letten met wie je erbij laat (gewoon dus even geen kleine kinderen) en het streng corrigeren.
Ydel was ook zeker geen lievertje, nu ook nog niet altijd, maar ja, wij blijven ook gewoon doorgaan..
Gelukkig bijt zij absoluut niet naar kleine kinderen, dus dat scheelt wel!
Heel erg veel succes ermee!
lientje

Bericht door lientje » wo 12 jul 2006, 11:06

ja maar dat kan met alles wl gebeuren :S yuur is een jaar lang niet te hanteren geweest op de batterij, die steigerde ook bij het leven, en dat is er nu ook gewoon weer uit. IK verkoop daar echt geen paard voor, het is niet een of ander ding wat je zo weer kunt ruilen voor een nieuwe.

Snap heel goed dat het voor jou niet leuk is, maar als je dit niet aankunt denk ik eerlijk gezged dat je beter goed na kunt gaan denken of een paard wel wat voor je is. Of een paard gaan leasen met de mogelijkheid die ooit te kopen ofzo.

IK zou eens bellen met een natural horsemanship iemand, die hebben vaak goede tips.

Zelf ben ik meer van bijten is een flinke beuk terug krijgen. En dan echt wel zo hard dat Yuur een meter achteruit tegen het schot van zijn stalwand aanspringt. Met vlakke hand vol op zijn neus en echt een goede. Maar hij deed het nooit en te nimmer weer. Daar worden ze niet gelijk schuw van, mits je de goede timing maar hebt. Als zij zegt hap zeg jij gelijk pats. Niet denekn ala minuut handelen. Hoe sneller je daarin bent hoe effectiever het zal werekn. Dat is de enigste tip die ik je nu even kan geven.

Verder, hoe is ze verder met rijden enzo? En misshcien kan je haar beter wat korter zetten (aan een touw) zodat ze niet eens kan bijten??
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Jesziica

Bericht door Jesziica » wo 12 jul 2006, 11:10

Het rijden gaat heel goed. Ze moest nog wel de galop leren, (wat mij verteld was is dat ze de basis kon) heb toen een email gestuurd naar de vorige eigenaar, en daarin vertelde ze later dat ze de galophulpen niet kon. Maar dat gaat nu ook goed.

Als ik haar vast zet dan hangt ze zich soms op.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 12 jul 2006, 11:15

Bidonja was vroeger ook een erg lastig en vervelend paard in omgang. Ze heeft een vriend eraf gesteigerd, vriendin haar vinger helemaal opengebeten en naar mij beet ze vaak ook.
En gewoon heel consequent zijn, dan gaat dat wel over.
Nu is ze superlief in omgang, ze doet helemaal niets meer van stampen of bijten :L)
Ik heb het toen ff niet zien zitten, maar ik ben blij dat ik heb doorgezet en dat we gekomen zijn waar ik wilde!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 12 jul 2006, 12:08

Hoi,

Heeeeeeeeeel consequent zijn met je paard, ze probeert je gewoon erg uit (gaat met vlagen weet ik uit ervaring). Dus meteen een DREUNN!! als ze bijt, flink op haar af lopen.

Vastzetten tussen 2 touwen, dan kan ze zich niet ophangen.

Naisven's hele jeugd heb ik dingen uit moeten halen om 'm tot fatsoenlijke Fjord te maken (hij beet en trapte bijv.), maar nu heb ik er een toppertje aan en is hij hartstikke lief! Niet zomaar opgeven hoor! :wave:
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 12 jul 2006, 12:35

ja ze vraagt om opvoeding en probeert je uit, geloof me dat doen ze allemaal (ben eindelijk na 3/4 jaar weer op de goede weg, zag t echt niet meer zitten) en daarnaast jezelf ook beetje bijspijkeren daar waar nodig, bedoel, als ze al heeft egebten met poetsen terwijl ze los staat, dan vast zetten, hangt ze zich op (is ook een manier van onwiligheid/dwarsheid m.i.) dan idd aan 2 touwen, voor elk probleem is wel een oplossing en hoe harder je er aan werkt des te fijner je ze er in zult veranderen.

hoe lang heb je haar al?

en meppen verkopen, zij hapt jou hoppa erop af, als ze al neigt zou ik r al duidelijk maken hoe en wat.

succes, niet de moed laten zakken even doorbijten (niet letterlijk dan he) en dan komt het vast wel weer goed *o/*
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Esther

Bericht door Esther » wo 12 jul 2006, 13:21

Met dit gedrag ben ik ook streng hoor, als ze dreigen corrigeer ik ze al, als ze happen dan krijgen ze echt een flinke dreun. Je kunt een paard gewoon niet over je heen laten lopen, want hij wint het.
Leer haar in ieder geval ook dat je haar normaal vast kunt zetten, een stevig touw, een stevige ring en laat maar hangen.. Ze komt er vanzelf achter dat het niet werkt en dat je er niets mee bereikt.

Ik zou haar niet wegdoen hoor!! Houd haar wel in de gaten en geef haar dus niet zomaar je rug open en bloot of vraag hulp van iemand.

Ik ben nu bezig met een jaarling en die kan ook wel eens een hap nemen, maar ze pikt het al goed op na nog maar een paar dreunen..

Veel succes!!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tanja

Bericht door Tanja » wo 12 jul 2006, 14:59

Ik denk dat ze je gewoon aan het uit proberen is,misschien ben je 'te lief'.
Ik heb ook wat problemen gaat met Tika in het begin ,ik was te voorzichtig.
Ze probeerde mij wel eens tegen de muur drukken maar ik kwam er net goed van af,maar deed niets,
totdat ze echt gevaarlijk deed,toen heb ik haar echt een schop gegeven (ik vond dat niet leuk maar ,veiligheid voor alles),
maar ze heeft het nooit meer gedaan!
Het leek wel of Tika alees bepaalde ,maar ik ben de leider.
Het zijn net kleine kinderen je moet conseqent blijven!
Misschien heeft bepaalde marnieren niet geleerd.
Gun jezelf ook wat tijd voor jezelf en Uvita.
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 12 jul 2006, 15:10

Ik denk ook dat het gewoon uitproberen is. Consequent zijn is het enige wat daartegen helpt :j San kan af en toe ook heel lastig zijn met poetsen, als ik poets onder de buik ofzo doet ze ook ff gemeen. Bijten heeft ze 1x gedaan en daarna nooit meer; ik heb haar zo'n harde knal verkocht dat ze niet wist waar ze het had }> Ik schrok van mezelf dat ik zo hard sloeg, maar het heeft wel geholpen. Nu hoef ik maar een keer hard NEE DENK EROM te zeggen en ze is ineens vergeten wat ze ook alweer wilde doen O:)
Succes ermee en niet te snel opgeven!
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 12 jul 2006, 15:52

Wat vervelend joh dat ze zo doet :n.
Maar zoals Carolien je had goed duidelijk hebt gemaakt... Hard aanpakken!

Fjordy hier heeft het ook, die bijt naar alles wat langs komt. Hij werd er nooit voor aangepakt. Maar zodra hij naar mij bijt, krijgt hij zo'n opsodemieter dat hij de eerste 5 minuten mij niet durft aan te kijken !! Nee, ben ik echt de liefste niet meer. Nu weet hij dat, en bijt hij in igg naar mij niet meer :).
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Krista

Bericht door Krista » wo 12 jul 2006, 16:47

Jee ik kan me voorstellen dat je schrikt en baalt maar ik zou zeker niet aan verkopen denken. Gewoon opvoeden die pony! Net zoals alle anderen al aangeven.
Tussen 2 touwen zetten voortaan, zelf ook een beetje oppassen, en opvoeden, al neigt ie ooit nog maar naar bijten, verkoop een dreun die lang blijft heugen!

Gelijk verkopen lijkt mee een beetje raar. Ik kan je zeggen dat Oos na enkele jaren heropvoeding ook af en toe nog fratsen heeft en me iig probeert te bijten, of een stuk uit mn jas te rukken.... en geen haar op mn hoofd die eraan denkt die boef te verkopen!!

Succes ermee!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 12 jul 2006, 17:34

Net zoals de rest zegt: consequent volhouden. Heeft ze niet ergens pijn, omdat er al 2 tijdens het poetsen gebeten zijn?
Ik denk niet dat het dat is, maar het is goed om dat in ieder geval uit te sluiten.

Heeft ze nergens last van, dan gewoon aanpakken. Ik zou woest worden. Paarden kunnen me een heleboel maken, maar laat ze niet de moed hebben om de grens te overschrijden want dan hebben ze een probleem. Begrijp me goed, met nieuwe paarden ga ik net iets anders om dan met de dieren die al een stuk langer hier zijn. Die hebben al geleerd tot hoe ver ze kunnen gaan. Ik heb stuk voor stuk prettige paarden waarvan er niet 1 zal bijten. Zelfs de hengst niet!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Jesziica

Bericht door Jesziica » do 13 jul 2006, 20:05

Ik denk ook dat het uitproberen was, of dat het door het andere nieuwe paard kwam. Ik weet het niet, maar ik ga net zo lang door tot ze weet wie de baas is :j
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 13 jul 2006, 20:37

Sterkte ermee in eerste instantie en verder ga ik geheel mee met lientje in dit verhaal, het is gewoon een kwestie van aanpakken die hap. En ja ieder paard komt op een gegeven moment op het punt dat ie je gaat uitproberen en hoe lastig dat ook is, jij zult daarin heel consequent en echt goed streng moeten zijn. _-:(

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 13 jul 2006, 20:55

Tuurlijk schrik je dan. Maar ben in godsnaam consequent. bijten? RAM er bovenop en eentje die niet te zuinig is. Je moet eens zien wat paarden onderling af en toe doen daar komt dit waarschijnlijk niet bij in de buurt. Nou is RB niet zo'n bijterd dus ik heb er niet heel veel ervaring mee maar zo zou ik het wel oplossen ook al klinkt het wat gemeen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Charret

Bericht door Charret » do 13 jul 2006, 22:38

Alies deed het heel erg. De baas willen spelen naar mijn idee. Na flink op d'r donder te hebben gehad, meedere keren is het nu toch al stukken minder. Ik hoop het over een tijdje helemaal kwijt te zijn.

Er meteen bij zijn en flink je stem verheffen. JIJ bent te baas en dat moet ze horen én voelen!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 14 jul 2006, 07:44

Inderdaad stem doet ook al heel erg veel. Niet opgeven hoor!
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Plaats reactie