Ik heb een Barefoot (boomloos dus). Is geweldig. Ik rij buiten, duin/ strand, dressuur (L) en springen
(80cm) en het gaat allemaal heerlijk. Mijn fjord is het ouderwetse tank-type en niet al te groot, ik heb dan ook maat 1 van Barefoot en die is prima voor mij (ik heb maat 42/44).
Nieuw gekocht via internet
www.boomloosrijden.nl. Testzadel raad ik je aan, want met bijvoorbeeld 1x rijden bij iemand anders heb je nog niet genoeg getest vind ik.
Ik ben tevreden en wil geen ander zadel meer. Ik heb voor zadel, singel, fenders met beugels en grandeur-pad iets van 650 euro betaald begin vorig jaar. Die pad is wel belangrijk, dat is een zadeldek/ shabrak met extra versteviging erin om de ruggegraat echt goed vrij te houden. Kun je gewoon wassen.
Ze loopt heerlijk ontspannen en het zit geweldig.
Je hebt inderdaad ook Barefoot-western modellen. En bij Torsion (ook boomloos, maar wat duurder merk) heb je ook een dressuurmodel.
Randoll's of merkloze boomloze zadel raad ik je af, die hebben een minder goede pasvorm.
Ik heb fenders voor het dagelijks werk, omdat die lekker liggen (stevige beenligging). Voor wedstrijden hang ik er engels beugels aan met gewone beugelriemen, dan zie je nauwelijks verschil met een 'gewoon' zadel. Alleen is dat niet zo lekker bij lange ritten, dan voel je op een gegeven moment die dunne riemen tegen je benen.
Bij wedstrijden doe ik een gewone vierkante witet shabrak tussen de pad en het zadel, ziet er netjes uit.
De enige nadelen dat ik kan bedenken is dat er nog geen kleurige dekjes voor te krijgen zijn in NL (maar een dekje ertussen kan wel). En dat het zwarte zadel met een jaar toch wel minder zwart is. Maar misschien had ik vanaf het begin zwart ledervet moeten gebruiken. Bij de bruine schijnt de kleur beter te blijven. Niet dat die van mij nu lelijk is, maar echt zwart is ie ook niet meer.