dressuurzadel..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
sweetwendy

dressuurzadel..

Bericht door sweetwendy » ma 03 jul 2006, 19:10

Ik rij op een haflinger en die heeft altijd een dressuurzadel op en ik ben erg gewend aan een vhz-zadel. Ik zit erg naar achteren op een dressuurzadel en ik verlies mijn beugels steeds :? . Wie heeft er een tip voor mij?
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
roos

Bericht door roos » ma 03 jul 2006, 19:29

Misschien meer je voeten/hakken uitdrukken, zodat je beugel beter blijft zitten?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » ma 03 jul 2006, 19:30

roos schreef:Misschien meer je voeten/hakken uitdrukken, zodat je beugel beter blijft zitten?
Dat is ook weer het probleem, hoe doe je dat? Beugels korter maken heeft geen zin bij mij. Ik denk dat het wat moet wennen en volgens me zus moet ik m'n bekken meer kantelen
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 04 jul 2006, 05:07

Ik heb net even naar je fotootjes gekeken en ik denk dat het probleem ook is dat het zadel voor jou aan de kleine kant is. Dan valt het inderdaad niet mee om een goede houding te vinden. Maarja het is niet jouw paard dus daar zul je niet veel aan kunnen doen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 04 jul 2006, 08:14

oke bedankt Deedee! Ik zal het even overleggen met de eigenaresse of ze ook nog een ander zadel heeft :)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 04 jul 2006, 08:50

In een dressuurzadel kun je beter langere beugels hebben dan te korte. Omdat er vaak een dikkere kniewrong in zit, krijg je door de beugels te kort te maken, dat je je been voor de kniewrong gaat leggen en daardoor je zit en vastheid in het zadel mist.
Voor jou is het denk ik makkelijker eerst te zitten en je benen goed verticaal neer te leggen. Als je nu kijkt naar je fotos, neem je zelf ook een beetje het vzh zit in, meer stoelzit, terwijl je op het dressuurzadel meer een sta-zit moet hebben.

Daarnaast goed proberen mee te gaan met het paard zijn bewegingen en de steun in het zadel proberen te vinden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 04 jul 2006, 08:52

op de foto's te zien is het zadel idd aan de kleine kant voor jou, waardoor je teveel naar achteren zit in het zadel. Met een dressuurzadel vind ik het prettiger als de beugels lang zijn, op de foto's lijken ze mij wat kort voor jou. Als je langere beugels hebt, dan ga je automatisch ook langer zitten en rechter op.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 04 jul 2006, 09:35

oke bedankt en inderdaad, ik ben het vhz-zit gewend dus dit moet ook wennen :)
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 04 jul 2006, 09:54

ik reed op Nena ook altijd met een dressuur en in het begin was het wennen, maar later wilde ik niet anders meer. Toen ik hier kwam wonen en op een fjord stapte met een vzh werd ik niet goed, wat een onding vond ik dat 8)7

En nu zweer ik bij een westernzadel, maarja dat komt omdat ik verder niet in een bak rij of echt dressuurmatig bezig ben. Ik rij lekker door de bossen en dan zit zo'n westernzadel echt super, trouwens je kan er best mee dressuren hoor, want doorzitten is ook heerlijk op mijn zadel :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Vera

Bericht door Vera » di 04 jul 2006, 10:32

ik had dat probleem juist altijd op een vzh zadel, maar sinds ik een dressuurzadel gebruik, heb ik er geen last meer van. Misschien moet je er eerst aan wennen?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » di 04 jul 2006, 10:56

ik heb hier nog een VHZ-zadel liggen dus die ga ik morgen even passen :)

Jullie denken wel dat het zadel mij te klein is? Qua inchmaat? (dat viel me ook al op tijdens et rijden, maar misschien dat het ergens anders aan kon liggen..) :)*
Mir

Bericht door Mir » di 04 jul 2006, 17:48

Het is erg moeilijk beoordelen van een foto, maar kan je zadel niet een stukje naar achter? Ik heb het idee dat het een pietsie te ver naar voren ligt als ik op de foto's kijk en dan helt het ietsje achterover en hel jij ook iets naar achter. Je paardje heeft iets meer schoudervrijheid. het zijn allemaal maar ietsjes, maar misschien helpt het. Op zich vind ik je houding helemaal niet verkeerd, maar heb van de foto's zo het idee (en dat is vanaf foto's, wat ik sowieso lastig blijf vinden om dan kritiek -zij het positief - te hebben) dat je iets achter blijft in de beweging en dus zijn ritme nog niet helemaal hebt. Probeer met evt. je beugels een gaatje langer steeds evenveel druk op alle 2 je voeten te hebben, echt je benen uitdrukken zodat je er echt steun aan hebt.
En troost je, houding en wennen aan een ander paard is iets waar je je helel leven aan blijft werken :D !
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 05 jul 2006, 15:44

bedankt Mir :D
Plaats reactie