Warmte
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Warmte
Ja het is weer lekker warm. De komende dagen voorspellen ze een hittegolf en woensdag kan het zelfs 35 graden worden!!
Wat is wijsheid: Vinga staat overdag in de wei waar geen schaduw is. Ik
hoor mensen roepen zet ze overdag binnen en laat ze snachts buiten staan. Maar wat ik me afvraag kan een paard tegen deze warmte?
Ik spuit ze 2x per dag af met koud water en dat vind ze heerlijk. Rijden
doe ik met deze hitte zo ie zo al niet, of na 21.00 'savonds nog.
Wat is wijsheid: Vinga staat overdag in de wei waar geen schaduw is. Ik
hoor mensen roepen zet ze overdag binnen en laat ze snachts buiten staan. Maar wat ik me afvraag kan een paard tegen deze warmte?
Ik spuit ze 2x per dag af met koud water en dat vind ze heerlijk. Rijden
doe ik met deze hitte zo ie zo al niet, of na 21.00 'savonds nog.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Bij ons hebben ze in de voormiddag een beetje schaduw en op de warmste tijden van de dag hebben ze vrij veel schaduw, soms gaan ze er wel onderstaan, maar vaak kiezen ze toch voor het gras ipv de schaduw, dus ik zou wel denken dat ze er tegen kunnen zolang ze genoeg drinken hebben.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Vers water vul ik dagelijks bij, zodra ik zie dat de drinkbakken voor de helft leeg zijn sta ik al klaar met de tuinslang 
Het lijkt me alleen niet fijn om een hele dag in die brandende zon te staan

Het lijkt me alleen niet fijn om een hele dag in die brandende zon te staan

Die van mij kiezen daar ook zelf voor hoor!! Die kunnen wel in de schaduw en ze staan er wel eens, maar het is niet dat ze er ernstige behoefte aan hebben.
Die van mij kunnen kiezen en staan lang genoeg in de zon, ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, tenzij je geen schaduw hebt, dan zou ik haar een siesta op stal geven als het echt heel heet is.
Groetjes Esther..
Die van mij kunnen kiezen en staan lang genoeg in de zon, ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, tenzij je geen schaduw hebt, dan zou ik haar een siesta op stal geven als het echt heel heet is.
Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik zou Vinga dan gewoon s nachts buitenzetten als dat mag(of s avonds na een uurtje of 6 en dan kan je om 9 uur gaan rijden.
Ik rijd s ochtends met deze hitte om een uurtje of 7 . Lekker vroeg, maar je bent wel de warmte voor..
Danc staat dag en nacht buiten en kan ook in de schaduw staan. Dat scheelt en ze hebben ook 2 badkuipen met water, erg makkelijk.
Maar ik ben benieuwd hoe lang die hittegolf gaat duren...Nederland kennende.....
Ik rijd s ochtends met deze hitte om een uurtje of 7 . Lekker vroeg, maar je bent wel de warmte voor..
Danc staat dag en nacht buiten en kan ook in de schaduw staan. Dat scheelt en ze hebben ook 2 badkuipen met water, erg makkelijk.
Maar ik ben benieuwd hoe lang die hittegolf gaat duren...Nederland kennende.....
Wat is het alternatief? In een hete benauwde stal staan is ook niet alles! Voldoende drinkwater is natuurlijk het allerbelangrijkst en evt. elektrolyten door water/voer, zodat ze niet uitdrogen door het vele gezweet en de hitte. Voor schapen vind ik het eerlijk gezegd doodzielig, die beesten staan een aprtij te hijgen en kunnen ook niet in de schaduw. Een paard kan er stukken beter tegen.
tsjaa bij ons kunnen ze de schuur in, waar het lekker koel is. Hier staat vooral Bonnie veel in. Ofke die blijft meestal gewoon buiten, ook met 35 graden. Bonnie houdt het met 23 graden buiten al niet meer vol, ben dan ook superblij met m'n ge-isoleerde schuur!
In jouw geval zou ik als de stal koel is ze idd overdag op stal zetten en s' avonds in de wei.
In jouw geval zou ik als de stal koel is ze idd overdag op stal zetten en s' avonds in de wei.
Odinn is een toppaard!!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hier bij ons staat een lekker zee windje dus voor vandaag kan ze er wel tegen. Heb haar net lekker gedoucht en dat vond ze heerlijk!
Maar als de wind weg valt nou dan is het om te stikken dus ik overweeg haar wel de komende dagen overdag lekker op stal te laten, daar is het redelijk koel.
Maar als de wind weg valt nou dan is het om te stikken dus ik overweeg haar wel de komende dagen overdag lekker op stal te laten, daar is het redelijk koel.
Als het te warm is gaan ze gewoon op stal in de loop van de ochtend tot 19.00 uur, al is het alleen al voor de dazen. Ook pompen we water in de paddocks zodat ze lekker kunnen rollen. Is het echt te gek dan gaat er ook een sproeier op zodat ze er evnt onder kunnen gaan staan.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Bij mij staan ze dus ook continue buiten. We hebben wel een stuk waar ze schaduw van de bomen hebben. Ik merk dat vooral Paula hier geregeld onder gaat staan (alhoewel hier ook weer meer blinden zitten...). Ik moet inderdaad wel 2 maal daags beide watertonnen bijvullen.
Maar wat wijsheid is??? Ik denk dat het voor de paarden snachts lekkerder buiten is, dan overdags met dit weer (ook vanwege de blinden), maar wat al gezegd is: een stal kan ook erg warm, stoffig en benauwd zijn, dus bij mij blijven ze lekker buiten.
Maar wat wijsheid is??? Ik denk dat het voor de paarden snachts lekkerder buiten is, dan overdags met dit weer (ook vanwege de blinden), maar wat al gezegd is: een stal kan ook erg warm, stoffig en benauwd zijn, dus bij mij blijven ze lekker buiten.
Tika en Nortend staan in een open land waar geen schaduw is,
maar er staat daar wel vaak een briesje.
Ook zorgen we dat de 2 watertonnen gevuld zijn.
En dan heeft Tika nog een eczeemdeken om!
Lekker warm, maar ja, het is het 1 of het ander.
Van mij hoeft het niet zo warm te zijn,
het is in nederland alles of niets!
maar er staat daar wel vaak een briesje.
Ook zorgen we dat de 2 watertonnen gevuld zijn.
En dan heeft Tika nog een eczeemdeken om!
Lekker warm, maar ja, het is het 1 of het ander.
Van mij hoeft het niet zo warm te zijn,
het is in nederland alles of niets!
- Lindatjuhhh
- Contacteer:
Ik heb Zaffier en Saphyra de laatste zomers gewoon buitengelaten. Er was wel een ruime schaduwplek maar daar stonden ze nooit. Ze schenen niet veel last van de warmte te hebben.
Saphyra staat nu dus ook gewoon buiten en ik maak me er niet meer druk om want ze kan er schijnbaar genoeg tegen. Afspuiten vind ze wel heerlijk nu.
Saphyra staat nu dus ook gewoon buiten en ik maak me er niet meer druk om want ze kan er schijnbaar genoeg tegen. Afspuiten vind ze wel heerlijk nu.

Vera en Meinderd heb ik vanavond weer naar een ander stuk wei gezet, daar is meer schaduw, maar ik weet eigenlijk al van te voren dat ze daar toch niet in gaan staan
. Maarja dan ben ik zelf gerust gesteld dat ze iig schaduw hebben, ook hebben ze 2 badkuipen vol met water, een liksteen en qua rijden heb ik de mazzel dat wij met 2 minuten in een heerlijk koel bos zitten. Alleen eerst de paarden wel van top tot teen inspuiten met een smerig goedje, zodat ze geen last van de dazen hebben (trouwens ik smeer mezelf ook in, want laatst ben ik helemaal opgevreten door die rotbeesten
)

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Ja dat windje is wel lekker! Maar bij ons kiezen ze er ook zelf voor hoor om in de volle zon te gaan staan grazen. Want ze staan nu op de wei bij de stal en bij of in de stal is altijd wel schaduw, maar daar gaan ze niet naartoe hoor. In de andere wei hebben ze van achter wel een heel stuk schaduw vanwege de bomen. Herman en ik zijn gisteravond lekker naar 't strand geweest, daar lekker afgekoeld in het water 

viewtopic.php?f=9&t=39079Esther schreef:En natuurlijk 'Do the Herman!'
Ik maakte maar daar ook wel wat zorgen over, over de hitte, maar volgens mij kunnen paarden (Nisko in elk geval) er beter tegen dan ik. Gisteren stonden de meeste paardjes in de wei beetje in de schaduw te soezen en er stonden 2 in de volle zon te eten en ja, Nisko was er 1 van
. Had gisterochtend ook nog een onderlinge wedstrijd en Nisko ging als een speer. Die geeft er niet veel om als het warm is. Wel rijd ik doordeweeks nu ook alleen 's avonds.
Als ik jou was zou ik Vinga overdag gewoon buiten laten, tenzij je echt een hele koele stal hebt. Op stal wordt het met zulke hitte gewoon vaak erg benauwd en dan voelt het buiten ondanks veel zon toch vaak lekkerder aan. En haar af en toe even lekker wassen is natuurlijk wel heel lekker met dit weer
.

Als ik jou was zou ik Vinga overdag gewoon buiten laten, tenzij je echt een hele koele stal hebt. Op stal wordt het met zulke hitte gewoon vaak erg benauwd en dan voelt het buiten ondanks veel zon toch vaak lekkerder aan. En haar af en toe even lekker wassen is natuurlijk wel heel lekker met dit weer

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!