Ik weet niet meer hoe het verder moet met Mabel.....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » do 29 jun 2006, 16:10

Dat is precies hoe Harma vroeger was en door in bak/land te rijden en zorgen dat ze daar alle knoppen kent, kon ik er op een gegeven moment gewoon mee naar buiten. Heb ik ook 2 jaar over gedaan hoor (zonder instructie). ;)
Ondertussen heb ik nergens last van, zo lang de knopjes maar onderhouden worden.

Dus mijn enige raad is: DOORZETTEN of iemand vinden die voor jou kan doorzetten..
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Mapie

Bericht door Mapie » vr 30 jun 2006, 10:13

Bedankt voor alle lieve reacties!!! :D Dat doet me echt ontzettend goed en geeft me toch het gevoel er niet helemaal alleen voor te staan!

Ik ga nu trouwens rustig kijken hoe het verder moet met haar.
Op dit moment heb ik zin om even helemaal niks te doen alleen lekker tuttelen met Mabel en met Doortje en in de wei wat te gaan rijden en wat dingen te proberen, want dat gaat wel heel goed en leuk. En dan over een poosje kan ik vast wel een besluit nemen hoe ik het nou precies wil aan gaan pakken. Of ik proffesionele hulp ga zoeken en waar en hoe. Maar dat komt nog. Er komt nu zoveel op me af dat ik gewoon mezelf en Mabel eerst de kans wil geven om weer rustig naar elkaar toe te groeien voordat er andere mensen aan te pas gaan komen. En misschien komen we er samen wel uit?!

Aan de ene kant denk ik: "hup, een nog scherper bit erin en rijden maar" en aan de andere kant denk ik: "ik wil helemaal opnieuw beginnen maar dan op een heel paardvriendelijke manier!"

Ik ben nu boeken van Monty Roberts aan het lezen en dat spreekt me wel echt heel erg aan!!! En dat zet me ook aan het denken! Dan denk: "Jeetje wat heb ik het verkeerd gedaan met Mabel zeg al die jaren!"
Maar ik wil eens kijken wat ik zelf al met de technieken van Monty doen kan. En als dat niet lukt dan ga ik misschien wel zo'n cursus volgen dat je je paard 'opnieuw' leert kennen en er op een andere manier mee om leert te gaan.

Maar op dit moment kan ik even de moed er niet voor krijgen allemaal stappen te ondernemen. Ik wil eerst weer in de wei wat vertrouwt met Mabel raken en haar eerst weer wat meer aandacht en liefde geven dan dat ik de afgelopen tijd heb kunnen geven aan haar.

Maar het is trouwens niet zo dat ik van de één op de andere dag niet meer ben gaan rijden op Mabel. Dat lijkt misschien zo in mijn verhaal. Maar het is heel langzaam aan minder geworden. Omdat ik het drukker kreeg met mijn werk, soms gewoon geen zin had en omdat Mabel (waarschijnlijk hier dus door....) steeds vervelender werd weer.

Oh ja, er werd ook nog als vraag gesteld of ze geen medische problemen heeft.
Ja, die heeft ze dus wel! Ze heeft dus een gal in rechter achterbeen. En als ze niet goed word in en uitgestapt kan dit dus best zeer doen bij haar en kan ze hier last van hebben.
Alleen het probleem is dat ik haar wel een uur in en uit wil stappen maar dat dit gewoon niet lukt......
Instappen is er bijna niet bij hoe goed ik ook mijn best doe. Dat is een gedribbel van heb ik jou daar. Dat kun je niet eens meer instappen noemen.
En zoals ze laatst dus thuis kwam (in een rengalopje) nou ja, dat kun je ook niet echt uitstappen noemen he? O:)
En daarna was ik zo bang boos en trillerig dat ik de moed en energie om haar rustig uit te stappen ook niet meer had. (als dat al gelukt was....)
En nu heeft ze best wel last van dat been, is ook iets dikker nu. Maar ja, dat is wel haar eigen schuld in dit geval!
Ik heb dat been wel gekoeld, en het word alweer beter nu.
Verder heeft ze gelukkig geen lichamelijke gebreken! Haar kiezen en gebit zijn net nagekeken en bijgewerkt. Ik heb vorig jaar de DA haar longen goed na laten kijken omdat ze soms heel hijgerig is, maar dit blijkt allemaal helemaal fijn in orde te zijn! Verder is ze helemaal kerngezond.

Maar ik geef de moed niet op hoor!!!!!! Dat echt niet! Daar is Mabel en de band die ik met haar heb vééééééééééééééél te dierbaar voor!!! :j

Groetjes Jessica
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!! :D Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! :L
fjordido

Bericht door fjordido » vr 30 jun 2006, 10:36

hahaha jessica thats the spirit!! je moest eens weten hoe vaak ik ido vervloekt hebt in het begin. als hij maar iets eng vond (sabeltandeendje, bermkaboutertjes) dan was het omdraaien en rengelop terug waar we vandaan kwamen. ik heb zelfs een keer met hem op een auto gelegen. daarna durfte ik bijna niet meer op hem te rijden. ik ging nog wel maar zodra hij voor mijn gevoel iets geks deed (een vliegje van zijn bil wegjaagde ofzo) dan sprong ik ervan af en ging ik ernaast lopen. ik heb echt door moeten bijten en moeten afzien voor mijn gevoel.
op een gegeven moment reed ik in het park en nam hij ineens een sprint wegens een boskaboutertje en toen heb ik hem bij de teugel net achter de linkerbitring gepakt en zijn harses bijna tegen mijn linkervoet aan getrokken (ik was op dat moment zo pissig). hij ging bijna op zijn bek maar hij was er zo van geschrokken dat hij het dus nooit meer gedaan heeft. (hij is nog wel heel heftig in een grote groep en dan lastig te houden, hij wil nou eenmaal graag vooraan lopen).
Mitti0611

Bericht door Mitti0611 » vr 30 jun 2006, 14:00

Hoi Jessica

Ja dat klinkt als Mabel die ik ken.
t Is nooit een makkelijke dame geweest maar jij had haar een hele tijd goed onder de duim.
Ik begrijp dat je er niet op zit te wachten om weer op te stijgen, heb met haar precies dezelfde dingen meegemaakt toen ik haar nog verzorgde en ik heb toen gekozen om te stoppen met rijden.
Maar ja, ze is nu jouw paardje dus dat is gewoon geen optie voor jou.
Ik hoop dat je de moed weer kunt verzamelen en vergeet in deze vervelende tijd niet al die leuke dingen die jullie samen gedaan hebben.

En als je een keer op Indoline of Mitti naar het Emstergat wil of een buitenritje wilt maken, dan ben je van harte welkom.

Groetjes Esther
Save the earth!
(It's the only planet with chocolate...)
Mapie

Bericht door Mapie » vr 30 jun 2006, 17:08

Mitti0611 schreef:Hoi Jessica

Ja dat klinkt als Mabel die ik ken.
t Is nooit een makkelijke dame geweest maar jij had haar een hele tijd goed onder de duim.
Ik begrijp dat je er niet op zit te wachten om weer op te stijgen, heb met haar precies dezelfde dingen meegemaakt toen ik haar nog verzorgde en ik heb toen gekozen om te stoppen met rijden.
Maar ja, ze is nu jouw paardje dus dat is gewoon geen optie voor jou.
Ik hoop dat je de moed weer kunt verzamelen en vergeet in deze vervelende tijd niet al die leuke dingen die jullie samen gedaan hebben.

En als je een keer op Indoline of Mitti naar het Emstergat wil of een buitenritje wilt maken, dan ben je van harte welkom.

Groetjes Esther
Ja, jij hebt ook heel wat met Mabel te voorduren gehad he???
Tja, makkelijk zal ze wel nooit worden..... :n Maar ze is en blijft mijn paardje... En ze hoort gewoon helemaal bij mij! :j

Wat een lief aanbod om een keer te komen rijden op je meiden!!! Lijkt me hardstikke leuk, en dat aanbod sla ik niet af hoor! :D
Misschien dat we op een mooie avond eens naar het Emstergat kunnen rijden ja?! Het water is al lekker van temperatuur, helemaal niet meer echt koud!
Het lijkt me zo heerlijk om weer eens ontspannen buiten te kunnen rijden en echt van de rit te genieten. Dat geeft me dan ook weer de moed om met Mabel ook door te zetten!!!

Groetjes Jessica
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!! :D Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! :L
Ydel

Bericht door Ydel » vr 30 jun 2006, 17:19

dat is een aanbod wat ik inderdaad aan zou nemen Jessica!!
dat geeft je inderdaad moed om het zelf weer te willen met Mabel :j
(denk ik tenminste )
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Mitti0611

Bericht door Mitti0611 » za 01 jul 2006, 06:58

Misschien dat we op een mooie avond eens naar het Emstergat kunnen rijden ja
Ja super! Je belt of stuurt maar een pb-tje wanneer je zin hebt.

Groetjes Esther :wave:
Save the earth!
(It's the only planet with chocolate...)
Mir

Bericht door Mir » za 01 jul 2006, 08:45

Fijn dat je het weer wat rooskleuriger ziet, maar ik vind het geen gek idee om er toch iemand bij te halen om je hand vast te houden. Zelf met iets aan de slag gaan waar je niet helemaal in thuis bent (Monty Roberts) kan ook averechts werken. En diegene komt niet om je band met Mabel te verstoren, maar om jou te helpen deze beter te maken. Ik zie om me heen en weet van mezelf dat les/hulp van een professioneel iemand je alleen maar ten goede kan helpen, en dat eigenlijk iedereen dat nodig heeft. Jij zit in een situatie met Mabel en iemand anders kan dingen daarover opmerken, die je zelf misschien niet eens ziet!
Plaats reactie