Lang over nagedacht of ik het hier zou plaatsen of niet. Maar het zit me al zo'n tijd zo hoog dat ik het echt met jullie delen wil! En het is sowieso fijn als mensen met me meevoelen en denken.
Ik rijd eigenlijk al een hele lange tijd bijna niet meer op Mabel. Terwijl ik eerst super fanatiek was altijd. Ik reed, toen ik Mabel verzorgde en toen ze net van mij was, zeker elke dag wel even, wat voor weer het ook was! En soms wel ritten van zeker drie uur lang.
Het was wel altijd een hele strijd met haar. Ze is absoluut niet een gemakkelijk paard, echt verreweg van dat. Maar daar zag ik de uitdaging wel van in omdat ik wist dat ze ook een heel goede kant heeft.
Ze is erg gevoelig, en als er dan wat gebeurt, onthoudt ze dit lang, en duurt het een hele tijd voordat ze weer de oude is. Ze vergeeft je het niet snel.
Daar staat tegenover dat ze echt heel ontzettend erg op mij gericht is. Als iemand anders op haar rijd kan ze zo plosteling terwijl het eerst goed leek te gaan naar mij toe crossen en dan wil ze niks meer. Dan wil ze bij mij blijven staan.
En die kleine maar oh zulke lieve dingetjes spraken me zo aan in Mabel, dat raakte mij echt.

Op een gegeven moment was ik zelfs zo ver dat sommige mensen Mabel niet meer terugkenden en dat ze haar een heel lief paard vonden geworden. Dat ze er zo rustig en tevreden uitzag en dat ze zo mooi was geworden.

Dat deed me dan weer zo goed dat je weer doorzet!
Maar het rijden bleef altijd wel problemen geven. Ik heb ook twee keer een ongeluk met haar gehad tijdens het buitenrijden. Vandaar ook de keuze op een gegeven moment voor een liverpoolbit om daar maar mee te gaan rijden. Misschien niet eerlijk tegenover Mabel, en ik ben er ook absoluut niet trots op, maar we konden wel normaal rijden toen! Lekker ontspannen en we genoten er allebei van! Dus op dat moment leek dat een goede keuze.
Maar afgelopen winter, toen ik minder ben gaan rijden om verschillende redenen begon alles weer van voren af aan......
Ze ging er weer steeds vaker vandoor. Gewoon kei en keihard langs de weg galopperen, echt levensgevaarlijk gewoon!
Ik ben echt bang geworden voor mijn eigen paard. En ik dacht: "ik gebruik al zo'n beetje het zwaarste bit wat er is en nog kan ik helemaal niks met haar beginnen........" En dan ga je nadenken.... Dit kan niet zo de bedoeling zijn. Rijden met je eigen paard zou een plezierig iets moeten zijn.... Maar het plezier werd steeds minder en minder....
En nu rijd ik weer iets fanatieker, al moet ik echt al mijn moed bij elkaar verzamelen om wat met haar te gaan doen, en ik rijd ook met een lichter bitje.
In de wei ging dit hardstikke goed! En ik waagde een stukje naar buiten te gaan vandaag. Ook dit ging super goed! Totdat er een enge tak lag waar madam niet langs heen wilde......
Ze draaide zich prompt om en ging echt knetter hard in rengalop in één streep naar huis. En je kunt dan doen we je wilt; de teugels losgooien, aan de teugels trekken, tegenzitten enz enz. Niks helpt dan meer. Echt helemaal niks.....
Ik heb echt zitten huilen op haar. Ik was zo boos, zo bang, zo verdrietig dat dit wéér gebeurt is..... Na zoveel lange jaren trainen en vertrouwen opbouwen.....
Ik zit er nu gewoon om te janken.....

En dat zowel Mabel als ik en eventuele weggebruikers die we tegen hadden kunnen komen er allemaal zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen mag een wonder heten!!! Het was echt levensgevaarlijk.....

Ik heb al een paar keer gedacht: "Zal ik Mabel verkopen? Ik kan haar niet aan en misschien kan iemand anders dat wel."
Maar ik weet dat Mabel het één en ander mee heeft gemaakt. Ik ken haar door en door en ik weet hoe ze is. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen dat iemand haar zou kopen die haar helemaal niet kent en haar niet begrijpt. Nee, ze hoort gewoon bij mij en ik wil het ook niet anders! Ik zou dood ongelukkig zijn als ik zou moeten verkopen!!!
Maar het plezier van het rijden is er wel zo'n beetje af. En daardoor voel ik me weer schuldig tegenover Mabel dat ik haar soms echt een maand in de wei laat staan voordat ik de moed heb verzameld om er weer eens op te klimmen......
Ik weet het echt even niet meer hoor.... Nu is Doortje er dan ook, en dat speelt ook nog een rol. Nu wil ze dus nog sneller naar huis...
Maar ja, die twee zijn zo gek van elkaar, die ga ik echt niet meer scheiden! En toen Doortje er nog niet was was het ook niet veel beter dus ik kan niet alle 'schuld' op de komst van Doortje schuiven.
En ik ben nog een grote fout begaan vandaag.....

Toen ze thuis kwam na haar levensgevaarlijke race-actie heb ik haar een flinke klap met een zweep gegeven.......
Hoe stom van mij!!!! Ik weet hoe gevoelig ze er voor is, en dat dat wel het laatste is wat ik had moeten doen. Maar op dat moment heb ik het in een moment van verstandsverbeistering zomaar gedaan.......

En nu weet ik dus dat ik helemaal opnieuw beginnen moet.....
Maar waar en hoe?! Ik weet het niet.... Deze dingen zitten zo diep in haar gewortelt dat je dat niet één twee drie er zomaar uit krijgt.
Ik rijd dus al met een lichter bitje omdat ik dit eerlijker tegenover haar vind en ik heb een martingaaltje gekocht (moet ik nog krijgen) en daarmee hoop ik dat ze haar hoofd niet ineens omhoog doet en wegspurt. Maar ja, daar heb je de problemen natuurlijk niet mee opgelost helaas....
Het was een hele stap voor mij om dit verhaal hier neer te zetten, maar ik moet zeggen dat het me wel heel erg oplucht!
Ik wil echt het allerbeste voor Mabel, en ik heb naar mijn idee genoeg geprobeerd in al die jaren en genoeg geduld voor haar gehad. Maar vandaag was dat heel even op...... En vandaag wist ik heel even écht écht niet meer hoe het verder moet......
Herken je hier misschien wat van of heb je tips??? Laat het me weten! Alles is welkom!!!
Groetjes Jessica