Hoeven ramp wie nog tips?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
roos

Bericht door roos » wo 28 jun 2006, 10:16

Janine heeft gelijk..want als er eenmaal een scheur inzit....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 10:50

Kun je niet een stukje afzetten en daar dan een modderpoel maken? Dan zet je haar er een half uurtje per dag in ofzo.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Kelly

Bericht door Kelly » wo 28 jun 2006, 11:02

Dreeke schreef:Zeker lastig die hoeven.
Vinga wordt om de 6 (soms 7) weken beslagen,
langer doe ik er niet mee in de zomer want
dan bengelen ze er los onder. In de winter
doe ik er soms wel 8 weken mee maar dan heeft
ze ook geen brokkelhoeven.
Dit toont al aan dat het Vinga dus van het land komt (net als 9 van de 10 andere fjorden).
Met dat mooie weer is land dus gewoon te droog.

Ik denk ook dat het een algemeen fjordenprobleem is en dat je meer als de tips die hier al gegeven zijn er verder niets aan kunt doen behalve bidden dat alles goed blijft zitten :)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 11:13

Ik wet niet of je het wel als algemeen fjordenprobleem kunt zien. Je ziet het erg vaak bij paarden die op ijzers lopen. Nina loopt blootsvoets en bij sommige ritten met hoefschoenen. Ik heb wat dat betreft nooit problemen gehad.
Zhellie Orsta x Briggen
roos

Bericht door roos » wo 28 jun 2006, 11:15

Dan heb jij geluk ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 28 jun 2006, 11:25

nina1993 schreef:Ik wet niet of je het wel als algemeen fjordenprobleem kunt zien. Je ziet het erg vaak bij paarden die op ijzers lopen. Nina loopt blootsvoets en bij sommige ritten met hoefschoenen. Ik heb wat dat betreft nooit problemen gehad.
Dan heb jij geluk, Rian kan niet blootvoets, ja kan wel, maar dan kan ik niet rijden, na een stukje weg loopt ze op korte hoeven, te kort. Het groeit bij Rian ontiegelijk langzaam, al is het wel beter geworden door de vorige smid :j

Ik droom van de dag dat Rian zonder ijzers naar het bos kan :j
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 11:49

Dan kan ik je maar 1 tip geven: ga over op NB en tijdelijk op schoenen. Dit klinkt exact als wat ik bij onze vorige smid met Nina had. In 4 jaar tijd moest de smid 2 x komen om te vijlen zodat de hoeven wel recht afsleten. Ik reed alleen maar op zandpaden en nog sleten ze te hard en kon de groei het niet bij houden. De liep op het laatst duidelijk gevoelig.

Sinds augustus 2005 zijn we overgestapt en volgende week komt hij alweer voor de 4e keer. De groei is nog niet spectaculair, maar het houd zich wel netjes bij en ze loopt niet meer gevoelig. Ik stap, draaf en gallopeer zelfs op het asfalt. Dit is voor ons duidelijk de ideale manier. Het is de moeite waard om eens te proberen misschien. Als je het eens zien wilt ben je vrijdag van harte welkom.
Zhellie Orsta x Briggen
roos

Bericht door roos » wo 28 jun 2006, 11:51

Natuurlijk bekappen is ook niet voor ieder paard geschikt hoor ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 12:06

Nee, maar ijzers werken blijkbaar ook niet, daarom is dit wel te proberen. Alleen zo kun je achter dit soort dingen komen :j
Zhellie Orsta x Briggen
roos

Bericht door roos » wo 28 jun 2006, 12:07

Ok dat snap ik maar hoe wil je NB uitproberen als je paard(Rian, Danc etc)na een aantal dagen al op korte hoef loopt(en dus kreupel is?)Ik snap wel dat die oude gaten er uit moeten groeien..maar moet je dan je paard maanden stil laten staan of op stal?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 28 jun 2006, 12:11

nina1993 schreef:Dan kan ik je maar 1 tip geven: ga over op NB en tijdelijk op schoenen. Dit klinkt exact als wat ik bij onze vorige smid met Nina had. In 4 jaar tijd moest de smid 2 x komen om te vijlen zodat de hoeven wel recht afsleten. Ik reed alleen maar op zandpaden en nog sleten ze te hard en kon de groei het niet bij houden. De liep op het laatst duidelijk gevoelig.

Sinds augustus 2005 zijn we overgestapt en volgende week komt hij alweer voor de 4e keer. De groei is nog niet spectaculair, maar het houd zich wel netjes bij en ze loopt niet meer gevoelig. Ik stap, draaf en gallopeer zelfs op het asfalt. Dit is voor ons duidelijk de ideale manier. Het is de moeite waard om eens te proberen misschien. Als je het eens zien wilt ben je vrijdag van harte welkom.
Gallopeer jij op het asfalt?

Syl en liek heb ook slechte hoeven en ik vind uit ervaring dat het een fjorden probleem is. Yes daarentegen loopt super zonder ijzers ook over de weg!

Tips gebruik geen producten die de hoeven dicht maken net zoals hoeven vet maar dat zal je al wel niet doen.

Jah en veel met de voeten in het water die van yes worden nu op het land ook droog :j.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 12:12

Niet vaak, maar het kan absoluut.
Zhellie Orsta x Briggen
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 28 jun 2006, 12:38

nina1993 schreef:Nee, maar ijzers werken blijkbaar ook niet, daarom is dit wel te proberen. Alleen zo kun je achter dit soort dingen komen :j
Eerlijk gezegt vind ik nu niet het moment om over te stappen, aangezien er bij de natuurlijke bekappers veel haken en ogen zitten, en niet iedere natuurlijk bekapper is goed in zijn vak. En zeker omdat het nog niet in overmaat gedaan wordt is het moeilijk de goede van de slechte te onderscheiden...
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 28 jun 2006, 15:15

Wat dat betreft heb je gelijk. Er zijn een aantal mensen die het echt kunnen maar ook nog meer die maar wat aanprutsen. Ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan toen, eerst ervaringen van anderen aangehoord.
Zhellie Orsta x Briggen
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 29 jun 2006, 08:00

nina1993 schreef:Ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan toen, eerst ervaringen van anderen aangehoord.
Ja inderdaad, en mijn overstap naar ander voer... daar heb ik een half jaar over gedaan :o
Plaats reactie