Hoe lang rijden jullie los/hoelang stappen jullie uit?
Ik rijd/longeer etc 10 min in en ik stap 10 min uit. Dat verdeel ik door 5 min ene hand, 5 min andere hand(2 keer wisselen in 10 min). de eerste paar min is het nog met lange teugel en daarna pak ik hem op en voltes stappen.
Hoe pakken jullie dit aan en welke oefeningen doen jullie tijdens het losrijden?
Ik rijd/longeer etc 10 min in en ik stap 10 min uit. Dat verdeel ik door 5 min ene hand, 5 min andere hand(2 keer wisselen in 10 min). de eerste paar min is het nog met lange teugel en daarna pak ik hem op en voltes stappen.
Hoe pakken jullie dit aan en welke oefeningen doen jullie tijdens het losrijden?
dat is heel wisselend. Soms kan ik een kwartier stapoefeningen doen, soms vijf minuten. Als yuur gewoon relaxt is dan stap ik in met los teugeltje, heeft hij last van bak spoken dan stel ik hem gelijk in de hand, alleen dan wel laag en niet gelijk te rond natuurlijk.
Het hangt dus een beetje van het paard af. Uitstappen vaak 5 minuten, lekker lang teugeltje, voor het uitstappen oefen ik vaak nog even halsstrekken en van daaruit terugrijden naar de stap.
Het hangt dus een beetje van het paard af. Uitstappen vaak 5 minuten, lekker lang teugeltje, voor het uitstappen oefen ik vaak nog even halsstrekken en van daaruit terugrijden naar de stap.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
ook dat is wisselend. Afhankelijk hoe hij het doet. is hij vanaf het begin vrij soepel dan begin ik daar al na een paar minuten lekker draven aan, is hij wat stugger en moeilijker dan blijf ik vaak veel bezig met basis dingen.
Het hangt er bij mij helemaal vanaf hoe lang ik blijf stappen. Ik wil hem eerst lekker los hebben zodat hij met aanleuning en met gebruik van zijn achterhand aandraaft. Eerst in stap lekker lopen en dan pas draven. Het kan dus maar zo zijn dat ik een half uur aan het stappen ben
. Links en rechts loswerken op de langezijdes linker en rechter stelling vragen, veel wendingen rijden. En veel tempowisselingen. Wat lijkt dat makkelijk als je het er zo neerzet....
Uitstappen duurt bij mij meestal ook wel een kwartiertje waarvan hij de laatste paar minuten gewoon lekker op zijn jan boeren fluitjes mag lopen, zomaar de boel losgooien werkt in mijn ogen niet.

Uitstappen duurt bij mij meestal ook wel een kwartiertje waarvan hij de laatste paar minuten gewoon lekker op zijn jan boeren fluitjes mag lopen, zomaar de boel losgooien werkt in mijn ogen niet.
ben ik met je eens marijke, daarom doe ik ook altijd aflsuiten met overgangen terwijl hij met zijn halsstrekt. komt hij omhoog in de overgang is hij volgens mijn instructrice niet genoeg aan het been, en dus opnieuw. Als hij dat goed doet dan maak ik met gestrekte hals een overgang naar de stap en laat hem daarna vrij.
- Evaliensvenna
- Contacteer:
Ik stap altijd 1x de bak rond aan lang teugeltje (anders beginnen de bakkabouters tevoorschijn te komen) en daarna pak ik de teugels op en doe veel oefeningen in stap, inbuigen, pasje wijken,schouder binnenwaarts, traver. Pas als dat lekker gaat ga ik draven/galopperen.
Van mijn instructeurs moet ik tegenwoordig vrij snel gaan galopperen omdat ze daar sterker in moet worden. Dus na paar rondjes draven gelijk galopperen. En overgangen oefenen en schakelen.
Ik doe 2 rondjes licht rijden en daarna ga ik doorzitten in draf.
Met uitstappen ben ik wat wisselvallig. Soms heel lang, soms 1 rondje, als Svenna dr ademhaling in ieder geval maar rustig is, zo niet dan doe ik haar ook nog wel eens in de stapmolen eventjes. Kan ik mooi de stal nog even doen.
Van mijn instructeurs moet ik tegenwoordig vrij snel gaan galopperen omdat ze daar sterker in moet worden. Dus na paar rondjes draven gelijk galopperen. En overgangen oefenen en schakelen.
Ik doe 2 rondjes licht rijden en daarna ga ik doorzitten in draf.
Met uitstappen ben ik wat wisselvallig. Soms heel lang, soms 1 rondje, als Svenna dr ademhaling in ieder geval maar rustig is, zo niet dan doe ik haar ook nog wel eens in de stapmolen eventjes. Kan ik mooi de stal nog even doen.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Ik begin altijd met 5-10 minuten stappen aan de lange teugel, met af en toe een volte tussendoor. Daarna even in draf aan de lange teugel en dan pak ik haar op in stap. Als ze daarin lekker los laat verder in draf, enz.
Uitstappen 10-15 minuten. Met kouder weer en veel zweten kan dat langer zijn.
Uitstappen 10-15 minuten. Met kouder weer en veel zweten kan dat langer zijn.

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Bij longeren en rijden stap ik aan de hand eerst 5-10minuten op het harde, rondjes over het erf, en dat doe ik ook na het longeren/rijden.
Na het stappen over het erf ga ik met rijden er gelijk op, en rijd ik eerst in stap aan de lange teugel nog wat een rondje verander van hand, stap 1 a 2 rondjes, en draaf wat aan de lange teugel, van hand veranderen, en ook aan de lange teugel nog wat draven. Dan singel ik nog een keer aan, en ga aan het werk. Aan het einde draaf ik nog wat aan de lange teugel en daarna in stap. Dan stap ik af en stap ik uit over het erf.
Bij longeren (met pessoa) laat ik haar stappen zonder dat de pessoa voor vast zit. Daarna draven, van hand veranderen, stappen en wat draven, en pak een galopje mee 1 of 2 keer.
Van hand veranderen, en een draf en galopje. Dan nog wat stappen en ik bind de pessoa aan voor het werk. Na het werk pessoa weer opbinden en nog wat draven en daarna stappen zodat ze weer lang kan lopen. En uitstappen over het erf.
Voor het poetsen voor het rijden/longeren staat ze vaak ook nog een half uur / 3 kwartier in de stapmolen.
Na het stappen over het erf ga ik met rijden er gelijk op, en rijd ik eerst in stap aan de lange teugel nog wat een rondje verander van hand, stap 1 a 2 rondjes, en draaf wat aan de lange teugel, van hand veranderen, en ook aan de lange teugel nog wat draven. Dan singel ik nog een keer aan, en ga aan het werk. Aan het einde draaf ik nog wat aan de lange teugel en daarna in stap. Dan stap ik af en stap ik uit over het erf.
Bij longeren (met pessoa) laat ik haar stappen zonder dat de pessoa voor vast zit. Daarna draven, van hand veranderen, stappen en wat draven, en pak een galopje mee 1 of 2 keer.
Van hand veranderen, en een draf en galopje. Dan nog wat stappen en ik bind de pessoa aan voor het werk. Na het werk pessoa weer opbinden en nog wat draven en daarna stappen zodat ze weer lang kan lopen. En uitstappen over het erf.
Voor het poetsen voor het rijden/longeren staat ze vaak ook nog een half uur / 3 kwartier in de stapmolen.
Ik begin met op iedere hand een ronde aan een lange teugel stappen.
Daarna pak ik de teugels in licht contact en stel ik hem laag en rond is.
Daarbij stap ik al lekker wat voltes en gebroken lijnen.
Na ongeveer 10 minuten draaf ik aan en rij ik eerst op beide handen 5 rondes over de hoefslag en diep de hoeken in.
Dit omdat ik van mening ben dat je paard eerst recht moet zijn aan 2 teugels en 2 benen voordat hij kan buigen.
Dan begin ik met een grote volte bij de A, dan bij de B, dan bij de C en zo ook de andere kant op.
Dan begin ik weer met die voltes maar dan rij ik er kleine tempowisselingen bij. Dus 4/5 passen naar voor en weer terug of 4/5 passen terug en dan weer naar voren.
Daarna galoppeer ik aan en ga ik weer rechtuit.
Iedere keer zodra ik bij de E of B ben neem ik hem terug naar de draf en zodra ik bij de A of C ben galoppeer ik weer aan.
Dat doe ik beide kanten op 3 rondes.
Dan begin ik weer met de voltes en tempowisselingen.
Hierna ga ik stappen en pak ik hem helemaal op.
Dan rij ik vaak al een half uur (incl instappen).
Uitstappen doe ik 5 minuten in de bak en 10 minuten op het asfalt.
Daarna pak ik de teugels in licht contact en stel ik hem laag en rond is.
Daarbij stap ik al lekker wat voltes en gebroken lijnen.
Na ongeveer 10 minuten draaf ik aan en rij ik eerst op beide handen 5 rondes over de hoefslag en diep de hoeken in.
Dit omdat ik van mening ben dat je paard eerst recht moet zijn aan 2 teugels en 2 benen voordat hij kan buigen.
Dan begin ik met een grote volte bij de A, dan bij de B, dan bij de C en zo ook de andere kant op.
Dan begin ik weer met die voltes maar dan rij ik er kleine tempowisselingen bij. Dus 4/5 passen naar voor en weer terug of 4/5 passen terug en dan weer naar voren.
Daarna galoppeer ik aan en ga ik weer rechtuit.
Iedere keer zodra ik bij de E of B ben neem ik hem terug naar de draf en zodra ik bij de A of C ben galoppeer ik weer aan.
Dat doe ik beide kanten op 3 rondes.
Dan begin ik weer met de voltes en tempowisselingen.
Hierna ga ik stappen en pak ik hem helemaal op.
Dan rij ik vaak al een half uur (incl instappen).
Uitstappen doe ik 5 minuten in de bak en 10 minuten op het asfalt.

- nancy imka
Op het moment ben ik al 4½ maand alleen maar aan het stappen. "s avonds stap ik een half uur in en een half uur uit want dan zijn we weer op stal
's ochtends lopen we een half uurtje.
Maar normaal stap ik denk ik tien min in en uit. Uitstappen doe ik ook vaak nog op de harde bodem dan. Ik hoop dat ik vanaf volgende week weer mag beginnen met draven

's ochtends lopen we een half uurtje.
Maar normaal stap ik denk ik tien min in en uit. Uitstappen doe ik ook vaak nog op de harde bodem dan. Ik hoop dat ik vanaf volgende week weer mag beginnen met draven

Ik laat San minstens 10 minuten in- en uitstappen; ongeveer 5 minuten aan de lange teugel en 5 minuten opgepakt. Dit heeft ze echt nodig sinds dat ze de ziekte van Lyme heeft en veel last heeft gehad van de spieren. Dan begin ik met rustig draven en ook even galopperen om ze goed los te maken. Daarna begint het echte werk dan, alhoewel ik nooit langer dan 45minuten in de bak rijd.
Als ik naar het bos ga, moet ik een kwartier stappen over verharde paadjes voordat ik er ben, dus dat is ideaal in- en uitstappen.
Aan de longe laat ik ze ook eerst 10 minuten stappen en even draven en galopperen (op beide kanten) en dan pas de Pessoa eraan. Ook als ze klaar is moet ze nog even draven en galopperen zonder de Pessoa en dan weer 10 minuten stappen.
De bak waar ik in rijd/ longeer is op ongeveer 10 minuten loopafstand over het fietspad, dus tegenwoordig duurt het in- en uitstappen in de bak minder dan 10 minuten.
Als ik naar het bos ga, moet ik een kwartier stappen over verharde paadjes voordat ik er ben, dus dat is ideaal in- en uitstappen.
Aan de longe laat ik ze ook eerst 10 minuten stappen en even draven en galopperen (op beide kanten) en dan pas de Pessoa eraan. Ook als ze klaar is moet ze nog even draven en galopperen zonder de Pessoa en dan weer 10 minuten stappen.
De bak waar ik in rijd/ longeer is op ongeveer 10 minuten loopafstand over het fietspad, dus tegenwoordig duurt het in- en uitstappen in de bak minder dan 10 minuten.
Mis eigenlijk het losrijden van de ruiter
! Ik ga idd ook eerst 10 minuten stappen en dan vooral op mijn eigen houding letten en paarden op mijn been en gewichtshulpen figuren laten lopen, met zo weinig mogelijk handhulpen. 5 minuten draven met veel grote figuren en paar overgangen zodat ze wakker worden op je been, iedere kant als het niet te vermoeiend is rondje galop en dan aan het werk. Eerst wat lager en dan hoger (maar werk zelf beter laag ingesteld
).Soms rij ik ook wel eens een uur met lange teugel om alleen op mijn eigen houding en de reactie op het been te letten. En natuurlijk minstens 10 minuten uitstappen en daarna borsteltje eroverheen.